Tippie van ons
Tippie van ons

49 content ideeën voor social media

Dagelijks je social media kanalen van goede content voorzien is een uitdaging. Om je te inspireren geven we je vandaag niet alleen 49 content ideeën, maar ook tips om deze ideeën uit te werken. Hou je kladblok bij de hand voor als je inspiratie krijgt!

Waarom zou ik content schrijven?

Onder content verstaan we alle communicatie-uitingen die je zowel online als offline kunt inzetten. Dit kan in tekst, beeld, video of een geluidsfragment. Door deze op de juiste manier in te zetten kun je nieuwe potentiële klanten aantrekken voor jouw bedrijf. De 49 ideeën die we gaan noemen kun je naast social media ook toepassen in je nieuwsbrief, een magazine of een blog.

Contentmarketing is effectiever dan traditionele marketing. Dit komt volgens ons omdat contentmarketing persoonlijker, authentieker en betrouwbaarder overkomt. Het is minder ‘verkoperig’. Door deze drie factoren naar voren te laten komen in je content creëer je berichten die passen bij jouw bedrijf en die waardevol zijn voor jouw klanten.

1. Persoonlijk

Zorg dat je klanten jouw leren kennen. Wie zijn de gezichten achter het bedrijf? Wat is jullie verhaal? Blijf dicht bij jezelf door content te ontwikkelen die past bij jou en je bedrijf. Je lezers prikken erdoorheen als je ‘te leuk’ of ‘te grappig’ gaat doen.

2. Authentiek

Wees trouw aan jezelf en het merk dat je hebt opgebouwd. Wat wil je uitstralen? Waarom ben jij net iets anders dan de rest? Denk ook vooral aan je ESP (Emotional Selling Point). Dit is de reden dat klanten naar jouw komen en niet naar de concurrent gaan. En dat gaat verder dan een snelle levering of gratis bezorging.

3. Betrouwbaar

Vergroot de betrouwbaarheid van je bedrijf met behulp van eerlijke content. Jij bent de expert, laat zien wat je weet over jouw branche. Deel waardevolle content die je doelgroep boeit, aan je bindt en laat zien dat je kennis in huis hebt.

Content in je huisstijl

Als je een quote wil plaatsen kun je natuurlijk een Pinterest plaatje gebruiken. Maar het is natuurlijk veel sterker als je deze in je eigen huisstijl opmaakt. Het ziet er professioneler uit en vergroot je herkenbaarheid. Wees consequent in het gebruik van een of meerdere lettertypes. Bedenk met welke kleuren je wil werken en hoe je eventueel je logo wil verwerken. Zet dit vast in een huisstijlhandboek zodat je hier op terug kunt vallen. Maak nu een aantal templates. Bijvoorbeeld voor een quote, maar ook voor een afbeelding. Zo kun je gemakkelijk je eigen berichten opmaken zonder dat je iedere keer opnieuw het lettertype, de kleuren en je logo moet opzoeken.

Dan nu de 49 ideeën!

Hang dit lijstje naast je bureau, plak hem in je agenda of plaats hem op je bureaublad zodat je hier op terug kunt vallen zodra je met de content aan de slag gaat. Bonus.. we geven ook een paar voorbeelden natuurlijk.

  1. Aanbieding   content idee aanbieding
  2. Abc’tje                                                                      content idee abc'tje
  3. Achter de schermencontentidee Achter de schermen
  4. Achtergrond informatie over je bedrijf
  5. Beantwoord veelgestelde vragen
  6. Bedrijfsnieuws
  7. Blog (daar hoeft geen voorbeeld meer bij toch?)
  8. Case
  9. Deel nieuws/blogs uit jouw branchecontentidee Deel nieuws:blogs uit jouw branche
  10. Discussie
  11. Faalverhalen
  12. Fan foto’s
  13. Feitje
  14. Geef meer informatie over een product/dienst
  15. Herinnering
  16. How-To
  17. Infographic (deze kun je hier downloaden)Preview van Infographic-online afbeeldingsformaten
  18. Inhaker/Feestdagen
  19. Inspiratie
  20. Instructie
  21. Laat zien waar je mee bezig bent
  22. Lijstjes
  23. Maak de zin af …
  24. Maandelijkse update
  25. Memo
  26. Mythes (Ontkracht aannames van je doelgroep)
  27. Plog
  28. Polls
  29. Quiz
  30. Quote
  31. Quote van een medewerker
  32. Raadsels
  33. Recycling (Na een paar maanden kun je goedlopende berichten herhalen in een nieuw jasje)
  34. Review/klantrecensie
  35. Show een product/dienstcontent idee Show een product/dienst
  36. Sneak peek
  37. Spelletjes
  38. Stel een medewerker voorcontentidee stel een medewerker voor
  39. Stel een vraag
  40. Teaser
  41. Tips
  42. Trends
  43. Vaste rubrieken
  44. Vaste thema’s
  45. Verjaardag
  46. Verklaar een begrip
  47. Vlogs
  48. Webinar
  49. Wist je dat?

Tips & tricks

Voordat je aan de slag gaat heb ik nog een paar bonustips voor je.

  • Werk met een contentkalender.
  • Gebruik een vast moment in de week of maand om meerdere content ideeën uit te werken.
  • Kies een thema en bouw daar content omheen.
  • Organiseer een brainstorm met collega’s en schrijf alle concepten op een post-it.
  • Ontwikkel een passende huisstijl voor je content en werk een aantal templates uit.
  • Maak de content passend voor elk kanaal. LinkedIn vraagt om een andere aanpak dan Instagram.
  • Plaats niet alles in één keer door, verspreid het over meerdere momenten.

En tot slot, promoot je waardevolle content! Je bent niet de enige die content plaatst. Naast jou schrijven nog vele andere over hetzelfde onderwerp. Om op te vallen zul je moeten zorgen dat jouw content gezien wordt. Daarnaast zit er in het schrijven van een blog, of het maken van een video veel werk en bevat deze informatie die je doelgroep zeker interessant vindt. Zonde dus als jouw doelgroep deze boodschap mist. Adverteer je blog op Facebook en Instagram en kijk wat er gebeurt met je websitebezoekers.

Naast onze eigen marketing beheren we ook de kanalen van onze klanten. Wil je de content uitbesteden, dan zit je bij ons dus zeker goed. Kijk maar eens hoe we dat doen bij het Felisenum bijvoorbeeld en neem contact met ons op.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven