Even de diepte in
Even de diepte in

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Je kunt waarschijnlijk uitleggen waarom jouw product of dienst goed is. Waarom het meerwaarde biedt voor jouw doelgroep. Maar kun je ook concreet benoemen wat jouw product of dienst echt beter maakt dan dat van de concurrent?

We doelen hier op het begrip verdedigbaar concurrentievoordeel. Een begrip dat te weinig aan bod komt wanneer USP’s de wereld in geroepen worden. Eerst nog even over het begrip Unique Selling Point (USP): vrij vertaald is dat het voornaamste voordeel dat jij de klant biedt. Zo heeft een bakker als USP dat zijn brood en banket elke ochtend vers bereid is. Dat is een goede eigenschap, die de bakker waarschijnlijk in zijn communicatie uit wil dragen. Het is namelijk tegelijkertijd de reden waarom mensen graag brood bij de bakker kopen i.p.v. bij de supermarkt. Kijken we vanuit de klant naar het dagverse brood en banket van de bakker, dan hebben we het over een UBR ofwel Unique Buying Reason.

Unieke, verdedigbare eigenschappen

Dit was even een kleine, maar broodnodige introductie richting het verdedigbaar concurrentievoordeel. Wanneer je voor jouw organisatie het Unique Selling Point bepaalt is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Want die producteigenschap die jij zo speciaal of sterk vind, is die ook echt zo uniek? Kun je verdedigen/onderbouwen dat de doelgroep voor die eigenschap naar jou moet komen, of bieden jouw concurrenten dezelfde zogenaamde unieke eigenschappen?

Ja, dit kunnen confronterende vragen zijn. Besef je wel dat deze vragen bewust of onbewust allang door het hoofd van de consument spoken. Want dat dagverse brood van bakker X, kan ik dat ook bij bakker Y en Z kopen?

Ja, dat kan dus. De USP van de bakker blijkt geen verdedigbaar concurrentievoordeel wanneer je deze vergelijkt met andere bakkerijen. Het is een voordeel en het zal zeker een reden zijn om niet bij de supermarkt maar bij de bakker een brood te kopen, maar welke van de drie was het ook alweer? Ohja, bakker X.

De kracht van bakker X

Hopelijk is het punt duidelijk. Laten we voor de bakker een echt verdedigbaar concurrentievoordeel bepalen. Eentje die hij vol trots uit kan dragen en ook echt kan onderbouwen. Wat is nou echt de kracht van bakker X?

De kracht van bakker X is geboren in 2012. Bakker X was op vakantie in Italië en leerde daar een plaatselijke boer kennen. Die liet hem een nieuw, zelf geproduceerd type gist zien. Gist dat het brood luchtiger maakt dan het gebruikelijke gist, waardoor het brood langer vers blijft. Bakker X was direct fan en besloot het gist te importeren voor zijn bakkerij. Hij tekende een leveringscontract dat de boer en hem aan elkaar committeert.

Inmiddels bakt hij al zijn broden met dit gist en dat wordt gewaardeerd door zijn vaste klantenkring. Zo luchtig en vers als bakker X zijn broden maakt, maken bakker Y en Z ze niet. Allemaal dankzij het goede cont(r)act met de Italiaanse boer en diens speciale gist. Hij heeft met recht een verdedigbaar concurrentievoordeel!

Jouw verdedigbare concurrentievoordeel

Het uitgebreide voorbeeld van bakker X heeft jou hopelijk aan het denken gezet. Want welke meerwaarde biedt jij nou echt? En hoe onderscheidend is dat in de markt?

We snappen het helemaal als je na deze blog met een hoop vragen zit. We helpen je graag door je van verdere uitleg en/of een concreet plan te voorzien. Neem contact op, dan plannen we een strategische sessie in!

Auteur:

Als Wouter ergens aan begint, gaan overal lichtjes branden en ziet hij tomeloos veel mogelijkheden. Het kan hem daarbij niet gek genoeg zijn.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven