back to top

En de Award voor best converterende kanaal 2018 gaat naar …

Het is het oudste online communicatiekanaal. In 1971 verstuurde Raymond Tomlinson de eerste. En er was een tijd dat we gek werden van alle kettingmails met “stuur dit bericht rond naar 5 vrienden en er zal je iets geweldigs overkomen” als onderwerp. Yes, we hebben het al een beetje verklapt: De oude vertrouwde e-mail!

Wanneer wij klanten vragen naar hun nieuwsbrief geven zij vaak aan dat ze het idee hebben dat daar niets uitkomt. Niets is minder waar. Anno 2018 is de e-mail nog steeds het best converterende kanaal. Onderstaande redenen verklaren het succes van de nieuwsbrief. 

  • Een e-mail stuur je naar personen die jouw merk al kennen. Ze hebben zichzelf ingeschreven voor jouw nieuwsbrief en willen hiermee dus op de hoogte blijven.
  • Je kunt een e-mail personaliseren met informatie die interessant is voor die persoon.
  • Door gebruik te maken van een aanbieding kun je jouw potentiële klant net dat laatste zetje geven om tot aanschaf over te gaan.

Ieder jaar wordt er een onderzoek gedaan naar ons e-mailgedrag door Spotler in samenwerking met CG Selecties in de vorm van het Nationaal E-mail Onderzoek. Hiermee worden onder andere de trends met betrekking tot ons e-mailgedrag bekeken. Interessant, want niet alleen marketeers, maar ook ondernemers en consumenten doen aannames over e-mail die vaak niet kloppen. Dit onderzoek laat zien dat zeker voor E-commerce e-mail een interessant kanaal is om de conversie mee te stimuleren.

1. Duidelijk verschil gebruik e-mail tussen 68-jarige en 19-jarige.

Waar jongeren vooral gebruik maken van social netwerken om persoonlijk contact te zoeken, gebruiken 55+ vooral e-mail. Denk maar aan de updates over verjaardagen en vakanties. Misschien nog steeds wel de leuke mopjes die rondgestuurd worden. Alhoewel voor de verjaardagen tegenwoordig ook geweldig leuke app-groepen worden aangemaakt. Een nieuwe trend is dan ook dat oudere Nederlanders met hun tijd meegaan en het social media gebruik onder deze groep toeneemt. Het e-mail gebruik neemt dan ook iets af.

Grappig om te zien is dat jongeren een gepersonaliseerde mail van een webshop erg prettig vinden en ouderen juist niet. Zij gebruiken e-mail om nog volop in contact te komen met vrienden en familie. Naast persoonlijke communicatie en het ontvangen van nieuwsbrieven en reclame e-mails worden e-mailadressen voor nog veel meer gebruikt. Zoals bevestigingen van aankopen in webwinkels, officiële communicatie van energieleveranciers en overheden en voor de registratie van social network sites.

Welk schriftelijk communicatiemiddel gebruik je het liefst voor persoonlijke communicatie?

 

2. Bizar: De Nederlandse inbox bestaat voor bijna de helft uit reclamemails.

In bijna alle leeftijdscategorieën ontvangen we gemiddeld meer reclame e-mails dan andere e-mails, 30 tegen 40. Die 40 andere e-mails bestaan uit 13 persoonlijke, 10 sociale, 4 officiële en 13 overige e-mails. Wat wel grappig is, is dat 55+ aangeven reclame-mails irritant te vinden, maar dat ze ook verreweg de meeste ontvangen in vergelijking met jongeren. Het aantal uitschrijvingen staat daarentegen vrij gelijk. Het is dus niet dat deze doelgroep niet weet hoe zij zich moeten uitschrijven.

Welke soorten e-mails ontvang je?

Waarom schrijft de consument zich in voor een nieuwsbrief? Wil de consument wel een commerciële boodschap ontvangen? Het antwoord is ja! 82% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. Een van de belangrijkste redenen om zich in te schrijven is het ontvangen van aanbiedingen en deals. Dit komt in alle leeftijdsgroepen naar boven als de reden om zich in te schrijven.

Met welke redenen schrijf je je in voor e-mail nieuwsbrieven?

Bij inschrijvingen horen ook uitschrijvingen. 79% van de Nederlanders heeft zich het afgelopen jaar uitgeschreven voor de ontvangst van e-mail nieuwsbrieven.

Voor hoeveel e-mail nieuwsbrieven heb je je het afgelopen jaar uitgeschreven?

De voornaamste reden voor uitschrijven is dat de frequentie te hoog is en dat de onderwerpen niet meer interessant zijn.

Waarom heb je je uitgeschreven voor e-mail nieuwsbrieven?

Zijn er dan ook Nederlanders die helemaal geen nieuwsbrief ontvangen? Ja zeker, 6% ontvangt geen enkele nieuwsbrief. 87% van de jonge Nederlanders schrijft zich in voor nieuwsbrieven.

Ben je ingeschreven op e-mail nieuwsbrieven?

3. Nederlanders lezen hun e-mail ‘s ochtends of ‘s avonds.

Het eerste wat 55+ doen op hun mobiel als ze wakker zijn is hun e-mail checken. Pas daarna komt Whatsapp aan de beurt. Bij jongeren is dit andersom. Zij checken als eerste Whatsapp en maar 4% checkt als 4e kanaal hun email. E-mail wordt wel meerdere keren per dag bekeken, ook door jongeren. Gemiddeld 1 a 3x. De meest populaire momenten zijn tussen 19-21, 21-23, 7-9 en 9-11 uur.

Wat is het eerste digitale communicatiekanaal dat je gebruikt nadat je bent opgestaan?

Grappig om te lezen is dat in 2014 het merendeel van 45 jaar en ouder veel liever een e-mail op een tablet leest dan op een smartphone, 19% tegenover 8%. Nu is dit slechts 9% voor een tablet en 46% op een smartphone. Het openen van je mail op je telefoon neemt toe. Het bekijken van mail gebeurt gedurende de hele dag. Je mail is dan ook een van de vijf of zes apps die je bekijkt omdat er een rood cirkeltje met een nummer bij staat en wordt ook wel gezien als ‘wachtverzachter’.

Op welk apparaat lees je het vaakst je e-mails?

4. 72% van de Nederlanders schaft wel eens iets aan n.a.v. een mailing.

Nu het leukste nieuws voor online marketeers. Nieuwsbrieven zetten Nederlanders ook aan tot het doen van aankopen. 72% heeft het afgelopen jaar wel eens iets aangeschaft via een e-mail nieuwsbrief. Facebook is daarna het meest converterende kanaal met 29%. 46% van de Nederlanders schaffen maandelijks iets aan en 21% zelfs wekelijks. De 65+ doelgroep geeft aan dat 57% maar een paar keer per jaar iets online koopt.

Via welk kanaal en hoe vaak heb je het afgelopen jaar iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht?

In de toekomst verwachten wij dat dit alleen maar gaat toenemen. Het wordt nu al makkelijker om direct aankopen te doen op je telefoon. Het mobiele design van websites heeft nu meer prioriteit dan desktop. In Amerika bestaat al de mogelijkheid om via Facebook een aankoop te doen. Zodra dat ook hier in Nederland beschikbaar wordt verwachten wij dat de aankopen via social een vlucht zullen nemen. Ook Richard van Welle van Thuiswinkel.org verwacht dat de smartphone meer gebruikt zal worden om mee af te rekenen als technieken zoals one-click buy, two-way verification, vingerafdrukken en gezichtsherkenning meer ingeburgerd zijn.

Dus….

Als conclusie kunnen we trekken dat e-mail nog steeds aan de top staat van online communicatiemiddelen die ook daadwerkelijk converteren. Het loont om de nieuwsbrief mee te nemen in je communicatieplan en deze te voorzien van gepersonaliseerde en relevante content/aanbiedingen. De aanbiedingen zijn de reden dat Nederlanders zich inschrijven voor een nieuwsbrief.

Heb je een E-commerce bedrijf? Maak gebruik van e-mail om de conversie te verhogen. Zorg ervoor dat jouw nieuwsbrieven gepersonaliseerd en relevant zijn, maak ze mobiel-vriendelijk en test met de frequentie.

Wil je meer weten? Het gehele onderzoek kun je hier lezen.

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen