Even de diepte in
Even de diepte in

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht, we snakken er allemaal naar, maar we weten soms niet hoe we het moeten krijgen. Zo ook inzicht in je website statistieken. Want nadat je geïnvesteerd hebt in je website wil je ook weten of deze goed werkt. Google Analytics kan je hierbij helpen. Hiermee kun je precies zien waar je bezoeker vandaan komt, welke pagina’s er goed bezocht worden en hoeveel conversies een campagne oplevert. Toch vinden klanten het lastig om deze gegevens te vinden in Analytics. Een dashboard van Google Data Studio is dan de oplossing.

Ontdek Google Data Studio

In een Google Data Studio dashboard kies je zelf welke statistieken je wilt inzien en kun je overzichtelijk die gegevens toevoegen die voor jou belangrijk zijn. Zo hoef je niet meer te zoeken naar die ene statistiek en kun je gemakkelijk maandrapporten uitdraaien.

Voor bijna al onze klanten maken we een dashboard. Het doel van het dashboard is op een overzichtelijke manier inzicht te geven in de statistieken van de website. Zo zie je hieronder een tabel van het maandelijkse aantal bezoekers op een website. In één oogopslag kun je zien dat het aantal bezoekers geleidelijk is toegenomen, met soms een dipje en vervolgens een flinke stijging in maart.

Een tabel van Google Data Studio dat het aantal maandelijkse bezoekers weergeeft.

Het grote voordeel van Google Data Studio is dat de dashboards real-time zijn. Je kunt ieder moment van de dag het dashboard bekijken en krijgt direct de nieuwste data te zien. Ook kun je gemakkelijk de tijdsperiode aanpassen en zo eerdere data terugzien.

Waar komen mijn websitebezoekers vandaan?

Het Google Analytics dashboard geeft inzicht in waar jouw bezoekers vandaan komen. Maar ook welke pagina’s bezocht worden, hoeveel conversies er per bronkanaal gedaan zijn en wat de conversiewaarde bedraagt.

Een conversie is het hoogste doel dat op jouw website behaald kan worden. Bijvoorbeeld een aankoop of een contactaanvraag via telefoon of email. Hierdoor is het direct duidelijk welk kanaal de meeste conversies oplevert. In deze tabel kun je zien dat Paid Search, beter bekend als Google Ads, 1.400 bezoekers heeft opgeleverd. Dat heeft geleidt tot 27 aankopen met een totale waarde van €4.000,-!

Een tabel van Google Data Studio dat aangeeft waar de bezoekers vandaan komen

Maatwerk dashboard

De genoemde statistieken zijn in veel van onze dashboards terug te vinden. Toch blijft het opstellen van een overzichtelijk dashboard maatwerk. Zo ook voor de OD NZKG (Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied). Voor deze organisatie is het belangrijk om te weten of de bezoeker zijn weg kan vinden op de website. Zo hebben we voor de OD NZKG inzichtelijk gemaakt welke pagina’s de bezoeker bekijkt en of deze naar een loket gaat om een klacht in te dienen of vergunning aan te vragen. Daarbij is ook inzichtelijk welke zoektermen zij invullen op de website.

Wanneer er veel gezocht wordt op een term kun je besluiten om dit onderdeel prominenter op je website te plaatsen, omdat er blijkbaar veel vraag naar is.

Een tabel van Google Data Studio dat aangeeft welke pagina's bezoekers bekijken

Ook als je niet zo van cijfers houdt

Je begrijpt dat wij gek zijn op cijfers. We houden ervan om helemaal in onze dashboards te duiken en de onderste steen boven te krijgen. Dit hoef jij dus niet te doen. Maandelijks sturen we een beknopte rapportage van het dashboard. Daarin geven we aan wat wij gaan doen om je website of campagnes te verbeteren en/of wat je zelf op kunt pakken.

Wat levert een dashboard jou op?

Via de basic statistieken heb je inzicht in hoe je website presteert. Dit levert jou het volgende op:

  • Rust en controle: je hebt overzicht en weet precies hoe je ervoor staat.
  • Zekerheid: geen twijfel meer. Je weet wat je campagnes opleveren.
  • Focus: bepaal je doelstelling en meet het effect van je inspanningen

Inzicht in je statistieken geeft je meer dan alleen rust. Het bied je ook groeikansen! Door gefocust te werken aan je doelen bereik je meer. Meer bezoekers levert in dit geval meer conversie op. Een verbeterde conversiestrategie op je website levert je ook meer omzet op. En dat is waar je naartoe werkt toch?

Wat kun je nog meer met het dashboard?

We hebben een aantal statistieken uitgelicht die laten zien hoe je website presteert. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het dashboard is uit te breiden met gegevens van o.a. Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Search Console. Hiermee krijg je direct inzicht in deze kanalen, zie je welke advertenties het best werken en waar je kunt optimaliseren.

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze dashboards? Vraag een demo aan via de chat. Dan neem ik of Sander contact met je op en kijken we welke onderdelen voor jou interessant kunnen zijn.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven