Even de diepte in
Even de diepte in

Slim scoren met mails en nieuwsbrieven (2)

Als vervolg op deel één: ‘Ijzersterke e-mailmarketing opzetten’ zoomen we ditmaal in op het analyseren en automatiseren van e-mailmarketing. Zoals eerder uit diverse statistieken bleek is e-mail vandaag de dag nog een zeer sterk converterend marketingkanaal, wat een serieuze aanpak vereist. Pak je dit kanaal niet serieus op, dan laat je veel potentiële omzet liggen!

Analyseren

Werk aan de hand van eerdergenoemde tips een marketingstrategie uit. Doe dit voor het inzetten van de e-mails en stel hierbij hypotheses op. Maak verschillende varianten van mails als je ergens over twijfelt, zodat je kunt A/B testen welke variant het best presteert. Dit doe je door de groep ontvangers in twee vergelijkbare groepen te verdelen en iedere groep een variant toe te sturen. Leg de resultaten naast elkaar en analyseer het klikgedrag. De inzichten die een dergelijke test opleveren zijn namelijk zeer interessant bewijsmateriaal om te onderbouwen waarom je voor een bepaalde strategie kiest.

Wanneer je de prestaties van twee varianten van mails of nieuwsbrieven naast elkaar legt, is het van belang om een groot aantal verstuurde mails te hebben om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Pas dan kun je een realistische analyse van het openingspercentage (afzender, onderwerp en tijdstip) en doorklikpercentage (tijdstip en inhoud) maken.

Belangrijke indicatoren in het analyseren van mails:

Acceptance Rate (AR) Gemiddeld 99,3%
Het aantal met succes afgeleverde e-mails.

Confirmed Open rate (COR) Gemiddeld 38%
Het aantal bevestigde opens, gedeeld door het aantal succesvol afgeleverde e-mails.

Click Through Rate (CTR) Gemiddeld 7,3%
Het aantal keren dat vanuit een mail doorgeklikt wordt, gedeeld door het aantal met succes afgeleverde e-mails.

Click To Open rate (CTO) Gemiddeld 16,8%
Het aantal keren dat vanuit een mail doorgeklikt wordt, gedeeld door het aantal bevestigde opens.

Aan de hand van de bovenstaande variabelen kun je campagnes beoordelen en onderling vergelijken. Houd er rekening mee dat de ene campagne de andere niet is en een verschil in bijvoorbeeld CTR tussen twee verschillende campagnes helemaal niet zoveel hoeft te betekenen. Test, meet en optimaliseer!

Automatiseren

Dit is the next step in het professioneel aanpakken van e-mailmarketing. Automatisering, beter bekend als Marketing Automation, is de laatste jaren uitgegroeid tot een groot begrip. Marketing Automation maakt het mogelijk om op grote schaal vooraf ingestelde mails te versturen, zodat je niet telkens weer dezelfde mail hoeft op te stellen. Gepersonaliseerde velden, zoals het eerder behandelde naamveld, kunnen worden toegevoegd om de mails persoonlijk te houden.

Automatiseringstools

Met behulp van tools zoals Hubspot, Active Campaign en Mailchimp kun je een mailflow opstellen die automatisch een reeks van mails naar geadresseerden stuurt. Wanneer iemand bijvoorbeeld een whitepaper aanvraagt en daarbij aanvinkt meer informatie te willen ontvangen, kun je diegene automatisch een reeks van mails toesturen. (Niet allemaal tegelijk natuurlijk)

Hierbij kun je ook voorwaarden instellen. Zo kun je aangeven dat als iemand een mail niet geopend heeft, diegene een week later dezelfde mail ontvangt met een andere onderwerpregel. Of kun je een afsplitsing maken op basis van het gedrag van de ontvanger. Stel bijvoorbeeld de vraag ‘Ben je werkgever of werknemer?’ waarna diegene vervolgens alleen nog mails voor werkgevers of werknemers ontvangt.

Meten, finetunen

Ook bij het automatiseren van mails geldt: Blijf meten. Je kunt niet een mailcampagne opzetten en dat een half jaar aan z’n lot overlaten. Het regelmatig analyseren en verbeteren van campagnes leidt tot een scorend marketingkanaal en daarmee een structurele aanwas aan nieuwe klanten!

Dus…

Een sterke e-mailmarketing strategie eindigt niet in een Word-document. Het is een doorgaand proces wat vraagt om periodieke analyse en waar mogelijk automatisering. Dit pak je handig aan door:
• Hypotheses op te stellen en deze (A/B) te testen,
• Resultaten en inzichten te verzamelen,
• Resultaten te meten aan de hand van indicatoren, zoals de Confirmed Open rate (COR) of de Click Through Rate (CTR), en
• Marketing Automation te overwegen, om in minder tijd meer resultaat te halen.

Wil je meer weten over het opstellen van een sterke marketingmail? Of wil je gaan experimenteren met het inzetten van een nieuwsbrief? Dan help ik je graag van strategie tot automatisering!

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

Terug naar boven