back to top

Google Ads: de feiten en fabels

Over Google Ads gaan veel feiten en fabels de rondte. We hebben een oproep gedaan in ons LinkedIn netwerk om deze fabels te verzamelen. Vandaag nemen we vier beweringen met je door en geven we uitleg waarom deze niet of misschien juist wel kloppen. Op naar het rijk der fabelen dus!

Degene met de grootste portemonnee staat bovenaan in Google

Dit is gelukkig niet waar. Dan zouden concurrenten elkaar constant overbieden en de prijs enorm opdrijven wat het minder interessant maakt om via Google te adverteren. Google heeft dit opgelost door ook de kwaliteit van het zoekresultaat mee te wegen in de bepaling van de positie. Het beste resultaat zou dus technisch gezien bovenaan moeten staan.

Maar Google wil natuurlijk zelf ook de beste deal hebben. Het resultaat dat het beste presteert komt daarom bovenaan. Dit betekent dat het resultaat antwoord geeft op de vraag van de gebruiker en daarnaast ook het meeste geld oplevert aan Google.

Adverteren op je bedrijfsnaam is geldverspilling

Adverteren op je eigen naam hoeft geen geldverspilling te zijn. Het kan je zelfs meer organische bezoekers opleveren. Een andere reden waarom je een brandingcampagne kunt opzetten in Google is omdat je concurrenten bijvoorbeeld adverteren op je naam. Hierdoor kapen zij de hoogste plekken en daarmee jouw bezoekers weg. Andersom kun je dit ook doen natuurlijk. Daarnaast is adverteren op je eigen naam heel voordelig. Wil je hier meer over lezen dan verwijzen we je graag naar onze eerdere blog hierover: Waarom zou je adverteren op je bedrijfsnaam? 

Zet alleen performance campagnes in zoals Google Ads, Bing Ads en E-mail

Onder performance campagnes verstaan we campagnes die conversiegericht zijn en ook sneller conversies opleveren. Conversiecampagnes richten zich op de doelgroep die gericht naar jou zoekt of al bekend is met jouw product, bedrijf of dienst. Deze doelgroep bevindt zich al in de koopfase (action, AIDA) en is dus sneller geneigd tot conversie over te gaan.

Maar hoe komt die doelgroep in die laatste fase? Juist, met behulp van branding campagnes via social, display advertising of offline reclame. Ze zijn in een eerdere fase (attention, AIDA) al in aanraking gekomen met jouw product. Met behulp van andere campagnes heb je hun interesse vastgehouden en verlangen opgewekt om jouw product te bezitten. De performance campagnes geven het laatste zetje. Deze campagnes zijn nog succesvoller wanneer zij ondersteund worden met branding campagnes. In ons gratis boek ‘De kracht van de combinatie‘ vertellen we hier meer over.

Adverteren via Google Ads is altijd rendabel

Het antwoord hierop is kort gezegd: nee. Google Ads is niet altijd rendabel. Dit heeft voornamelijk te maken met het ingewikkelde karakter van deze tool. We sommen een paar redenen voor je op. Het succes van de campagne is afhankelijk van:

1. De instellingen die je gekozen hebt

Bij het instellen van een campagne heb je talloze opties. We hebben een stappenplan uitgeschreven, maar het feit is dat dit geen garantie geeft op een goed ingestelde campagne. In de basis is het oké. Ga je gericht kijken naar wat je campagne nodig heeft dan kan het zijn dat er toch nog andere instellingen gekozen moeten worden.

2. De zoekwoorden waar je op gevonden wil worden

Zijn de zoekwoorden die je gekozen hebt ook daadwerkelijk de termen waar je op gevonden wilt worden en waar je doelgroep op zoekt? Pas naarmate de campagne loopt, merk je of je op de goede weg zit.

3. De concurrentie op deze zoekwoorden

Heb je veel concurrenten die al bieden op deze zoekwoorden, dan kan dit de prijs opdrijven. Google geeft gelukkig ook de voorkeur aan het beste resultaat, maar wil ook het meest voor hen rendabele resultaat behalen. Dit betekent dat het kan zijn dat jouw zoekresultaat kwalitatief de beste optie is. Maar dat een concurrent er toch met de beste plek vandoor gaat, omdat er op zijn advertentie sneller geklikt wordt en het resultaat ook goed genoeg is.

4. De advertentieteksten

Je hoort wel eens dat producten zichzelf verkopen. Soms hebben ze toch nog een zetje nodig in de vorm van een goede tekst. Een saaie, onopvallende of niet aansprekende advertentietekst kan er dan net voor zorgen dat ze kiezen voor de concurrent.

5. De landingspagina waar je bezoekers naar toe stuurt

Google-gebruikers willen maar 1 ding: Antwoord op hun vraag. Wanneer je bezoekers naar de verkeerde of een te algemene pagina stuurt haken ze snel af. Bezoekers hebben geen behoefte om zelf nog op te zoek naar de pagina die ze dan wel moeten hebben.

Dus…

De eerste aannames van Google Ads zijn besproken en dit zijn de conclusies.

  • Degene met de grootste portemonnee staat niet altijd bovenaan in Google. Dit hangt ook af van de kwaliteit van de advertenties.
  • Adverteren op je bedrijfsnaam is geen geldverspilling. Het kan je zelfs meer bezoekers opleveren.
  • Performance campagnes behalen een beter resultaat wanneer je ook gebruik maakt van branding campagnes.
  • Adverteren via Google is niet altijd rendabel. Als je de campagne niet goed instelt of niet optimaliseert heeft dit effect op je ROI. Zorg er dus voor dat je weet waar je mee bezig bent.

Heb je nog meer fabels gehoord over Google Ads of heb je een vraag. Reageer dan op dit bericht op LinkedIn. Of mail ons via het contactformulier.

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen