Even de diepte in
Even de diepte in

Inzicht in jouw website statistieken

Inzicht, we snakken er allemaal naar, maar we weten soms niet hoe we het moeten krijgen. Zo ook inzicht in je website statistieken. Want nadat je geïnvesteerd hebt in je website wil je ook weten of deze goed werkt. Google Analytics kan je hierbij helpen. Hiermee kun je precies zien waar je bezoeker vandaan komt, welke pagina’s er goed bezocht worden en hoeveel conversies een campagne oplevert. Toch vinden klanten het lastig om deze gegevens te vinden in Analytics. Een dashboard van Google Data Studio is dan de oplossing.

Ontdek Google Data Studio

In een Google Data Studio dashboard kies je zelf welke statistieken je wilt inzien en kun je overzichtelijk die gegevens toevoegen die voor jou belangrijk zijn. Zo hoef je niet meer te zoeken naar die ene statistiek en kun je gemakkelijk maandrapporten uitdraaien.

Voor bijna al onze klanten maken we een dashboard. Het doel van het dashboard is op een overzichtelijke manier inzicht te geven in de statistieken van de website. Zo zie je hieronder een tabel van het maandelijkse aantal bezoekers op een website. In één oogopslag kun je zien dat het aantal bezoekers geleidelijk is toegenomen, met soms een dipje en vervolgens een flinke stijging in maart.

Een tabel van Google Data Studio dat het aantal maandelijkse bezoekers weergeeft.

Het grote voordeel van Google Data Studio is dat de dashboards real-time zijn. Je kunt ieder moment van de dag het dashboard bekijken en krijgt direct de nieuwste data te zien. Ook kun je gemakkelijk de tijdsperiode aanpassen en zo eerdere data terugzien.

Waar komen mijn websitebezoekers vandaan?

Het Google Analytics dashboard geeft inzicht in waar jouw bezoekers vandaan komen. Maar ook welke pagina’s bezocht worden, hoeveel conversies er per bronkanaal gedaan zijn en wat de conversiewaarde bedraagt.

Een conversie is het hoogste doel dat op jouw website behaald kan worden. Bijvoorbeeld een aankoop of een contactaanvraag via telefoon of email. Hierdoor is het direct duidelijk welk kanaal de meeste conversies oplevert. In deze tabel kun je zien dat Paid Search, beter bekend als Google Ads, 1.400 bezoekers heeft opgeleverd. Dat heeft geleidt tot 27 aankopen met een totale waarde van €4.000,-!

Een tabel van Google Data Studio dat aangeeft waar de bezoekers vandaan komen

Maatwerk dashboard

De genoemde statistieken zijn in veel van onze dashboards terug te vinden. Toch blijft het opstellen van een overzichtelijk dashboard maatwerk. Zo ook voor de OD NZKG (Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied). Voor deze organisatie is het belangrijk om te weten of de bezoeker zijn weg kan vinden op de website. Zo hebben we voor de OD NZKG inzichtelijk gemaakt welke pagina’s de bezoeker bekijkt en of deze naar een loket gaat om een klacht in te dienen of vergunning aan te vragen. Daarbij is ook inzichtelijk welke zoektermen zij invullen op de website.

Wanneer er veel gezocht wordt op een term kun je besluiten om dit onderdeel prominenter op je website te plaatsen, omdat er blijkbaar veel vraag naar is.

Een tabel van Google Data Studio dat aangeeft welke pagina's bezoekers bekijken

Ook als je niet zo van cijfers houdt

Je begrijpt dat wij gek zijn op cijfers. We houden ervan om helemaal in onze dashboards te duiken en de onderste steen boven te krijgen. Dit hoef jij dus niet te doen. Maandelijks sturen we een beknopte rapportage van het dashboard. Daarin geven we aan wat wij gaan doen om je website of campagnes te verbeteren en/of wat je zelf op kunt pakken.

Wat levert een dashboard jou op?

Via de basic statistieken heb je inzicht in hoe je website presteert. Dit levert jou het volgende op:

  • Rust en controle: je hebt overzicht en weet precies hoe je ervoor staat.
  • Zekerheid: geen twijfel meer. Je weet wat je campagnes opleveren.
  • Focus: bepaal je doelstelling en meet het effect van je inspanningen

Inzicht in je statistieken geeft je meer dan alleen rust. Het bied je ook groeikansen! Door gefocust te werken aan je doelen bereik je meer. Meer bezoekers levert in dit geval meer conversie op. Een verbeterde conversiestrategie op je website levert je ook meer omzet op. En dat is waar je naartoe werkt toch?

Wat kun je nog meer met het dashboard?

We hebben een aantal statistieken uitgelicht die laten zien hoe je website presteert. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden. Het dashboard is uit te breiden met gegevens van o.a. Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn en Google Search Console. Hiermee krijg je direct inzicht in deze kanalen, zie je welke advertenties het best werken en waar je kunt optimaliseren.

Ben je nieuwsgierig geworden naar onze dashboards? Vraag een demo aan via de chat. Dan neem ik of Sander contact met je op en kijken we welke onderdelen voor jou interessant kunnen zijn.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

KPI's helpen jou op de goede weg! Met goed geformuleerde KPI's kun je namelijk jouw doelgroep beter helpen het einddoel te bereiken. Lees hier hoe,

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

Hoger in Google: hoe verbeter je je positie in Google?

De basisteksten bevatten de juiste keywords. Je hebt je meta-omschrijvingen op orde. Hoe nu verder? In deze blog helpen we je met het maken van een SEO-strategie zodat jij je positie in Google kunt verbeteren. 

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

Wat is er nieuw in WordPress 5.7?

De nieuwe "Gutenberg" editor blijft zicht ontwikkelen. Ontdek wat er nieuw is in WordPress 5.7.

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Zo hack jij het Instagram algoritme in 2021

Ontdek de nieuwe richtlijnen van het Instagram algoritme en gebruik ze voor jouw contentstrategie.

Terug naar boven