back to top

1 tip voor 2020: Stop met berichten promoten op Facebook

Ik blijf mij hier over verbazen. Zelfs de grote marketingbureaus maken zich er soms nog schuldig aan waardoor je bijna gaat twijfelen aan jezelf. Maar de resultaten stellen mij weer gerust. Deze blauwe knop is nog steeds een NO GO! Als ik je één marketingtip mag geven voor 2020. Stop met berichten promoten op Facebook via deze knop. Ik zal je uitleggen waarom.

bericht promotenknop

 

3 redenen waarom je niet moet adverteren via de bericht promoten knop op Facebook.

Ik vergelijk deze knop graag met het kassakoopje bij de supermarkt. Die Mars die je nog even voor een euro mee grist terwijl je er 3 voor 1,50 hebt als je even terug loopt naar het snoepschap. Dat is de bericht promotenknop. Het is een snelle manier van adverteren voor mensen die hier nog geen ervaring mee hebben.

1) Bij het promoten van een bericht heb je beperkte opties. Zo kun je uit maar 2 doelen kiezen voor je advertentie:

  • Het verhogen van het aantal reacties, likes en shares van het bericht.
  • Het verhogen van het aantal chatberichten naar je pagina.

Meer reacties op je bericht staat leuk. Maar wat wil je nu echt bereiken met je bericht? Wil je dat mensen reageren of wil je liever dat ze je website bezoeken, je product afnemen of contact met je opnemen? Dan kun je toch echt beter gebruik maken van het advertentiebeheer.

bericht promoten beperkte acties

2) Ook bij het kiezen van je doelgroep ben je beperkt tot leeftijd, geslacht, locatie en interesses. Eventueel kun je nog kiezen voor mensen die je pagina leuk vinden en hun vrienden of mensen in je omgeving. Dit lijkt overeen te komen met de opties die je hebt in het uitgebreidere advertentiebeheer. Maar je mist een belangrijke optie. Namelijk (re)targeten op je websitebezoekers en de mogelijkheid om te targeten op look-a-like doelgroepen; Mensen die lijken op je bestaande doelgroep. 

3) En dan nog het meten van de resultaten. Tegenwoordig is iets makkelijker terug te vinden hoe je bericht gepresteerd heeft. Je kunt zien hoeveel personen je hebt bereikt en hoe hoog de betrokkenheid was en welke acties er zijn geweest naar aanleiding van je bericht. Maar de resultaten die ik zie vallen mij erg tegen. Zoals deze: Een bericht is voor 35,- gepromoot en heeft 787 personen bereikt. De betrokkenheid bij het bericht staat op 89, maar er zijn maar 4 klikken geweest op de link. Per bezoeker heb je dus €8,80 betaald. En die conversie? Die kun je niet terugzien. Het hangt natuurlijk heel erg af in welke branche je zit en of je gewend bent om meer dan 8,- te betalen per bezoeker. Misschien ben je op Google Ads nog duurder uit. Maar zelf vind ik dit bijzonder duur. Zeker als ik niet kan zien of er uit die 4 bezoekers ook een conversie is gekomen.

resultaten bericht promoten

Hoe je wel moet adverteren op Facebook.

Maak gebruik van het uitgebreide advertentiebeheer. Een account aanmaken is niet moeilijk en het maken van de advertentie wijst zich vanzelf. Wat natuurlijk wel oefening vergt is het optimaliseren van je campagnes.

Terug naar je doel. Wat moeten mensen gaan doen n.a.v. jouw advertentie. Moeten ze naar de website? Wil je dat ze contactgegevens achterlaten? Of moeten ze een product aanschaffen in je webshop? Kies je doel. De meest gebruikte doelen zijn websiteverkeer, conversie, productcatalogus (voor webshops) en het leadformulier.

Advertentiebeheer facebook

Target de juiste doelgroep. Denk aan je doel. Wil je nieuwsbrief inschrijvingen stimuleren? Maak een doelgroep op basis van je huidige nieuwsbriefleden en creëer een look-a-like audience. Wil je je vijver met potentiële klanten vergroten? Gebruik een look-a-like op basis van je websitebezoekers. En wil je retargeten op bezoekers die een product in hun winkelmandje hebben gedaan, maar nog niet hebben afgerekend? Ook hier kun je een gerichte doelgroep voor aanmaken. Zorg er wel voor dat je bij het aanmaken van een doelgroep genoeg websitebezoekers hebt.

Kies de juiste landingspagina en zorg dat deze goed is ingericht. Als je advertentie honderden bezoekers oplevert, maar geen conversie dan gaat er iets mis op je landingspagina. Hieronder 3 redenen waarom je conversie misloopt.

  • De landingspagina matcht niet met de verwachting van je bezoekers n.a.v. de advertentie. Zorg dat de advertentietekst en de aanbieding overeen komen.
  • Je bezoekers landen op de homepage of een verkeerde pagina en moeten zelf uitvinden hoe ze verder moeten. Zorg dat bezoekers landen op de juiste pagina.
  • Het conversiepad is te lang of er is teveel afleiding waardoor bezoekers tussentijds afhaken. Leidt je bezoeker zo snel mogelijk naar het doel. Verwijder onnodige knoppen.

Meten = weten. Installeer de Facebookpixel en de bijbehorende conversies zodat je kunt zien hoeveel mensen na het bezoeken van je website iets in hun winkelmandje gooien, afrekenen, hun contactgegevens achterlaten of zich inschrijvingen voor de nieuwsbrief. Zo krijg je een goed overzicht hoe je advertentie presteert en kun je gaan a/b testen met teksten en afbeeldingen om zo tot de perfecte advertentie te komen.

Dus…

Door gebruik te maken van bericht promoten ben je duurder uit, heb je minder opties en kun je niet goed meten wat je advertentie oplevert. Via advertentiebeheer bereik je met iets meer werk betere resultaten. Laat die Mars dus liggen en ga voor een multipack. Mocht je nog vragen hebben over het adverteren via Facebook dan kun je altijd contact opnemen. Ik help je graag op weg.

 

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen