back to top

4 tips voor een sterke Instagram strategie

Vind je het lastig om je Instagrampagina van content te voorzien? Is het een zooitje aan posts en hik je iedere keer weer tegen de vraag ‘wat moet ik nu plaatsen’ aan?

Door onderstaande 4 vragen te beantwoorden heb jij binnen no-time een Instagram strategie op poten gezet en wordt het makkelijker om deze wekelijks te vullen met content. Laten we beginnen!

Vraag 1: Wat is jouw doel met Instagram?

Voordat je begint met Instagram is het belangrijk om je doel scherp te hebben. Waarom wil je eigenlijk gebruik maken van Instagram? Wat hoop je te bereiken? Het is een misvatting dat je op ieder social media kanaal aanwezig moet zijn. Gebruik Instagram alleen als dit ook past bij jouw marketingstrategie. Hetzelfde geldt voor Facebook, Twitter, Snapchat en LinkedIN. Gebruik deze kanalen alleen als jouw doelgroep hier te vinden is en deze media helpen bij het bereiken van jouw doel.

Ons doel met Instagram is potentiële klanten te inspireren op het gebied van on- en offline marketing. We willen hen de mogelijkheden laten zien van drukwerk en tips geven over het inzetten van communicatiemiddelen en de marketinggedachte daarachter. 

Vraag 2: Wie is jouw ideale volger?

Sommige marketeers zijn allergisch voor het uitschrijven van een ijkpersoon, maar het helpt wel om duidelijk te krijgen voor wie je schrijft. Wie moet jou volgen op Instagram? Zijn dat particulieren, zzp-ers, kleine bedrijven of..? Geef een ruwe omschrijving van de doelgroep. Nu is het niet de bedoeling dat je Gerda, 53, houdt van tuinieren beschrijft. Dit is te kort door de bocht.

Onze doelgroep bestaat uit mkb-ers. Het zijn ondernemers die ondersteuning willen hebben bij hun marketingactiviteiten. Ze hebben zelf geen tijd om dit vorm te geven en uit te voeren, dus komen daarvoor bij ons.

Vraag 3: Wat zou deze doelgroep graag zien op jouw pagina?

Je instagrampagina zet je niet in om enkel berichten over verjaardagen en vrijdagmiddagborrels te plaatsen. Je doelgroep heeft een reden waarom ze jou volgen. Ze verlangen iets van je. Dat is ook precies de vraag die we willen beantwoorden. Waar verlangt jouw doelgroep het allermeest naar? Onderstaande vragen helpen het verlangen van jouw doelgroep in kaart te brengen.

  • Voor welk probleem of problemen zoeken zij een oplossing?
  • Waar inspireer je jouw doelgroep mee?
  • Wat is jouw ESP (Emotional Selling Point)? Een ESP onderscheidt jou van je concurrenten. Het geeft aan welke werkwijze je hanteert.
  • Waarmee trek jij jouw doelgroep over de streep?
  • Waarom luisteren ze naar jou en wat maakt jou de expert?
  • Wat is er op jouw vakgebied waar je het niet mee eens bent? Wat werkt niet en waar geloof jij wel in?

Dit zijn heel veel vragen, maar door deze te beantwoorden heb je meteen je eerste onderwerpen te pakken.

Vraag 4: Wat is je boodschap?

Je kunt verschillende boodschappen hebben die je wil uitdragen, maar je hebt één kernboodschap. Omschrijf deze en wissel je boodschap af met inspiratie en persoonlijke verhalen.

Inspiratie kan een blog zijn waar je aan hebt gewerkt, maar mag ook een quote of een leermoment zijn die je wil delen. Een persoonlijk verhaal kan een review zijn van een klant, een case waar je aan hebt gewerkt of een mijlpaal die je hebt bereikt. Op Instagram gaat het er vooral om dat je laat zien wie je bent en dat je een persoonlijk tintje meegeeft aan je berichten.

Heb je alle vragen beantwoord? Toets je content aan de hand van bovenstaande vragen en je zult zien dat je Instafeed veel gestroomlijnder zal zijn en dat het bedenken van nieuwe content makkelijker zal worden. 

Dus…

Door onderstaande vragen te beantwoorden leg je een basis voor je Instagram strategie.

  1. Wat is jouw doel met Instagram?
  2. Wie is jouw ideale volger?
  3. Wat zou deze doelgroep graag zien op jouw pagina?
  4. Wat is je boodschap?

Tot slot heb ik nog een bonustip voor je. Zet je contentideeën in een contentkalender. Pak een vast moment in de week of maand waarop je vooruit gaat werken aan je content. Zo krijg je de smaak zeker te pakken. Succes!

Auteur:

Of het nu gaat om glasvezel of een kinderdagverblijf. Sarina wordt van ieder project enthousiast. Eigenlijk kan ze gewoon niet kiezen wat ze leuk vindt dus pakt ze alles aan. Zowel op werkgebied als met sporten. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen