Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe optimaliseer je campagnes in Google Ads?

Het opzetten van een Google campagne is nog maar het begin. Het echte werk begint dan pas. Hieronder geven we je een stappenplan hoe je de campagnes in Google kunt optimaliseren.

Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden

De zoekwoorden die jij per advertentiegroep inzet worden getriggerd wanneer Google-gebruikers op een soortgelijk zoekwoord zoeken. Om ervoor te zorgen dat dit ook zoekwoorden zijn waar jij op gevonden wilt worden moet je deze lijst wekelijks nalopen. Zoekwoorden die niet in de lijst thuishoren sluit je vervolgens uit.

Deze taak keert wekelijks terug en houd je dit niet regelmatig bij dan betaal je uiteindelijk voor talloze zoekwoorden die geen conversies gaan opleveren.

Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe

Zoals we bij het opzetten van Google Ads advertenties aangaven is het belangrijk om de zoektermen per advertentiegroep te beperken tot max. 20 woorden. Zodra het er meer zijn dan 20 kun je de groep opsplitsen in specifiekere groepen. Ook kun je tijdens het nalopen van de zoekwoorden termen tegenkomen waar je nog geen groep voor hebt aangemaakt. Deze nieuwe groep voorzie je ook weer van passende advertentieteksten.

Stap 3: Verbeter de advertentieteksten

De volgende stap is het optimaliseren van de advertentieteksten. Advertenties die weinig vertoningen krijgen of geen conversies opleveren kun je verbeteren. Probeer een andere call-to-action of unique selling point. En kijk wat je concurrenten voor teksten gebruiken.

Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

De landingspagina die je gebruikt in je advertenties moet een pagina zijn waarop bezoekers direct vinden wat ze zoeken. Gebruik hier dus niet een link naar de homepage, maar probeer een zo specifiek mogelijke pagina te gebruiken. Dit kan betekenen dat je een nieuwe pagina aan moet maken voor een merk of product dat je verkoopt. Hoe beter de pagina aansluit bij het zoekresultaat, hoe hoger je Google advertentie getoond wordt.

Disclaimer: Google Ads campagnes optimaliseren is tijdrovend

Bovenstaand stappenplan kun je gebruiken bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes. Dit is alleen geen taakje dat je even tussendoor kunt doen, maar een wekelijks terugkerende taak.

Plan een vast moment in de week voor het onderhouden van de zoekwoorden en plan grote werkzaamheden zoals het optimaliseren van groepen, teksten en landingspagina’s maandelijks in. Zo houd je grip op je campagnes. We hebben vaak genoeg meegemaakt dat campagnes losgelaten worden en dat na een half jaar of zelfs een jaar blijkt dat campagnes veel te weinig conversie opleveren en op de verkeerde zoekwoorden bieden. Een duur geintje. En het betekent dat er veel werk inzit om de campagnes op te schonen.

Merk je dat je hulp nodig hebt bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen welke werkzaamheden we kunnen overnemen.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven