Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

Is de week alweer bijna voorbij en ben je wéér vergeten een bericht te plaatsen op Facebook? Of heb je op het moment totaal geen inspiratie voor een blog? Herkenbaar… Het voorkomen van dit soort momenten begint met een goede planning. Gelukkig hebben we een simpele tool die je kan helpen bij het plannen van je content: de contentkalender! In deze blog geven we je tips en tricks om de contentkalender te gebruiken en krijg je een opzet voor jouw contentkalender cadeau. Klik hier om direct naar het blanco bestand te gaan. Je kunt een eigen kopie maken bij Bestand > Kopie maken. Daarmee voorkom je dat je in het algemene bestand werkt en dat buitenstaanders (zoals wij) zicht hebben op jouw kalender.

Wat is een contentkalender?

Een Facebookbericht, Instagramupdate, het vullen van een nieuwsbrief en het schrijven van blogs vallen allemaal onder content creatie. En om deze content overzichtelijk weer te geven gebruik je een contentkalender. Een goede contentkalender geeft structuur. Bijkomend voordeel is dat een contentkalender ervoor zorgt dat je werk makkelijker over te dragen is aan een nieuwe collega, als je op vakantie gaat of als je ziek bent.

Voordelen van een contentkalender

Een contentkalender kost je in het begin wat meer tijd, maar daarna heb je profijt van vele voordelen. Het zorgt ervoor dat jij precies weet wat je waar en wanneer gaat plaatsen.

Zo bespaart het tijd omdat je in een keer meerdere berichten kunt bedenken. Omdat je meerdere berichten achter elkaar bedenkt schrijf je deze in dezelfde tone of voice. Hierdoor sluiten je berichten beter op elkaar aan. In de contentkalender kun je ook alvast belangrijke dagen zetten die je wilt onthouden. Vergeet ook de belangrijke inhaakmomenten niet. Die hebben verwerken we jaarlijks standaard in onze kalenders, zodat we altijd frisse ideeën hebben. Heb je een zeldzaam rustig moment? Werk dan alvast vooruit door ideeën in het bestand te zetten. En heb je even geen idee wat je moet plaatsen? Kijk dan een paar weken terug of misschien wel een jaar en laat je inspireren door je eerdere berichten. Herhaling is echt geen schande. Je content van een paar weken terug kan nog steeds relevant zijn. Een overzichtelijke contentkalender is zo ingedeeld dat een collega zonder uitleg jouw taak kan overnemen.

Meten = weten

Ook bij het werken met de contentkalender is het slim om in kaart te brengen welke berichten het goed deden en welke minder. Een onderwerp dat goed aansloeg vraagt misschien om meer diepgang in een volgende blog of om extra exposure op je social media kanalen. Het meetbaar maken van je content doen we via ons dashboard. Daar gaan we in een andere blog dieper op in.

Hoe zet je een contentkalender op?

Een contentkalender kun je zo uitgebreid maken als je zelf wil, maar overdrijven is ook een vak. Het enige wat eigenlijk in je contentkalender aanwezig moet zijn is de datum, het kanaal en de tekst. Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een kalender:

  1. Zorg er voor dat de contentkalender je ontlast, in plaats van belast. Voeg dus alleen de kolommen toe die je nodig hebt.
  2. Een collega die niet dagelijks met de contentkalender werkt moet er ook mee uit de voeten kunnen. Wel zo fijn als jij er even niet bent.

Om het je makkelijker te maken hebben we een aantal vragen opgesteld die jou kunnen helpen bij het opzetten van de contentkalender:

  • Wat is het doel van je contentkalender?
  • Welke onderdelen heb je nodig in de contentkalender?
  • Hoe ga je de content vervolgens inplannen?
  • Hoe ver plan je vooruit?
  • Wie moeten er bij de contentkalender kunnen?
  • Welke kanalen ga je gebruiken?

Als je ons voorbeeld gebruikt zie je dat we al een aantal kolommen voor je hebben ingevuld, maar je kunt deze zo uitgebreid maken als jij nodig vindt. Hieronder staat een voorbeeld van de contentkalender.

Preview blanco contentkalender Indrukwekkend

 

Hoe gebruik je een contentkalender?

Eigenlijk is de contentkalender een mini-briefing naar jezelf en jouw collega’s. De eerste twee kolommen geven de dag en eventueel tijd aan wanneer het bericht geplaatst moet worden. Daarna benoem je het kanaal waar het bericht op geplaatst wordt. Schrijf de tekst uit. Geef een omschrijving van de afbeelding of plaats de locatie waar je deze kunt vinden. Tot slot voeg je de URL toe. Weet je nog niet zeker wat je gaat plaatsen op een specifieke dag, zet dan alleen het onderwerp neer. Heb je een bericht ingepland? Maak hem groen of voeg voor jezelf een kolom met status toe als je dat prettiger vindt.

Gaandeweg merk je welke kolommen voor jou wel van toepassing zijn, welke niet en welke je nog mist. Schroom niet om je contentkalender na een paar weken aan te passen.

Dus…

Een contentkalender is dé manier om je content voor al jouw social media kanalen overzichtelijk te maken. Zorg dat de contentkalender als een briefing dient voor jou en je collega’s. Pak een vast moment in de week of maand om content te bedenken. Pas ten slotte de kalender aan om hem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. In dit geval ben je de klant van… Jezelf!

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Klik hier voor de contentkalender. Je kunt een eigen kopie maken bij Bestand > Kopie maken. Daarmee voorkom je dat je in het algemene bestand werkt en dat buitenstaanders (zoals wij) zicht hebben op jouw kalender. Kom je er niet uit of ben je op zoek naar frisse ideeën? Dan mag je ons altijd bellen: 072-5625482

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven