back to top

Facebooknieuws: Meekijken met je concurrenten

Zou je willen dat je kon zien hoe je concurrenten adverteren op Facebook? Op hun Facebookpagina lijkt het alsof ze alleen leuke berichtjes plaatsen, maar wie weet hoe zij hun klanten daadwerkelijk bereiken? Facebook weet dit allang, maar ook jij kunt hier nu informatie over vinden.

In het kader van transparantie heeft Facebook een aantal veranderingen doorgevoerd in het advertentieprogramma. Zo kun je nu zien welke advertenties er draaien bij je klanten. Dit bekijk je via de Advertentiebibliotheek. Tik de naam van je concurrent in of een onderwerp en vind je concurrenten. Je kunt nu precies zien welke teksten en afbeeldingen ze gebruiken in hun advertenties.

Advertentie bibliotheek facebook

 

Of ga naar de Facebookpagina van je concurrent en bekijk bij paginatransparantie welke advertenties er draaien. 

facebook paginatransparantie

Wat kun je hiermee? 

Het meest interessante om te weten is natuurlijk de doelgroeptargeting, maar helaas die is niet te zien. Ook kun je niet zien wat de resultaten zijn en welke advertentie het beste heeft gepresenteerd. Hiervoor zul je toch echt zelf aan de slag moeten met een a/b test. Je kunt de advertenties wel meenemen in je concurrentieanalyse. Welke tone of voice gebruikt je concurrent en wat voor type afbeeldingen worden er ingezet? Neem niet klakkeloos de advertenties over, maar wees kritisch. Denk jij dat de advertenties passen bij jullie doelgroep of slaat je concurrent de plank mis?

Let op: Bij politieke organisaties en ‘onderwerpen van belang’ kun je alle advertenties tot 7 jaar geleden wel terugzien. Zowel de actieve als inactieve. Ook de kosten en het bereik van de advertentie worden getoond en je kunt zelfs de targetinggegevens inzien. Dit doet Facebook onder andere om nepnieuws tegen te gaan. 

Dus…

Dankzij de Advertentiebibliotheek kun je nu ook de Facebook advertenties van je concurrenten inzien. Neem dit vooral mee in je concurrentieanalyse en gebruik het in je voordeel. 

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen