Een thuis voor 154.000 mensen
Een thuis voor 154.000 mensen

Gemeente Zaanstad

De gemeente Zaanstad is in 1974 ontstaan door samenvoeging van de gemeenten Assendelft, Krommenie, Wormerveer, Westzaan, Zaandijk, Koog aan de Zaan en Zaandam en is inmiddels de  grootste gemeente in de Zaanstreek met ruim 154.000 inwoners.
De gemeente Zaanstad en Indrukwekkend werken al geruime tijd samen, eerst vooral op het gebied van drukwerk en vormgeving, maar inmiddels ook, en in ruime mate, op het gebied van online communicatie.

Homepage

Dat is begonnen met het restylen van de homepage van de gemeente Zaanstad. De site was danig verouderd en kon wel een opfrissertje gebruiken. Daarnaast leek het de gemeente wel prettig als ze gebruik konden blijven maken van het interne zaaksysteem. En of de homepage daar dan een beetje op aan kon sluiten, want dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Voorwaar geen simpele opdracht, maar omdat we al ruimschoots thuis waren in de huisstijl van de gemeente en technisch sterk onderlegd zijn, hebben we de uitdaging ter hand genomen en zijn we eens even rustig gaan bedenken hoe we dit dan het beste konden doen.

Toptaken website

Uiteindelijk heeft dat geresulteerd in een toptaken website, die volledig responsive is, ruimschoots voldoet aan de geldende web richtlijnen, en gebruik maakt van de bestaande software, waardoor alles perfect aansluit op de interne werkwijze. Dat klinkt als een flinke kluif en dat was het ook, maar daar zie je aan de voorkant niets van: de homepage overtuigt door eenvoud. De bezoekers weten meteen waar ze moeten zijn of wat ze moeten doen, want zij herkennen de toptaken direct. De gehele site functioneert een stuk beter en gebruiksvriendelijker dan voorheen. En ondertussen appelleert de beeldtaal aan de charmes van de Zaanstreek, wat er in combinatie met de kenmerkende huisstijl voor zorgt dat de bezoekers van de website zich er meteen thuis voelen.

Zelf websites maken?

Toen dat een beetje af was kwam de gemeente met de vraag: “Wat nou als we onze eigen websites willen kunnen maken?”
Daar was in de software waar de gemeente mee werkte geen rekening mee gehouden, dus had de gemeente overal websites laten maken voor aparte projecten en onderwerpen. Dit vond de gemeente onhandig en onoverzichtelijk: waarom niet gewoon alles in-house? Dat kan natuurlijk.

Toptaken website
Na een uitvoerige inventarisatie van de wensen binnen de gemeente hebben wij toen een op maat gemaakt Multisite CMS ontwikkeld die de gemeente in staat zelf campagne-sites te maken en te publiceren, in drie verschillende huisstijlen: de corporate huisstijl, de niet-corporate huisstijl die bedoeld is voor communicatie met inwoners en een neutrale huisstijl, voor wanneer de gemeente zelf niet zo op de voorgrond hoeft te treden.

Binnen deze huisstijlen is de structuur altijd hetzelfde en dus herkenbaar, maar omdat de pagina’s zijn opgemaakt in rijen met daarin vrij in te delen kolommen, hoeft geen enkele site er exact hetzelfde uit te zien. Dit komt ook door de verschillende modules waarmee de gebruiker werkt. De gebruiker heeft per kolom keuze uit 8 verschillende modules, zoals bijvoorbeeld een Google Mapskaart met markers, een FAQ-module, een Social Media module of een YouTube-module.

40 websites door 0 webdesigners

Zaanstad websites

Hoewel dat een beetje ingewikkeld klinkt zo, is het MultisiteCMS enorm intuïtief in het gebruik. Dit blijkt ook wel uit het feit dat de gemeente Zaanstad inmiddels meer dan 40 unieke websites heeft gepubliceerd. Deze sites zijn opgebouwd en gepubliceerd door evenzoveel beheerders, oftewel: communicatiemedewerkers of projectleiders van de gemeente Zaanstad. En géén van hen is gespecialiseerd in het maken van websites! Dat is wel iets waar we trots op zijn.

Omgevingswet

Zaanstad PraatMee

Vervolgens kwam de gemeente Zaanstad met een andere interessante vraag: “hoe kunnen we de inwoners van de gemeente, met het oog op de nieuwe Omgevingswet, online mee laten praten over de (her-)inrichting van de openbare ruimte”.
Daar hadden wij natuurlijk ook niet meteen een antwoord op, maar dat is voor ons juist een reden om hierover met de gemeente in gesprek te gaan. Uit die gesprekken, eind 2016, bleek onder andere dat de Omgevingswet in 2018 ingaat en dat burgerparticipatie daar een prominente rol in heeft. De gemeente Zaanstad echter wilde al in 2017 actief in gesprek zijn met de inwoners. En dat kon ook, want al snel bleek dat de gemeente eigenlijk heel goed wist hoe ze dat wilden doen, en vooral ook welke informatie ze nodig had. Hierdoor zagen wij een manier om die informatie bij de gemeente te krijgen.

Praat Mee Tool

Na een uitvoerige gedachtewisseling over de mogelijkheden en functionaliteiten die onze oplossing te bieden had, zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van de Praat Mee Tool – een online platform waarop de gemeente Zaanstad de inwoners, omwonenden en andere belanghebbenden de mogelijkheid geeft mee te praten over de (her-)inrichting van de openbare ruimte. De gemeente stelt daarin gerichte vragen, maar kan ook juist open vragen stellen om te onderzoeken wat er behalve de ideeën van de gemeente nog meer leeft onder de inwoners. Die mogelijkheid werd meteen enthousiast opgepakt door de inwoners van de gemeente en voor we het wisten stonden er op het project ‘Hembrugterrein’ allerlei leuke plannen en ideeën die betrekking hadden op hele andere gebieden binnen de Zaanstreek. Daarop hebben we meteen maar even een apart project aangemaakt op het platform waarop iedereen de initiatieven kan plaatsen die niet direct iets met de lopende projecten te maken hebben. Wat ons betreft onderstreept met name dit project, ‘Jouw idee voor Zaanstad’, waarop iedereen onderbouwd en wel zijn ei kwijt kan, het succes van de Praat Mee Tool.

Ontmoet de betrokken teamleden

Andere cases

Terug naar boven