back to top

Direct mail? Ja-Ja!

Van een vrijstaand huis op het platteland tot aan een multinational op de Zuidas: Brievenbussen zijn overal. Voor veel bedrijven is deze verzamelplaats voor post een uitstekende weg om (letterlijk) met hun boodschap binnen te vallen. Ja, we blijven toegeven aan het ‘default effect’.

Default effect? Deze term stamt uit de consumentenpsychologie en is steeds vaker van invloed op de besluitvorming om ons heen. Het default effect beschrijft dat mensen altijd de makkelijke weg naar een oplossing zoeken. In veel gevallen is dat ‘niets doen’, waardoor de standaard (default) optie van kracht blijft.

Van Nee-Nee naar Ja-Ja

Zo is het voor veel mensen meer ‘default’ om weer de stapel met reclamefolders in de container te gooien dan om één keer de moeite te nemen om een Nee/Nee-sticker op hun deur te plakken. Verschillende gemeenten zijn al bezig met het omdraaien van deze regel. Zo voert de Gemeente Amsterdam sinds januari 2018 Ja/Ja-stickers, waarmee bewoners aan kunnen geven juist wel ongeadresseerde post te willen ontvangen. De rest (de default groep) ontvangt daardoor juist geen ongeadresseerde post meer.

Deze ontwikkelingen maken het lastiger om in het vizier van jouw potentiële klant te komen. Direct mails, zoals een brief, product, informatiebrochure of een responsformulier, zullen dus steeds minder vaak op de deurmat verschijnen. Tegelijkertijd blijkt keer op keer uit onderzoek dat de brievenbus nog steeds als autoriteit gezien wordt. Ook direct mail krijgt dus de nodige aandacht en weet dat doorgaans goed vast te houden. De tijden van direct mail zijn nog lang niet voorbij, mits je het juist inzet. Daar gaat het namelijk nog te vaak fout. Een scorende direct mail-campagne is goed doordacht en gaat verder dan tekst op een A4 of A5.

De beste direct mail

Hoe stel je opvallende direct mails op die goed scoren? Zet een stap in de juiste richting aan de hand van deze tips:

#1 Met de deur in huis vallen
Kom meteen ter zake. Kies voor een overzichtelijke, duidelijke vormgeving waarbij de boodschap die jij over wil brengen direct in het oog springt.

#2 Interesse wekken
Als je de aandacht van de ontvanger hebt, is het belangrijk om de interesse aan te wakkeren. Vermeld kort maar krachtig jouw boodschap en kies voor beelden die de tekst versterken.

#3 Beloof of geef iets
What’s in it for them? Tover een lach op het gezicht van de ontvanger door diegene een cadeautje, persoonlijke promocode of uitnodiging te geven. Hoe simpel het ook is, je wil dat het blijft hangen!

#4 In actie komen
Koppel een duidelijke actie aan jouw direct mail, zodat de ontvanger weet wat de volgende stap is. Doe dit bijvoorbeeld met een URL, QR code, adres, telefoonnummer of antwoordformulier. Zo eindigt het contact met jouw doelgroep niet bij de direct mail, maar laat je diegene jou opzoeken!

Voorbeeld van een direct mail

In de afbeelding hierboven staat de direct mail die we onze contacten toegestuurd hebben om onze Indrukwekkend-dag te promoten. Aan de hand van de eerder gegeven tips lichten we toe hoe we het zelf ingezet hebben.

#1 Als het goed is valt de aandacht direct op de datum en het oranje titelblok linksboven. De opvallende oranje kleur en aparte vormen leiden jouw aandacht daarnaartoe.
#2 De interesse van de lezer wordt gewekt door te vertellen dat we iets weggeven. De ‘getekende’ cirkel met tekst versterkt deze boodschap op visueel vlak.
#3 De ontvanger heeft de kans om een inhouse training te winnen. De kans om iets te kunnen winnen roept een positief gevoel op.
#4 Door de ontvanger een unieke code te geven, wordt de rode loper uitgerold om de site te bezoeken en meer over onze actie te weten te komen.

Win de brievenbus

Mocht je een direct mail willen versturen, dan kom je met deze tips een heel eind op weg. Uiteraard helpen we je graag bij het vormgeven, opstellen en versturen. Maar eerst horen we graag over jouw plannen. Waar sta je en wat wil je bereiken? Neem contact met ons op, dan drinken we binnenkort een kop koffie!

Auteur:

Frank zorgt er voor dat het bij ons gezellig is, maar ook dat iedereen optimaal kan functioneren. Als we ’s ochtends de planning doornemen checkt Frank altijd eventjes of alles haalbaar is en iedereen naar tevredenheid de dag in gaat. Frank kan ook enorm uithalen, maar dat is alleen als hij meezingt met de muziek.

Andere interessante artikelen