Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe zet je een Google Ads campagne op? 

Google Ads zet je in als je op bepaalde zoekwoorden snel hoog wilt ranken. Via Google Ads adverteer je op de eerste plekken in de Google zoekresultaten. Wil je beter gevonden worden, meer verkeer naar je website en het aantal conversies stimuleren? Dan is Google Ads het platform dat je moet inzetten. Er valt zoveel te vertellen over dit kanaal, maar vandaag beginnen we met de basis.

Wat is een Google advertentie?

Een Google advertentie is een van de eerste zoekresultaten in Google. Je kunt zelf aangeven op welke zoekwoorden je wilt dat je advertentie gevonden wordt. Iedere keer als er iemand op jouw gekozen zoekwoord zoekt word je vertoond. Wanneer er iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een klein bedrag. Je hebt zelf in de hand hoeveel budget je per dag uitgeeft.

voorbeeld van een google advertentie

Zo zet je een Google ads campagne op

Doe eerst een zoekwoordenonderzoek voordat je begint met adverteren. In een zoekwoordenonderzoek identificeer je de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. We gaan een andere keer dieper in op het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.

Na het uitvoeren van je zoekwoordenonderzoek wil je graag ranken op de categorie kinderfietsen. Laten we een campagne aanmaken.

Stap 1: Als eerste kun je een doel kiezen.

Kies hierbij voor ‘Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel.’ Dit doen we omdat we op deze manier zelf de instellingen van de campagne kunnen kiezen. In de andere gevallen worden de instellingen beperkt voor het doel dat gekozen is.

Google ads campagne aanmaken stap 1

Stap 2: Kies nu het campagnetype.

Aangezien het een zoekcampagne is gaan we voor Zoeken. Kies vervolgens websitebezoeken en vul je website in.

Google ads campagne aanmaken stap 2

Stap 3: Vul hier een duidelijke campagnenaam in, in dit geval ‘kinderfietsen’.

Vink het display netwerk uit. We willen namelijk niet dat deze advertentie te zien is in het displaynetwerk. Dit gaat ten koste van de vertoningen in het zoeknetwerk en eet het grootste deel van je budget op. Eventueel kun je hier ook de start- en einddatum invullen.

Google ads campagne aanmaken stap 3

Stap 4: Hier kun je aangeven op welke locaties je wilt adverteren.

Bij ‘Geef een andere locatie op’ is het mogelijk om op postcodegebieden, plaatsnamen, provincies en op specifieke gebieden te targeten. Vink nog even aan dat je enkel ‘Mensen op of regelmatig op uw getargete locaties’ wilt bereiken. Hiermee voorkom je dat je mensen in andere landen bereikt. Geef bij de taal aan dat je op Nederlands en Engels wilt targeten. In Nederland hebben veel Google gebruikers hun taal namelijk op Engels staan terwijl zij wel Nederlands zijn. Je voorkomt op deze manier dus dat je onbedoeld een grote groep mensen uitsluit.

Google ads campagne aanmaken stap 4

Stap 5: Zoals gezegd bepaal je zelf hoeveel budget je uitgeeft.

In het zoekwoordenonderzoek heb je gezien hoe hoog de concurrentie op je zoekwoorden is en wat een klik gemiddeld kost. Op basis daarvan en op basis van je marketingbudget kun je beslissen welk dagbudget je instelt. Een te laag dagbudget betekent dat je advertentie later op de dag niet meer vertoond zal worden. Een te hoog budget zorgt voor onnodig hoge kosten. Test eerst met een dagbudget tussen de 5 en 10 euro hoe je campagne presteert.

Kies nu ‘klikken’ als biedstrategie. We willen namelijk zo veel mogelijk bezoekers naar de website. Daarnaast weten we nog niet wat een conversie ons kost en heeft Google ook nog geen data om hierop te optimaliseren.  Sla de rest van de instellingen nog even over.

Google ads campagne aanmaken stap 5

Stap 6: We komen nu bij het instellen van de advertentiegroepen.

Kinderfietsen is een breed begrip. Deze categoriseer je in kinderfietsen, meisjesfietsen en jongensfietsen etc. Alle 3 vallen ze onder de campagne Kinderfietsen. Per advertentiegroep vul je de bijbehorende zoekwoorden in. Aan de rechterkant zie je ook nog suggesties staan die je kunt toevoegen. Google ads campagne aanmaken stap 6

Tips bij het kiezen van je zoekwoorden

Let op: Bij het invullen van de zoekwoorden gaan veel mensen de mist in. De advertentiegroep kinderfietsen bevat enkel zoekwoorden die te maken hebben of lijken op het woord kinderfietsen. Het kan dus zijn dat je groep slechts 2 of 5 zoekwoorden heeft omdat er nou eenmaal niet meer varianten zijn die je kunt bedenken.

Meestal bevat een advertentiegroep max. 20 zoekwoorden. Naarmate de campagne langer loopt voeg je meer zoekwoorden toe. Zodra een groep groter wordt dan 20 zoekwoorden kun je deze waarschijnlijk weer specifieker maken en verdelen in 2 advertentiegroepen.

Hetzelfde geldt voor het aantal advertentiegroepen in een campagne. Zodra dit er teveel worden, meer dan 10, kun je de campagne waarschijnlijk opsplitsen in 2 campagnes.

Je hoeft ook niet in 1x alle zoekwoorden in te vullen. Deze kun je later nog aanvullen. Om het nog ingewikkelder te maken heb je ook nog verschillende typen zoekwoorden. Ook hier gaan we een andere keer dieper op in.

Stap 7: Schrijf de advertentieteksten

Pas de teksten in je advertentie aan op de zoekwoorden die je hebt gekozen. In dit geval maken we een advertentie voor meisjesfietsen. Bezoekers zijn eerder geneigd om te klikken op een advertentie die hun zoekterm (meisjesfiets) bevat.

Voeg een unique selling point toe waarom bezoekers juist bij jou een fiets moeten kopen. Omdat je de voordeligste bent in dit geval of omdat je binnen een dag kunt leveren.

Zorg dat de advertentie linkt naar de juiste pagina zodat bezoekers direct vinden wat ze zoeken.

Maak minimaal 3 advertentieteksten aan. Varieer vooral in de koppen. Test uit op welke voordeel klanten eerder geneigd zijn om te reageren.

Google ads campagne aanmaken stap 7

Zodra je deze stap hebt voltooid is je campagne klaar voor gebruik. Check nog even of je het juiste dagbudget hebt ingevuld en start de campagne. Het duurt even voordat je voldoende data hebt verzameld zodat je kunt optimaliseren. De eerste stap is het nalopen van je getriggerde zoekwoorden zodat je woorden waar je vooral niet op gevonden wilt worden kunt uitsluiten.

Wat levert Google Ads op?

Adverteren op Google zorgt ervoor dat je rankt op de zoekwoorden die voor jou belangrijk zijn. Hiermee verhoog je het bereik en het verkeer naar je website. Google Ads kan jouw hoeveelheid aan websiteverkeer doen verdubbelen. En heeft hiermee ook invloed op het organische en directe zoekverkeer naar je website, omdat je simpelweg meer in the picture komt bij jouw doelgroep.

Daarnaast zijn bezoekers die via Google Ads of organisch via Google komen op zoek naar jouw dienst of product en daardoor eerder geneigd om te converteren. Kortom wanneer je niet adverteert op Google loop je potentiële klanten mis en daarmee conversies. Niet adverteren op Google Ads kost je geld.

Wil je beter gevonden worden, je websiteverkeer verhogen en daarbij ook het aantal conversies zien toenemen? Ga dan aan de slag met Google ads. En heb je hulp nodig, dan staan wij voor je klaar! Neem een kijkje op onze dienstenpagina SEA (Google Ads) om te zien wat onze online marketeers kunnen!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven