Tippie van ons
Tippie van ons

Facebooktip: Zo kijk je mee met je concurrenten

Zou je willen dat je kon zien hoe je concurrenten adverteren op Facebook? Op hun Facebookpagina lijkt het alsof ze alleen leuke berichtjes plaatsen, maar wie weet hoe zij hun klanten daadwerkelijk bereiken? Facebook weet dit allang, maar ook jij kunt hier nu informatie over vinden.

In het kader van transparantie heeft Facebook een aantal veranderingen doorgevoerd in het advertentieprogramma. Zo kun je nu zien welke advertenties er draaien bij je klanten. Dit bekijk je via de Advertentiebibliotheek. Tik de naam van je concurrent in of een onderwerp en vind je concurrenten. Je kunt nu precies zien welke teksten en afbeeldingen ze gebruiken in hun advertenties.

Advertentie bibliotheek facebook

 

Of ga naar de Facebookpagina van je concurrent en bekijk bij paginatransparantie welke advertenties er draaien. 

facebook paginatransparantie

Wat kun je hiermee? 

Het meest interessante om te weten is natuurlijk de doelgroeptargeting, maar helaas die is niet te zien. Ook kun je niet zien wat de resultaten zijn en welke advertentie het beste heeft gepresenteerd. Hiervoor zul je toch echt zelf aan de slag moeten met een a/b test. Je kunt de advertenties wel meenemen in je concurrentieanalyse. Welke tone of voice gebruikt je concurrent en wat voor type afbeeldingen worden er ingezet? Neem niet klakkeloos de advertenties over, maar wees kritisch. Denk jij dat de advertenties passen bij jullie doelgroep of slaat je concurrent de plank mis?

Let op: Bij politieke organisaties en ‘onderwerpen van belang’ kun je alle advertenties tot 7 jaar geleden wel terugzien. Zowel de actieve als inactieve. Ook de kosten en het bereik van de advertentie worden getoond en je kunt zelfs de targetinggegevens inzien. Dit doet Facebook onder andere om nepnieuws tegen te gaan. 

Dus…

Dankzij de Advertentiebibliotheek kun je nu ook de Facebook advertenties van je concurrenten inzien. Neem dit vooral mee in je concurrentieanalyse en gebruik het in je voordeel. 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven