Nieuws
Nieuws

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Bedrijven zoals Facebook en Google zijn constant bezig met het optimaliseren van hun algoritme. Wil je jouw zichtbaarheid op deze kanalen vergroten dan zal je ervoor moeten zorgen dat je content voldoet aan hun regels. Hieronder geven we je een korte update over het Instagram algoritme.

De aandacht is verlegd

Voorheen plaatste je berichten op je tijdlijn en dat was het dan. Door het succes van Snapchat heeft ook Instagram een vergelijkbare omgeving toegevoegd: de bekende stories, bovenin het kanaal. en we zien hierdoor een verandering onder de Instagramgebruikers. Ze worden lui! In plaats van oneindig te scrollen, swipen gebruikers tegenwoordig door oneindig veel stories. Dit betekent dat het bericht op je tijdlijn dus minder vaak bekeken wordt. Maak dus ook zeker gebruik van Stories om onder de aandacht te blijven. En nog slimmer, maak van je tijdlijn bericht een story en laat volgers weten dat je een nieuw bericht klaar hebt staan.

Maak gebruik van nieuwe functies

Om het gebruik van de nieuwe Instagram functies te stimuleren beloont Instagram deze berichten met meer vertoningen. Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een Reels upload deze voorrang krijgt in de tijdlijn en dus eerder gezien wordt. Ga dus aan de slag met de nieuwe functies binnen Instagram en ontdek wat deze voor jou kunnen doen. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet:

  • Reels: met Reels kun je video’s van 15 seconden opnemen en editten. Deze functie lijkt op het bekende kanaal TikTok.
  • Gidsen: in gidsen kun je de inhoud over een onderwerp verzamelen op één plek. Handig wanneer je tips wilt delen.
  • Shopping: via Instagram shopping kun je gratis je producten tonen en taggen in berichten. Zo stuur je jouw volgers direct naar jouw webshop.
  • Stories: een story is een korte video van 15 sec. die maar 24 uur zichtbaar is. Stories verschijnen bovenin Instagram en zijn een slimme manier om op te vallen.
  • Hoogtepunt: een hoogtepunt of highlight is een verzameling van stories in een thema. Denk aan tips of tutorials. Je kunt hier dus ook oude stories laten zien.
  • IGTV-video: op IGTV kun je langere video’s plaatsen. Handig wanneer je verhaal langer is dan 15 sec. en je wil dat je verhaal zichtbaar blijft.

Maak gebruik van je volgers

Ook de interactie op Instagram wordt sinds 2021 anders beoordeeld. Waren voorheen reacties en likes belangrijke pijlers om je bericht meer interactie te geven, nu zijn dat de opslaan- en deelfuncties Ook dit heeft als reden dat Instagram hoopt dat jij je volgers aanspoort om je berichten op te slaan of te delen. Alles om te bevestigen dat hetgeen dat jij deelt leuk of interessant genoeg is.

instagram algoritme 2021

  • Berichten opslaan: Instagram gebruikers kunnen hun opgeslagen berichten gebruiken om een verzameling te maken en hun favoriete video’s, tutorials, recepten etc. makkelijk terug te vinden. Deze functie is vergelijkbaar met de borden op Pinterest.
  • Berichten delen: Naast het taggen van gebruikers kun je ook berichten doorsturen via een direct message of direct plaatsen in je eigen stories.

Dit zijn de drie grootste veranderingen in het Instagram algoritme. Pas deze toe in je contentstrategie voor 2021 om je bereik en interactie te verhogen. Meer weten over de mogelijkheden van Instagram? Wij delen graag onze kennis! Bel ons gerust.

 

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

KPI's helpen jou op de goede weg! Met goed geformuleerde KPI's kun je namelijk jouw doelgroep beter helpen het einddoel te bereiken. Lees hier hoe,

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht in jouw website statistieken

Vind je de website statistieken in Google Analytics ingewikkeld? Onze dashboards geven je op een overzichtelijke manier inzicht in je website prestaties.

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren. 

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

De nieuwe "Gutenberg" editor blijft zicht ontwikkelen. Ontdek wat er nieuw is in WordPress 5.7.

Terug naar boven