back to top

Jij mag er sign!

Wanneer je weer eens je werkdag mag verlengen door in een file plaats te nemen, ga je op zoek naar afleiding. Die vind je in de Volkswagen Caddy die jou over de linkerbaan passeert. Niet omdat het zo’n exclusieve auto is, maar door de bestickering die in het oog springt. Aan de zijkant van het voertuig staat in grote letters ‘Van der Voort gevelreiniging’, met daaronder hun websiteadres en telefoonnummer. Op de achterkant staat ‘Word jij mijn nieuwe collega?’. Het opvallende, maar goed afgestemde kleurgebruik maakt alles tot een sterk geheel.

Dit fictieve bedrijf is een voorbeeld van de vele bedrijfswagens die van signing voorzien zijn. De bestickering van de talloze auto’s, bussen en vrachtwagens hebben allemaal hetzelfde doel: jouw ogen verleiden om het bedrijf een blik te gunnen. Met als ultiem doel het verhogen van het binnenhalen van nieuwe klanten. 

Als je op weg naar werk, vakantie of je schoonmoeder een bestickerde bedrijfswagen tegenkomt, kijk dan eens wat daar goed en/of fout aan is. Want hoewel veel bedrijven het goed doen, zien we even vaak ruimte voor verbetering. De belangrijkste zaken met betrekking tot de signing/bestickering van bedrijfswagens lichten we hieronder alvast even toe. Zo kun je de auto’s om je heen gericht keuren en ook jouw bedrijfswagen(s) eens tegen het licht houden. Is het tijd voor nieuwe signing?

Redenen om je bedrijfswagen van signing te voorzien

Het bestickeren van je bedrijfswagen is een goede zet om de naamsbekendheid van je bedrijf te verhogen. Het CBS heeft de effectiviteit van autoreclame onderzocht en concludeert dat een bestickerde auto goed is voor circa 160.000 contactmomenten per maand. Zo levert een uurtje file toch nog iets op. Autoreclame geeft jouw bedrijf bovendien een professionele uitstraling wat het vertrouwen van jouw doelgroep doet stijgen. Bovendien hoef je maar eenmalig in autoreclame te investeren om hier jarenlang van te kunnen profiteren. Met knappe vormgeving van de signing maak je het af.

Wat wil je bereiken?

Autoreclame gaat een stuk verder dan alleen het vergroten van je naamsbekendheid. Jouw visuele boodschap verduidelijkt wat je bedrijf doet en waar het voor staat. Voor veel mensen wordt er een (eerste) indruk gevormd.  Belangrijk dus om goed na te denken wat je op je bedrijfsauto wil zetten. Hier speelt natuurlijk budget ook een rol. Zo is het mogelijk om slechts je bedrijfslogo en contactgegevens op de auto te zetten, maar je kunt ook besluiten om de auto te voorzien van een complete car wrap. Bij beide opties is het van belang dat jouw bedrijfswagen een echte eyecatcher wordt. 

Belangrijke tips voor jouw signing

1. Respecteer jouw huisstijl. 

  • Je bedrijfsauto wordt getransformeerd naar het fysieke uithangbord van jouw onderneming. Belangrijk dus dat deze aansluit bij alle andere communicatie-uitingen. Mensen raken in de war op het moment dat de auto of bus een hele andere uitstraling heeft dan bijvoorbeeld jouw website. 
  • Zorg er daarnaast voor dat de tekst duidelijk leesbaar is. Welk lettertype en -grootte je kiest is van groot belang.
  • Check of de kleurencombinaties niet met elkaar botsen. Probeer warme kleuren zoals geel en oranje niet te combineren met koude kleuren zoals groen en blauw.  Zitten deze combinaties toch in je huisstijl? Plaats ze dan niet tegen elkaar aan. 

 2. Plaats geen onnodige informatie.

Verplaats je in de lezer. Je bestickert je auto om gezien te worden. De informatie op de auto moet dus wel relevant en leesbaar zijn. Voorkom daarom overbodige informatie. Een bedrijf heeft vaak meerdere producten en/of diensten en wil dit graag communiceren aan haar klanten. Net als bij online adverteren is het niet verstandig om veel verschillende boodschappen in één bericht te verwerken. Bovendien is het toevoegen van een postcode of faxnummer helemaal niet belangrijk. Mensen schrijven dat soort informatie vrijwel nooit op, ze vinden het toch wel als ze online op zoek gaan naar je bedrijf. Houd het tekstueel kort en bondig. Wil je toch wat informatie delen? Gebruik dan overzichtelijke bulletpoints!

3. Keep it safe! 

  • Needless to say, maar we doen het toch maar: plaats geen reclame in het gezichtsveld van de bestuurder en op de verlichting van de auto. 
  • Zorg ervoor dat er geen verwarring kan ontstaan tussen jouw bedrijfsauto en dat van hulpdiensten. 
  • Denk twee keer na voordat je reclame plaatst achter de wielkasten omdat deze snel smerig worden.
  • Let op je rijgedrag! Ten alle tijde raden wij je aan om je te gedragen in het verkeer. Met signing op je bedrijfswagen heb je een extra verantwoordelijkheid. Voorkom asociaal rijgedrag en wees je er ten alle tijden van bewust dat je bedrijfsnaam en vaak ook telefoonnummer zich op de auto bevinden. Sta erbij stil dat je met een uithangbord van je bedrijf en daarmee het imago van je bedrijf rondrijdt.

Dus…

Autoreclame is een goede manier om je naamsbekendheid te verhogen. Houd bij de signing rekening met je huisstijl, plaats alleen relevante informatie en houd het veilig.

Overweeg jij om jouw bedrijfsauto(s) te voorzien van autoreclame? Wij bieden graag een helpende hand! Onze grafische vormgevers zijn echte creatievelingen die graag een passend ontwerp maken voor jouw bedrijfswagen. Bovendien hebben onze accountmanagers meer dan 10 jaar ervaring met de signing van bedrijfsauto’s en vertellen ze je graag meer over de vele mogelijkheden! 

Auteur:

Door zijn veelzijdigheid rent Ron hier vaak van het ene overleg naar het andere. Even stoeien met Mark over de vorm en de beeldtaal; “Kan het ook nog ietsje gekker, Mark? De klant houdt van keuzes!” Dan weer terugkoppelen naar de orderbegeleiders Edwin en Frank, als de opdrachtgever met nieuwe input komt, want: “De klant houdt van snelheid!”.

Andere interessante artikelen