Nieuws
Nieuws

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Bedrijven zoals Facebook en Google zijn constant bezig met het optimaliseren van hun algoritme. Wil je jouw zichtbaarheid op deze kanalen vergroten dan zal je ervoor moeten zorgen dat je content voldoet aan hun regels. Hieronder geven we je een korte update over het Instagram algoritme.

De aandacht is verlegd

Voorheen plaatste je berichten op je tijdlijn en dat was het dan. Door het succes van Snapchat heeft ook Instagram een vergelijkbare omgeving toegevoegd: de bekende stories, bovenin het kanaal. en we zien hierdoor een verandering onder de Instagramgebruikers. Ze worden lui! In plaats van oneindig te scrollen, swipen gebruikers tegenwoordig door oneindig veel stories. Dit betekent dat het bericht op je tijdlijn dus minder vaak bekeken wordt. Maak dus ook zeker gebruik van Stories om onder de aandacht te blijven. En nog slimmer, maak van je tijdlijn bericht een story en laat volgers weten dat je een nieuw bericht klaar hebt staan.

Maak gebruik van nieuwe functies

Om het gebruik van de nieuwe Instagram functies te stimuleren beloont Instagram deze berichten met meer vertoningen. Dit houdt in dat wanneer je bijvoorbeeld een Reels upload deze voorrang krijgt in de tijdlijn en dus eerder gezien wordt. Ga dus aan de slag met de nieuwe functies binnen Instagram en ontdek wat deze voor jou kunnen doen. We hebben ze hieronder op een rijtje gezet:

  • Reels: met Reels kun je video’s van 15 seconden opnemen en editten. Deze functie lijkt op het bekende kanaal TikTok.
  • Gidsen: in gidsen kun je de inhoud over een onderwerp verzamelen op één plek. Handig wanneer je tips wilt delen.
  • Shopping: via Instagram shopping kun je gratis je producten tonen en taggen in berichten. Zo stuur je jouw volgers direct naar jouw webshop.
  • Stories: een story is een korte video van 15 sec. die maar 24 uur zichtbaar is. Stories verschijnen bovenin Instagram en zijn een slimme manier om op te vallen.
  • Hoogtepunt: een hoogtepunt of highlight is een verzameling van stories in een thema. Denk aan tips of tutorials. Je kunt hier dus ook oude stories laten zien.
  • IGTV-video: op IGTV kun je langere video’s plaatsen. Handig wanneer je verhaal langer is dan 15 sec. en je wil dat je verhaal zichtbaar blijft.

Maak gebruik van je volgers

Ook de interactie op Instagram wordt sinds 2021 anders beoordeeld. Waren voorheen reacties en likes belangrijke pijlers om je bericht meer interactie te geven, nu zijn dat de opslaan- en deelfuncties Ook dit heeft als reden dat Instagram hoopt dat jij je volgers aanspoort om je berichten op te slaan of te delen. Alles om te bevestigen dat hetgeen dat jij deelt leuk of interessant genoeg is.

instagram algoritme 2021

  • Berichten opslaan: Instagram gebruikers kunnen hun opgeslagen berichten gebruiken om een verzameling te maken en hun favoriete video’s, tutorials, recepten etc. makkelijk terug te vinden. Deze functie is vergelijkbaar met de borden op Pinterest.
  • Berichten delen: Naast het taggen van gebruikers kun je ook berichten doorsturen via een direct message of direct plaatsen in je eigen stories.

Dit zijn de drie grootste veranderingen in het Instagram algoritme. Pas deze toe in je contentstrategie voor 2021 om je bereik en interactie te verhogen. Meer weten over de mogelijkheden van Instagram? Wij delen graag onze kennis! Bel ons gerust.

 

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

De beste mondkapjes

De beste mondkapjes

De beste mondkapjes

De beste mondkapjes

Er zijn verschillende soorten mondkapjes in verschillende prijsklassen. Maar werken ze allemaal evengoed en hoe comfortabel zijn ze?

3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten

3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten

3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten

3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten

Start vandaag nog met een contentstrategie, vergroot je bereik en het aantal websitebezoekers en zorg voor meer klanten!

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Dit jaar echt aan de slag met content? Begin dan met een goede kalender! We delen onze up-to-date contentkalender en kennis over online marketing graag, dus meld je aan voor het contentspreekuur! Nu slechts €160,- ex btw.

Thuiswerktips zat? Hier zijn er nog vijf!

Thuiswerktips zat? Hier zijn er nog vijf!

Thuiswerktips zat? Hier zijn er nog vijf!

Thuiswerktips zat? Hier zijn er nog vijf!

Bekijk deze tips om meer uit jouw (blue monday) thuiswerkdag te halen. Je krijgt meer werk gedaan en hebt meer plezier!

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Maar wat is Gutenberg?

Terug naar boven