back to top

Het Facebook algoritme – Facebook is niet meer gratis

De laatste tijd zie ik steeds vaker de reactie voorbijkomen van bloggers die merken dat hun bereik op Facebook en Instagram minder wordt. Berichten worden minder vaak geliked en gezien door volgers en mede hierdoor loopt het websitebezoek via social media terug. De eerste gedachten die bloggers hadden was dat volgers hun content niet meer leuk vonden. Nu kan ik hen meteen geruststellen. Dat is niet zo. Onze grote vriend Mark heeft weer aan de knoppen gedraaid en het algoritme op Facebook en dus ook Instagram is aangepast. Langzaam maar zeker worden we allemaal gedwongen om gebruik te maken van advertising. Waren het vorig jaar nog alleen de bedrijven die hier last van hadden, nu zijn ook de bloggers aan de beurt.

Ik kan mij voorstellen dat het demotiverend is om te zien dat een post tegenwoordig de helft minder interactie oplevert dan hiervoor. Het enige wat we eraan kunnen doen is meebewegen met de nieuwe regels van het algoritme en onze verwachtingen bijstellen. In dit artikel vind je tips om met het algoritme om te gaan. Wat voor Facebook geldt, geldt ook voor Instagram.

Wat is het Facebook algoritme?

Het algoritme is een formule die bepaalt wat een Facebook gebruiker wel en niet ziet. Vroeger was dit heel simpel. Was je fan van een pagina of vrienden met een persoon op Facebook en toonde je hier interactie mee dan kreeg je de nieuwe updates van die pagina’s sneller te zien. Dit was een goede tijd voor bedrijven op Facebook. Zij konden heel gemakkelijk hun berichten gratis onder de aandacht brengen en het aantal fans op hun pagina laten groeien. Maar helaas vervuilde dit ook de tijdlijn van veel gebruikers en dat vond Facebook niet leuk. Zij willen namelijk, net als Google, relevante content aan hun gebruikers aanbieden. Dit leidde tot een ingewikkeld algoritme waarvan niemand weet hoe het precies werkt. Jaarlijks wordt het algoritme geupdate waardoor je constant opnieuw moet uitvinden hoe je zichtbaar blijft op Facebook voor je doelgroep. Nu lijkt het alsof Facebook dit vooral voor de gebruiker doet, maar ze doen dit ook voor zichzelf. Door het vernieuwde algoritme worden bedrijven gedwongen om gebruik te maken van betaalde content zodat zij hun doelgroep kunnen blijven bereiken.

5 tips om het Facebook algoritme te omzeilen!

Omzeilen is misschien niet het juiste woord. Het gaat hierbij meer om inspelen op het Facebook algoritme. Volg onderstaande tips en je maakt Facebook zeer blij.

1 Relevante berichten

Hierboven gaven we het al aan. Relevante content is key. Breng in kaart waarom je doelgroep jouw graag volgt en wat ze willen weten. Waar komen ze voor? Voor relevante content kun je denken aan de meeste gestelde vragen die je krijgt. Maak hier eens een bericht van en je zult zien dat mensen hier op zullen reageren. Of plaats een bericht over een herkenbare situatie waar mensen zich mee identificeren. Wees persoonlijk. Haak in op een situatie of start een discussie met je doelgroep. Relevante content is zo erg nog niet. Het levert zowel content als interactie op.

2 Creëer interactie

En dat is meteen de tweede tip. Door de interactie op te zoeken krijg je meer reacties, likes en shares waardoor Facebook je bericht aan meer gebruikers laat zien. En dat is belangrijk want Facebook gebruikt interactie als een graadmeter bij het beoordelen van je bericht. Wat je vooral merkt is dat het ene bericht razendsnel reacties en likes krijgt en het andere bericht bijna niet. Dit heeft te maken met hoe snel het bericht door de Facebookgebruikers wordt opgepakt. Facebook laat een nieuw bericht eerst zien aan jouw trouwste fans die er de meeste reactie op zouden kunnen tonen. Als deze al niet reageren schiet Facebook het bericht af en kun je wachten tot je een ons weegt, meer reacties krijg je niet. Je kunt bijvoorbeeld plaatsen: Toscane is een zonnige vakantiebestemming. Of je plaatst: Welke hotspots moet je bezocht hebben in het zonnige Toscane? Laat het ons weten!

3 Timing

Aangezien Facebook vrij snel een bericht maakt of breekt op basis van de interactie is het belangrijk om rekening te houden met de timing van je bericht. Nu zijn hier veel discussies over. De een zegt dat je berichten moet plaatsen op de momenten dat jouw doelgroep online is en de ander zegt dat je deze tijdstippen juist moet vermijden omdat al jouw concurrenten precies hetzelfde moment kiezen en je bericht dan ondergesneeuwd wordt. Wij raden aan om logisch na te denken over de plaatsing van je bericht. Een bericht dat je om 5 uur in de morgen plaatst wordt waarschijnlijk minder snel opgepakt als je doelgroep nog in dromenland ligt. Het is het beste om te testen op welk moment jouw doelgroep reageert. Plaats op verschillende tijdstippen dezelfde typen berichten en kijk waar beter op gereageerd wordt. Neem die tijdstippen als houvast. Facebook geeft de voorkeur aan jouw berichten als jij relevant bent voor je doelgroep.

4 Originele content

Bij marketingcampagnes staat de kracht van herhaling vaak centraal. In dit geval werkt dat averechts. Probeer zoveel mogelijk af te wisselen in tekst en beeld als je een bericht plaatst. Constant dezelfde foto lijkt misschien handig voor de herkenbaarheid, maar zorgt er voor dat Facebook denkt dat je een bepaalde boodschap probeert te spammen. Hetzelfde geldt voor tekst. Verpak dezelfde boodschap in een ander jasje om dit te vermijden. 

5 Organisch bereik VS betaald bereik

Berichten van je bedrijf die je op je Facebookpagina plaatst vallen onder organisch bereik. Facebook laat deze berichten alleen zien aan mensen voor wie deze relevant zou kunnen zijn. Wil je dat je bericht door meer mensen gezien wordt of wil je een specifieke doelgroep bereiken? Dan is het aan te raden om gebruik te maken van Facebook adverteren. Hiermee kun je gericht een doelgroep kiezen. Kies niet voor de bericht promoten knop, maar ga voor het meer uitgebreide advertentiebeheer.

De schattigheidsfactor

Naast bovenstaande punten dien je ook rekening te houden met je concurrenten. En dan bedoel ik je concurrentie op de Facebooktijdlijn. Je moet namelijk opboksen tegen talloze filmpjes van kittens, baby’s, puppy’s, otters en meer die een hogere schattigheidsfactor hebben dan jouw bedrijf. Terwijl iedereen scrollend door zijn tijdlijn gaat moet jij ervoor zorgen dat je doelgroep even stopt met scrollen bij jouw bericht. Het eerste wat je doelgroep ziet is het beeld dat je gebruikt. Denk dus goed na over het beeld dat je gebruikt. Facebook geeft overigens de voorkeur aan video. 

Voordelen van het Facebook algoritme

Het algoritme is deels gecreëerd om de Facebook ervaring voor de gebruiker zo prettig mogelijk te maken en ervoor te zorgen dat deze zo lang mogelijk op het platform blijft. Het Facebookalgoritme is daarom zo slecht nog niet. Het dwingt ons om creatiever en langer na te denken over wat we plaatsen en levert uiteindelijk ook meer respons op. Hiermee trek je juist reacties op je bericht en fans voor je pagina aan. 

Oeps, dit moet je vooral niet doen op Facebook.

Facebook wordt slimmer en het algoritme kan beoordelen of content ‘echt’ is of dat het om ‘clickbait’ gaat. Deze trucjes kun je beter laten om de interactie te verhogen.

  • Facebook houdt er niet van als je mensen vraagt om te stemmen. Hiervoor hebben zij de poll in het leven geroepen.
  • Vragen om te reageren met een duimpje of hartje valt daar ook onder.
  • De “Like en Win” berichten zie je nog veel voorbij komen, maar mogen niet. Je mag namelijk niet expliciet oproepen om de pagina te delen of liken.
  • Je mag ook niet oproepen om te taggen. Facebook wil dat iemand getagd wordt in een bericht omdat het relevant is voor diegene en niet om te spammen.
  • Helaas, oproepen om te reageren met een bepaald woord mag ook niet. Toch is dit nog discutabel omdat Facebook wel de optie geeft om een automatisch chatbericht te versturen zodra iemand een reactie plaatst met een specifiek woord.

Blijft de interactie op je berichten laag of heb je hulp nodig bij adverteren op Facebook? We denken graag met je mee. Stuur een berichtje of bel even om de mogelijkheden te bespreken.

 

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen