Slim scoren met mails en nieuwsbrieven (2)
Als vervolg op deel één: ‘Ijzersterke e-mailmarketing opzetten’ zoomen we ditmaal in op het analyseren en automatiseren van e-mailmarketing. Zoals eerder uit diverse statistieken bleek is e-mail vandaag de dag nog een zeer sterk converterend marketingkanaal, wat een serieuze aanpak vereist. Pak je dit kanaal niet serieus op, dan laat je veel potentiële omzet liggen!
Analyseren
Werk aan de hand van eerdergenoemde tips een marketingstrategie uit. Doe dit voor het inzetten van de e-mails en stel hierbij hypotheses op. Maak verschillende varianten van mails als je ergens over twijfelt, zodat je kunt A/B testen welke variant het best presteert. Dit doe je door de groep ontvangers in twee vergelijkbare groepen te verdelen en iedere groep een variant toe te sturen. Leg de resultaten naast elkaar en analyseer het klikgedrag. De inzichten die een dergelijke test opleveren zijn namelijk zeer interessant bewijsmateriaal om te onderbouwen waarom je voor een bepaalde strategie kiest.
Wanneer je de prestaties van twee varianten van mails of nieuwsbrieven naast elkaar legt, is het van belang om een groot aantal verstuurde mails te hebben om daar een zinnige uitspraak over te kunnen doen. Pas dan kun je een realistische analyse van het openingspercentage (afzender, onderwerp en tijdstip) en doorklikpercentage (tijdstip en inhoud) maken.
Belangrijke indicatoren in het analyseren van mails:
Acceptance Rate (AR) Gemiddeld 99,3%
Het aantal met succes afgeleverde e-mails.
Confirmed Open rate (COR) Gemiddeld 38%
Het aantal bevestigde opens, gedeeld door het aantal succesvol afgeleverde e-mails.
Click Through Rate (CTR) Gemiddeld 7,3%
Het aantal keren dat vanuit een mail doorgeklikt wordt, gedeeld door het aantal met succes afgeleverde e-mails.
Click To Open rate (CTO) Gemiddeld 16,8%
Het aantal keren dat vanuit een mail doorgeklikt wordt, gedeeld door het aantal bevestigde opens.
Aan de hand van de bovenstaande variabelen kun je campagnes beoordelen en onderling vergelijken. Houd er rekening mee dat de ene campagne de andere niet is en een verschil in bijvoorbeeld CTR tussen twee verschillende campagnes helemaal niet zoveel hoeft te betekenen. Test, meet en optimaliseer!
Automatiseren
Dit is the next step in het professioneel aanpakken van e-mailmarketing. Automatisering, beter bekend als Marketing Automation, is de laatste jaren uitgegroeid tot een groot begrip. Marketing Automation maakt het mogelijk om op grote schaal vooraf ingestelde mails te versturen, zodat je niet telkens weer dezelfde mail hoeft op te stellen. Gepersonaliseerde velden, zoals het eerder behandelde naamveld, kunnen worden toegevoegd om de mails persoonlijk te houden.
Automatiseringstools
Met behulp van tools zoals Hubspot, Active Campaign en Mailchimp kun je een mailflow opstellen die automatisch een reeks van mails naar geadresseerden stuurt. Wanneer iemand bijvoorbeeld een whitepaper aanvraagt en daarbij aanvinkt meer informatie te willen ontvangen, kun je diegene automatisch een reeks van mails toesturen. (Niet allemaal tegelijk natuurlijk)
Hierbij kun je ook voorwaarden instellen. Zo kun je aangeven dat als iemand een mail niet geopend heeft, diegene een week later dezelfde mail ontvangt met een andere onderwerpregel. Of kun je een afsplitsing maken op basis van het gedrag van de ontvanger. Stel bijvoorbeeld de vraag ‘Ben je werkgever of werknemer?’ waarna diegene vervolgens alleen nog mails voor werkgevers of werknemers ontvangt.
Meten, finetunen
Ook bij het automatiseren van mails geldt: Blijf meten. Je kunt niet een mailcampagne opzetten en dat een half jaar aan z’n lot overlaten. Het regelmatig analyseren en verbeteren van campagnes leidt tot een scorend marketingkanaal en daarmee een structurele aanwas aan nieuwe klanten!
Dus…
Een sterke e-mailmarketing strategie eindigt niet in een Word-document. Het is een doorgaand proces wat vraagt om periodieke analyse en waar mogelijk automatisering. Dit pak je handig aan door:
• Hypotheses op te stellen en deze (A/B) te testen,
• Resultaten en inzichten te verzamelen,
• Resultaten te meten aan de hand van indicatoren, zoals de Confirmed Open rate (COR) of de Click Through Rate (CTR), en
• Marketing Automation te overwegen, om in minder tijd meer resultaat te halen.
Wil je meer weten over het opstellen van een sterke marketingmail? Of wil je gaan experimenteren met het inzetten van een nieuwsbrief? Dan help ik je graag van strategie tot automatisering!
Andere interessante artikelen
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.
Drukwerk controleren doe je zo
Drukwerk controleren doe je zo
Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.