back to top

Het belang van contrast in communicatie-uitingen

Je loopt 700.000 potentiële klanten mis. Laat het even inzinken. Zevenhonderdduizend personen. Weg. foetsie.

Okee, zo heftig is het in veel gevallen niet, want jouw doelgroep omvat waarschijnlijk niet de totale Nederlandse bevolking. Maar toch doet iedere misgelopen klant pijn. Met wat aanpassingen kun je de deur voor deze groep weer wagenwijd openzetten.

Over wie we het hebben? Kleurenblinden! Ongeveer 700.000 Nederlanders hebben een vorm van kleurenblindheid, wat ruim 4 procent van de Nederlandse bevolking is. Dat aantal is niet helemaal ‘eerlijk’ verdeeld, want de verhouding bij vrouwen is 1 op 200, terwijl maar liefst 1 op de 12 mannen bepaalde kleuren maar moeilijk kunnen onderscheiden.

Zo ben ik één van die 12 mannen. Vragen als ‘Hoe kijk je dan naar een stoplicht?!’ en ‘Welke kleur heeft mijn t-shirt?’ krijg ik meerdere keren per jaar naar me toe geslingerd. Heerlijk vind ik dat. Zo levert kleurenblindheid telkens weer leuke, verbazingwekkende gesprekken op.

Mis ik iets?!

Zelf ben ik ook wel eens verbaasd, al komt dat meestal door websites, e-mails en direct mails. Soms kan ik bepaalde stukken tekst niet goed of helemaal niet lezen omdat het contrast met de omgevingskleuren minimaal is. Daardoor zie ik, samen met 700.000 anderen, de titel, tekst of actiebutton niet. Een gemiste kans dus! Onze websitebouwers en vormgevers houden hier gelukkig al rekening mee.

De bekendste vormen van kleurenblindheid zijn Deuteranopia, Protanopia en Tritanopia. Hiermee rekening houden is voor (semi) overheidswebsites verplicht, voor andere websites is het ten zeerste aan te raden. Een gebruiksvriendelijke website houdt namelijk rekening met alle soorten bezoekers van een website.

Het is aan te raden om je goed in te lezen over de verschillende typen kleurenblindheid alvorens je jouw kleurstijlen op gaat zetten. Let op de combinaties van kleuren. Wat voor jou een duidelijk contrast is, is voor een ander wellicht niet duidelijk. Ga dus al je kleuren na door ze op basis van waarde te controleren. Dit doe je door jouw (web)teksten te controleren middels de WCAG Contrast Checker. In deze tool kom je te weten of jouw kleurgebruik onderscheidend is en aan de gestelde norm voldoet. Je kunt natuurlijk ook je kleurenblinde collega, familielid of vriend(in) vragen om even een blik op de teksten te werpen.

Dan nu een testje!

Zie je geen of weinig cijfers in de afbeelding? Gefeliciteerd! Dan hoor je bij het communicatie-testpanel!

kleurenblind cijfer test

Beeld | iStock

 

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Zo kunnen we onze aanwinst Sander het best omschrijven. Als een pitbull bijt hij zich vast in projecten. Van strategie tot implementatie is hij graag 'in the lead' en kijkt hij kritisch naar de voortgang. Alles voor een sterk resultaat.

Andere interessante artikelen