back to top

Hoe weet ik of een website AVG-proof is?

Algemene Verordening Gegevensbescherming

Sinds mei 2018 moet je website AVG-proof zijn. Dit betekent dat je zorgvuldig met persoonsgebonden informatie omgaat. Er wordt tot op heden nog niet streng op gecontroleerd bij kleinere bedrijven. Toch is het belangrijk om dit op orde te hebben. Bij oplevering van de website zorgen wij ervoor dat deze voldoet aan de eisen.

Privacyverklaring

Website-eigenaren zijn wettelijk verplicht om hun bezoekers en klanten duidelijk te informeren over welke gegevens (cookies) zij verzamelen en met welk doel. Dit wordt opgesteld in een privacyverklaring. Door de constante verandering op het internet veranderen ook de regels. Onze AVG-specialist Wouter den Bakker kan je hierover informeren.

Cookie-notice

Als je een website bezoekt, laat deze cookies achter op je computer, tablet of smartphone die meestal voor marketingdoeleinden worden gebruikt. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld net dat ene paar schoenen of die tickets voor dat concert te zien die je net nog hebt bekeken. De eigenaar van de website is verplicht om je hierover te informeren. In de meeste gevallen moet je toestemming geven, maar er zijn ook andere manieren voor cookie meldingen. Op grotere websites zie je bijvoorbeeld dat jezelf kunt bepalen welke cookies je wel en niet wilt ontvangen.

Hoe weet ik of een website AVG-proof is?

Wij houden de veranderingen in de markt nauwkeurig bij. Zo weten wij precies wanneer er iets wettelijks veranderd of wanneer er updates zitten aan te komen.

  1. Het is belangrijk dat je website op PHP versie 7.3 werkt, Dit is de meest recente en meest beveiligde server software. Deze kan je instellen bij je hostingprovider. Wanneer je jouw website bij Indrukwekkend afneemt dan zorgen wij hiervoor.
  2. Heeft de website een HTTPS certificaat?. Dit betekent dat de website via een beveiligde verbinding werkt. Deze kun je herkennen aan het groene slotje in je internetbrowser. Heb je een mailaccount aan je website gekoppeld dan zal deze ook via een versleutelde verbinding worden verstuurd.
  3. Zijn de cookie instellingen op de website vindbaar en kun je deze aan of uit zetten?
  4. Staan de rechten en plichten voor jou en de websitehouder in een privacyverklaring?

Kom je op een website waar bovenstaande punten ontbreken, dan kan deze website geen zuivere koffie betekenen. Over koffie gesproken, wij hebben heerlijke koffie! Wil je meer weten? Maak dan een afspraak.

Auteur:

Het lijkt wel alsof Hans-Peter uit meerdere personen bestaat, misschien daarom de dubbele naam. De een weet alles van websites, de techniek en vormgeving die hierbij komt kijken en de ander zit vol kennis over online marketing. Dat komt samen in Hans-Peter. Hij zoekt voor klanten uit welke mogelijkheden er allemaal zijn op deze gebieden en hoe dit gaat passen in het budget van de klant.

Andere interessante artikelen