back to top

Hoe optimaliseer je campagnes in Google Ads?

Het opzetten van een Google campagne is nog maar het begin. Het echte werk begint dan pas. Hieronder geven we je een stappenplan hoe je de campagnes in Google kunt optimaliseren.

Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden

De zoekwoorden die jij per advertentiegroep inzet worden getriggerd wanneer Google-gebruikers op een soortgelijk zoekwoord zoeken. Om ervoor te zorgen dat dit ook zoekwoorden zijn waar jij op gevonden wilt worden moet je deze lijst wekelijks nalopen. Zoekwoorden die niet in de lijst thuishoren sluit je vervolgens uit.

Deze taak keert wekelijks terug en houd je dit niet regelmatig bij dan betaal je uiteindelijk voor talloze zoekwoorden die geen conversies gaan opleveren.

Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe

Zoals we bij het opzetten van Google Ads advertenties aangaven is het belangrijk om de zoektermen per advertentiegroep te beperken tot max. 20 woorden. Zodra het er meer zijn dan 20 kun je de groep opsplitsen in specifiekere groepen. Ook kun je tijdens het nalopen van de zoekwoorden termen tegenkomen waar je nog geen groep voor hebt aangemaakt. Deze nieuwe groep voorzie je ook weer van passende advertentieteksten.

Stap 3: Verbeter de advertentieteksten

De volgende stap is het optimaliseren van de advertentieteksten. Advertenties die weinig vertoningen krijgen of geen conversies opleveren kun je verbeteren. Probeer een andere call-to-action of unique selling point. En kijk wat je concurrenten voor teksten gebruiken.

Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

De landingspagina die je gebruikt in je advertenties moet een pagina zijn waarop bezoekers direct vinden wat ze zoeken. Gebruik hier dus niet een link naar de homepage, maar probeer een zo specifiek mogelijke pagina te gebruiken. Dit kan betekenen dat je een nieuwe pagina aan moet maken voor een merk of product dat je verkoopt. Hoe beter de pagina aansluit bij het zoekresultaat, hoe hoger je Google advertentie getoond wordt.

Disclaimer: Google Ads campagnes optimaliseren is tijdrovend

Bovenstaand stappenplan kun je gebruiken bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes. Dit is alleen geen taakje dat je even tussendoor kunt doen, maar een wekelijks terugkerende taak.

Plan een vast moment in de week voor het onderhouden van de zoekwoorden en plan grote werkzaamheden zoals het optimaliseren van groepen, teksten en landingspagina’s maandelijks in. Zo houd je grip op je campagnes. We hebben vaak genoeg meegemaakt dat campagnes losgelaten worden en dat na een half jaar of zelfs een jaar blijkt dat campagnes veel te weinig conversie opleveren en op de verkeerde zoekwoorden bieden. Een duur geintje. En het betekent dat er veel werk inzit om de campagnes op te schonen.

Merk je dat je hulp nodig hebt bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen welke werkzaamheden we kunnen overnemen.

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen