Even de diepte in
Even de diepte in

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Je kunt waarschijnlijk uitleggen waarom jouw product of dienst goed is. Waarom het meerwaarde biedt voor jouw doelgroep. Maar kun je ook concreet benoemen wat jouw product of dienst echt beter maakt dan dat van de concurrent?

We doelen hier op het begrip verdedigbaar concurrentievoordeel. Een begrip dat te weinig aan bod komt wanneer USP’s de wereld in geroepen worden. Eerst nog even over het begrip Unique Selling Point (USP): vrij vertaald is dat het voornaamste voordeel dat jij de klant biedt. Zo heeft een bakker als USP dat zijn brood en banket elke ochtend vers bereid is. Dat is een goede eigenschap, die de bakker waarschijnlijk in zijn communicatie uit wil dragen. Het is namelijk tegelijkertijd de reden waarom mensen graag brood bij de bakker kopen i.p.v. bij de supermarkt. Kijken we vanuit de klant naar het dagverse brood en banket van de bakker, dan hebben we het over een UBR ofwel Unique Buying Reason.

Unieke, verdedigbare eigenschappen

Dit was even een kleine, maar broodnodige introductie richting het verdedigbaar concurrentievoordeel. Wanneer je voor jouw organisatie het Unique Selling Point bepaalt is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Want die producteigenschap die jij zo speciaal of sterk vind, is die ook echt zo uniek? Kun je verdedigen/onderbouwen dat de doelgroep voor die eigenschap naar jou moet komen, of bieden jouw concurrenten dezelfde zogenaamde unieke eigenschappen?

Ja, dit kunnen confronterende vragen zijn. Besef je wel dat deze vragen bewust of onbewust allang door het hoofd van de consument spoken. Want dat dagverse brood van bakker X, kan ik dat ook bij bakker Y en Z kopen?

Ja, dat kan dus. De USP van de bakker blijkt geen verdedigbaar concurrentievoordeel wanneer je deze vergelijkt met andere bakkerijen. Het is een voordeel en het zal zeker een reden zijn om niet bij de supermarkt maar bij de bakker een brood te kopen, maar welke van de drie was het ook alweer? Ohja, bakker X.

De kracht van bakker X

Hopelijk is het punt duidelijk. Laten we voor de bakker een echt verdedigbaar concurrentievoordeel bepalen. Eentje die hij vol trots uit kan dragen en ook echt kan onderbouwen. Wat is nou echt de kracht van bakker X?

De kracht van bakker X is geboren in 2012. Bakker X was op vakantie in Italië en leerde daar een plaatselijke boer kennen. Die liet hem een nieuw, zelf geproduceerd type gist zien. Gist dat het brood luchtiger maakt dan het gebruikelijke gist, waardoor het brood langer vers blijft. Bakker X was direct fan en besloot het gist te importeren voor zijn bakkerij. Hij tekende een leveringscontract dat de boer en hem aan elkaar committeert.

Inmiddels bakt hij al zijn broden met dit gist en dat wordt gewaardeerd door zijn vaste klantenkring. Zo luchtig en vers als bakker X zijn broden maakt, maken bakker Y en Z ze niet. Allemaal dankzij het goede cont(r)act met de Italiaanse boer en diens speciale gist. Hij heeft met recht een verdedigbaar concurrentievoordeel!

Jouw verdedigbare concurrentievoordeel

Het uitgebreide voorbeeld van bakker X heeft jou hopelijk aan het denken gezet. Want welke meerwaarde biedt jij nou echt? En hoe onderscheidend is dat in de markt?

We snappen het helemaal als je na deze blog met een hoop vragen zit. We helpen je graag door je van verdere uitleg en/of een concreet plan te voorzien. Neem contact op, dan plannen we een strategische sessie in!

Auteur:

Als Wouter ergens aan begint, gaan overal lichtjes branden en ziet hij tomeloos veel mogelijkheden. Het kan hem daarbij niet gek genoeg zijn.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven