back to top

Gratis je Instagram berichten inplannen

Wanneer je het Instagram-account van jouw bedrijf beheert, dan heb je vast gemerkt dat dit het enige social media kanaal is waar je geen berichten kunt inplannen. Er zijn wel tools waarmee je berichten in kan plannen, maar die waren betaald en werkten ook niet optimaal. Gelukkig kwam daar deze zomer verandering in!

Beheer je meerdere social media accounts dan gebruik je wellicht al een tool om berichten in te kunnen plannen. De meest gebruikte tools die Instagram ondersteunen zijn Hootsuite, Later en Schedugram. Het gebruik van deze tools is niet gratis en is voor het delen van video’s geen aanrader. Ondanks dat je ze in kan plannen, dien je ze alsnog handmatig te plaatsen. Een beetje omslachtig dus.

Facebook werkt daarentegen al jaren met een planningsysteem waarbij je flink vooruit kunt werken. Toen Facebook in april 2012 Instagram overnam had het planningssysteem ook bij Instagram geïmplementeerd kunnen worden. Maar daar is dus 7 jaar mee gewacht.

Waarom deed Instagram zo moeilijk over inplannen?

Net als Facebook is Instagram een platform om realtime foto’s te uploaden, waarmee je kan delen wat jou of jouw bedrijf bezighoudt. Features die Facebook niet had waren de hashtags waarmee je het bereik van je foto kunt vergroten en de vele filters waarmee je je foto’s nog mooier kon maken. Na de overname hebben ze deze opties ook geïmplementeerd. Toch bleef Instagram vasthouden aan het realtime uploaden. Ook nieuwe mogelijkheden zoals Instagram Stories en IGTV wijzen erop dat Instagram graag wil dat je unieke en spontane foto’s en video’s uploadt. Toch is er nu dan eindelijk de mogelijkheid om je Instagram posts vooraf in te plannen.

Wat zijn de voordelen van inplannen?

Het gevoel “O ja, ik moet nog even snel een berichtje schrijven” komt je vast bekend voor. Door vooraf berichten in te plannen voorkom je dat je nog even snel aan de slag moet. Je werkt geconcentreerd aan berichten waardoor deze in eenzelfde stijl geschreven worden en consistenter zijn. Met een gerichte strategie kun je aan jouw marketingdoelstellingen werken. Daarnaast gaat het inplannen uiteindelijk veel sneller doordat je in een flow zit.

Hoe plan je berichten in op Instagram?

Om berichten in te plannen op Instagram moet je naar Facebook. Ga naar je bedrijfspagina op Facebook en vervolgens naar Publicatietools. Aan de linkerkant staat Studio voor makers.

Ga naar de Studio Creator

Dit is de Studio voor makers, ook wel Creators Studio genoemd.
Je kunt hier Facebookberichten inplannen en de statistieken bekijken. Eigenlijk hetzelfde wat je ook kon bij Publicatietools. Voor Facebook voegt het naar mijn idee nog niet zo veel toe, maar omdat je hier ook Instagram kunt inplannen maakt het de switch tussen de kanalen wat makkelijker.
Bovenin, zie je de Facebook en Instagram iconen. Daarmee kun je switchen tussen de kanalen.

Switch naar instagram

In het overzicht zie je welke berichten er geplaatst zijn, welke je kunt filteren op video, foto, carrousel, verhalen en IGTV. Resultaten en informatie over de doelgroep vind je bij Statistieken . Maar goed, laten we eerst je account toevoegen.

Instagram overzicht creator studio

Je account toevoegen aan de Studio Creator.

Ga hiervoor naar Instagram accounts en vervolgens Instagram-account toevoegen. Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord in van het business account dat je wil toevoegen.

Voeg je account toe

Plan je eerste Instagram bericht.

Ga nu naar bericht maken en kies voor Instagram-overzicht.

instagram bericht maken

Schrijf de tekst en voeg enkele hashtags toe om je bericht te ondersteunen.

Tip: Kies hier voor een combinatie van veelgebruikte hashtags en hashtags die kenmerkend zijn voor jouw bedrijf.

Upload de foto’s die je wil toevoegen. Tag eventueel de personen die op de foto(‘s) staan door @ aan te vullen met diens naam. Onder iedere foto staan drie puntjes. Hier kun je de foto nog iets bijsnijden of verschuiven zodat deze mooier uitkomt. De optie om een filter toe te voegen is er nog niet. Hopelijk laat dat niet weer 7 jaar op zich wachten.

Om het bericht in te plannen klik je op het blauwe pijltje naast publiceren. Hier krijg je de optie plannen + de kalender om een dag en tijd te kiezen. Vervolgens klik je op planning.

bericht opmaken en inplannen

Als het goed is staat het geplande bericht nu in de inhoudsbibliotheek. Staat je bericht er nog niet tussen? Dan is de berichtstatus mogelijk verkeerd gefilterd. Zet de filter op Gepland of Alles, wat het bericht zal laten verschijnen. Je kunt de tekst nog aanpassen, maar de foto’s niet. Het bericht verschijnt op de afgesproken dag en tijd op je Instagram account.

Ingeplande berichten

Tips bij het inplannen van berichten

Nu je de berichten op jouw Instagram account kunt inplannen kun je flink vooruit werken. We adviseren zelf een 80/20 verdeling aan te houden. Zorg dat 80% van je content klaar staat zodat je altijd iets op de plank hebt liggen en je marketingdoelstellingen kunt halen. De resterende 20% bestaat uit spontane momenten die tussentijds plaatsvinden. Omdat ze onverwachts komen of vooraf niet ingepland kunnen worden omdat het evenement nog moet plaatsvinden houd je hier rekening mee in je planning.

Maak je Instagram berichten niet te veel op in een bepaalde huisstijl. Het gaat juist om de foto. Plaats hier alleen een mooie filter overheen als dat de foto verrijkt. Voor quotes geldt natuurlijk een uitzondering, deze kun je wel opmaken in jouw huisstijl. Hou wel altijd in gedachten dat het bericht er niet als een advertentie uit begint te zien.

Dus…

Berichten inplannen via tools op Instagram kan tegenwoordig veel gemakkelijker via de Creator Studio van Facebook. Dit biedt tal van voordelen en verhoogt de kwaliteit van je berichten.

  • Hanteer een Instagram strategie om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Maak je berichten consistenter door er meerdere achter elkaar te schrijven.
  • Bespaar tijd doordat je geconcentreerder werkt.
  • Voorkom tijdsdruk en daaraan gerelateerde fouten.

Voordat je aan de slag kunt met het inplannen van berichten zul je eerst een Instagram strategie moeten uitwerken. Hier vind je tips! Geen tijd of zin om zelf aan de slag te gaan? Je kunt je Instagram-marketing ook uitbesteden aan Indrukwekkend. Dit doen we al voor diverse klanten. Meer weten? Neem even contact met ons op.

 

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen