Nieuws
Nieuws

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Bedrijven zoals Facebook en Google zijn constant bezig met het optimaliseren van hun algoritme. Wil je jouw zichtbaarheid op deze kanalen vergroten dan zal je ervoor moeten zorgen dat je content voldoet aan hun regels. Hieronder geven we je een korte update over het Instagram algoritme.

De aandacht is verlegd

Voorheen plaatste je berichten op je tijdlijn en dat was het dan. Door het succes van Snapchat heeft ook Instagram een vergelijkbare omgeving toegevoegd: de bekende stories, bovenin het kanaal. En we zien hierdoor een verandering onder de Instagramgebruikers. Ze worden lui! In plaats van oneindig te scrollen, swipen gebruikers tegenwoordig door oneindig veel stories. Dit betekent dat het bericht op je tijdlijn dus minder vaak bekeken wordt. Maak dus ook zeker gebruik van Stories om onder de aandacht te blijven. En nog slimmer, maak van je tijdlijn bericht een story en laat volgers weten dat je een nieuw bericht klaar hebt staan.

Maak gebruik van nieuwe functies

Om het gebruik van de nieuwe Instagram functies te stimuleren beloont Instagram deze berichten met meer vertoningen. Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een Reels upload deze voorrang krijgt in de tijdlijn en dus eerder gezien wordt. Ga dus aan de slag met de nieuwe functies binnen Instagram en ontdek wat deze voor jou kunnen doen. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet:

  • Reels: met Reels kun je video’s van 15 seconden opnemen en editten. Deze functie lijkt op het bekende kanaal TikTok.
  • Gidsen: in gidsen kun je de inhoud over een onderwerp verzamelen op één plek. Handig wanneer je tips wilt delen.
  • Shopping: via Instagram shopping kun je gratis je producten tonen en taggen in berichten. Zo stuur je jouw volgers direct naar jouw webshop.
  • Stories: een story is een korte video van 15 sec. die maar 24 uur zichtbaar is. Stories verschijnen bovenin Instagram en zijn een slimme manier om op te vallen.
  • Hoogtepunt: een hoogtepunt of highlight is een verzameling van stories in een thema. Denk aan tips of tutorials. Je kunt hier dus ook oude stories laten zien.
  • IGTV-video: op IGTV kun je langere video’s plaatsen. Handig wanneer je verhaal langer is dan 15 sec. en je wil dat je verhaal zichtbaar blijft.

Maak gebruik van je volgers

Ook de interactie op Instagram wordt sinds 2021 anders beoordeeld. Waren voorheen reacties en likes belangrijke pijlers om je bericht meer interactie te geven, nu zijn dat de opslaan- en deelfuncties. Ook dit heeft als reden dat Instagram hoopt dat jij je volgers aanspoort om je berichten op te slaan of te delen. Alles om te bevestigen dat hetgeen dat jij deelt leuk of interessant genoeg is.

instagram algoritme 2021

  • Berichten opslaan: Instagramgebruikers kunnen hun opgeslagen berichten gebruiken om een verzameling te maken en hun favoriete video’s, tutorials, recepten etc. makkelijk terug te vinden. Deze functie is vergelijkbaar met de borden op Pinterest.
  • Berichten delen: Naast het taggen van gebruikers kun je ook berichten doorsturen via een direct message of direct plaatsen in je eigen stories.

Dit zijn de drie grootste veranderingen in het Instagram algoritme. Pas deze toe in je contentstrategie voor 2021 om je bereik en interactie te verhogen. Zoek je een social media manager die je kan ondersteunen met content en kan helpen meer uit je online kanalen te halen? Neem dan contact met ons op.

 

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

Terug naar boven