Waarom je jouw site aan een CRM-systeem moet koppelen

Al weken ben je in gesprek met een bedrijf over je telefoonrekening en iedere keer moet je weer uitleggen wie je bent en wat er aan de hand is. Dat moeten ze toch onderhand wel weten denk je. Kan dat niet ergens worden bijgehouden? Gelukkig werken veel bedrijven tegenwoordig met een CRM-Systeem. Een CRM-systeem is een systeem waarin je de relaties van een bedrijf beheert. Zo kun je heel gemakkelijk informatie opzoeken over klanten, collega’s, partners en leveranciers en ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Het belang van een CRM-systeem.

CRM-systemen zijn waardevol voor zowel de marketing, sales als klantenservice van een bedrijf. Vaak werken websites/webwinkels en CRM-systemen los van elkaar. Je website dient als marketingkanaal en je CRM-systeem als ondersteuning voor bijvoorbeeld de verkoopafdeling. Beide zijn belangrijk, want marketing zorgt voor aanvragen bij de verkoopafdeling. Voor een goede synergie tussen beide ‘afdelingen’ is een sterke koppeling van groot belang. Op deze manier worden de aanvragen op de juiste manier opgevolgd. Een slechte koppeling kan ervoor zorgen dat je klanten misloopt, leads te laat worden opgevolgd en je een slechte naam krijgt.

De voordelen van een CRM koppeling

Voor de klant: Met een CRM-systeem verhoog je de user experience (UX) van de klant. Beschikt je CRM over de actuele gegevens van de klant, dan kunnen die automatisch worden ingevuld bij bijvoorbeeld het bestelproces. Of er worden relevante producten getoond aan je klant op basis van eerder bekeken producten. Hierdoor help je je klant sneller te vinden wat hij zoekt en kan hij dus ook sneller afrekenen.klanttevredenheid

Salesforce, Zoho, Hirise, Infusionsoft, Hubspot CRM, Sugar CRM, MS Dynamics of Insightly zijn bekende voorbeelden van CRM’s die te koppelen zijn.

Voor het bedrijf: Een CRM-systeem maakt het beheren van relaties gemakkelijker. Alle relatiegegevens worden overzichtelijk gemaakt waardoor het informatiebeheer een stuk effectiever verloopt. Is er een wijziging? Dan kan dit direct in het systeem aangepast worden. In een eenvoudig dashboard kunnen data-analyses gemaakt worden. Bijvoorbeeld om de productiviteit in kaart te brengen of een salesrapportage uit te draaien.

Hoe werkt een CRM koppeling?

Om goed uit te kunnen leggen hoe een koppeling met jouw CRM systeem tot stand komt, nemen we een WordPress contactformulier onder de loep. Het betreft de WordPress-plugin ‘Gravity Forms’. Het contactformulier heeft invoervelden voor naam- en contactgegevens en keuzevelden voor informatie over producten.

Koppel de velden van het Gravity Forms formulier aan de velden in jouw CRM-systeem. Zo komen de gegevens uit het websiteformulier op de juiste plek in het CRM terecht. Je kunt hierbij voorwaarden instellen voor het verwerken van de gegevens. Denk aan het ontvangen van een notificatie wanneer er het formulier aan een bepaalde actie of coupon code gekoppeld is. Zo krijgt degene die het CRM beheert een signaaltje wanneer er een aanvraag binnengekomen is.

Als iemand een formulier invult en verstuurt…

  1. Worden de ingevoerde gegevens naar het gekozen CRM-systeem doorgestuurd,
  2. Ontvangt de klant een bevestigingsmail dat de aanvraag binnengekomen is,
  3. Krijgt de CRM-beheerder een bericht dat er een nieuw contact (ook wel ‘lead’ genoemd) is aangemaakt.

Dus…

Een CRM-systeem is een belangrijke koppeling tussen jouw website en het beheren van je relaties.

  • De website wordt gebruiksvriendelijker voor de websitebezoeker omdat deze de bezoeker sneller kan voorzien van de juiste producten en informatie.
  • Het beheren van relaties wordt gemakkelijker waardoor de verkoopafdeling deze efficiënter kan opvolgen.
  • Er kunnen eenvoudig data-analyses gemaakt worden om de voortgang te monitoren.

Heb jij ook het idee dat je jouw klanten beter van dienst kan zijn met een CRM-systeem? Dan gaan we graag samen om tafel om de wensen en mogelijkheden op elkaar af te stemmen. Kom vrijblijvend met ons in contact.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk

Bereid je voor op een cookieloos tijdperk. Daardoor zal jij 80% minder inzicht krijgen in je data. Lees hier wat je nu moet doen!

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Werken in sprints

Om een project te laten slagen is er veel toewijding nodig. Niet alleen van Indrukwekkend, maar ook zeker van de opdrachtgever. Omvangrijke projecten pakken we dan ook aan via een sprint. Maar hoe werkt dit precies in de praktijk en wat zijn de voordelen van deze werkwijze?

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Terug naar boven
Voordat je weggaat

In onze maandelijkse nieuwsbrief ontvang je:

  • Frisse ideeën op het gebied van social media;
  • Advies op maat van onze professionals;
  • Feiten en nieuwtjes over strategie, offline communicatie, websites, online marketing.