Tippie van ons
Tippie van ons

Facebooktip: Meekijken met je concurrenten

Zou je willen dat je kon zien hoe je concurrenten adverteren op Facebook? Op hun Facebookpagina lijkt het alsof ze alleen leuke berichtjes plaatsen, maar wie weet hoe zij hun klanten daadwerkelijk bereiken? Facebook weet dit allang, maar ook jij kunt hier nu informatie over vinden.

In het kader van transparantie heeft Facebook een aantal veranderingen doorgevoerd in het advertentieprogramma. Zo kun je nu zien welke advertenties er draaien bij je klanten. Dit bekijk je via de Advertentiebibliotheek. Tik de naam van je concurrent in of een onderwerp en vind je concurrenten. Je kunt nu precies zien welke teksten en afbeeldingen ze gebruiken in hun advertenties.

Advertentie bibliotheek facebook

 

Of ga naar de Facebookpagina van je concurrent en bekijk bij paginatransparantie welke advertenties er draaien. 

facebook paginatransparantie

Wat kun je hiermee? 

Het meest interessante om te weten is natuurlijk de doelgroeptargeting, maar helaas die is niet te zien. Ook kun je niet zien wat de resultaten zijn en welke advertentie het beste heeft gepresenteerd. Hiervoor zul je toch echt zelf aan de slag moeten met een a/b test. Je kunt de advertenties wel meenemen in je concurrentieanalyse. Welke tone of voice gebruikt je concurrent en wat voor type afbeeldingen worden er ingezet? Neem niet klakkeloos de advertenties over, maar wees kritisch. Denk jij dat de advertenties passen bij jullie doelgroep of slaat je concurrent de plank mis?

Let op: Bij politieke organisaties en ‘onderwerpen van belang’ kun je alle advertenties tot 7 jaar geleden wel terugzien. Zowel de actieve als inactieve. Ook de kosten en het bereik van de advertentie worden getoond en je kunt zelfs de targetinggegevens inzien. Dit doet Facebook onder andere om nepnieuws tegen te gaan. 

Dus…

Dankzij de Advertentiebibliotheek kun je nu ook de Facebook advertenties van je concurrenten inzien. Neem dit vooral mee in je concurrentieanalyse en gebruik het in je voordeel. 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Dit jaar echt aan de slag met content? Begin dan met een goede kalender! We delen onze up-to-date contentkalender en kennis over online marketing graag, dus meld je aan voor het contentspreekuur! Nu slechts €160,- ex btw.

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Bekijk deze tips om meer uit jouw (blue monday) thuiswerkdag te halen. Je krijgt meer werk gedaan en hebt meer plezier!

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Maar wat is Gutenberg?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

A goal without a plan is just a wish. Door je doelen SMART te formuleren heb je veel meer kans op succes.

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheid van een website heeft bij ons altijd meegespeeld. Toen we jaren geleden onze eerste websites maakten op de zolderkamer, publiceerde de Nederlandse Overheid al de eerste richtlijnen waaraan hun websites zouden moeten voldoen.

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Zet een flyer in om de mensen in jouw buurt te vertellen dat er bij jou besteld kan worden.

Terug naar boven