Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Zo bedenk je een succesvolle inhaker

Pasen, Koningsdag, Sinterklaas, Kerst. Deze bijzondere dagen kent iedereen en zul je ook niet zo snel vergeten. Maar ken je ook kaaspizzadag, dress red day, secretaressedag en onze persoonlijke favoriet talk like a pirate day? Iedere dag heeft tegenwoordig wel een bijzonder tintje in de vorm van een inhaker. Maar om nou stil te staan bij kaaspizzadag? We horen je al denken. Wat moet ik ermee? Het antwoord is.. niets!

Maar waarom zijn die inhakers er dan?

Nou, sommige van deze inhakers willen bekendheid geven aan een goed doel, een maatschappelijk probleem of een stille ramp. Door deze bijzondere dagen kan er op een dag bewustwording worden gecreëerd en geld worden ingezameld. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog inhakers die inhaken op verrassende gebeurtenissen, ook wel newsjacking genoemd. Hierop inhaken is dankzij de scherpe timing een van de succesvolste manieren om ‘viral’ te gaan. De meeste inhakers die ‘viral’ gaan voldoen aan onderstaande punten.

Wat maakt een inhaker nou succesvol?

Er zijn vijf dingen waar een goede inhaker aan voldoet.

1. Timing

Een scherpe timing is belangrijk bij een inhaker. Bij inhakers op verrassende gebeurtenissen is het daarom zaak om de eerste te zijn, maar het is ook belangrijk om ad rem te reageren op klanten of concurrenten. Toen een klant per ongeluk een Miele kinderstofzuiger had besteld, haakte Miele hier vlot op in. De klant kreeg alsnog zijn stofzuiger en ze besloten er meteen een actie aan te koppelen.

2. Ga voor het juiste (positieve) effect

Een inhaker mag nooit beledigend zijn, maar mag wel een parodie zijn op een situatie. Huawei speelde met een knipoog in op een foutje tijdens de presentatie van de nieuwste iPhone X op het Apple-event. Tijdens het moment suprême gaf de gezichtsherkenning van de duurste smartphone tot nu toe niet thuis.

Tip: Laat je inhaker altijd aan meerdere testpersonen zien voordat je deze inzet. Zo zie je meteen of je inhaker het juiste effect oplevert en of je niet onbewust iemand kwetst.

3. Wees origineel

Daarnaast moet een inhaker origineel zijn, passen bij de tone-of-voice van het merk en het merkverhaal op een originele manier vertellen. Inhaken om het inhaken is geen optie. Lego bewijst dat na heel veel afgezaagde inhakers van anderen op vaderdag het ook anders kan! Deze video is al meer dan 3 miljoen keer bekeken.

4. Doe geen ‘Seatje’

Voorkom dat je inhaker te commercieel overkomt. Seat reageerde in 2015 via Twitter op iedereen die gebruik maakten van hun Spotify-playlist. Want mensen die een muziekabonnement hadden zouden ook geïnteresseerd zijn in auto-abonnementen. Niet dus, de link was ver te zoeken en deze vorm van inhaken heeft het bedrijf zelfs de naam ‘een Seatje doen’ opgeleverd.

5. Ga niet lukraak inhaken

En tot slot moet een inhaker relevant zijn. Zoals we al zeiden, inhaken om het inhaken is niet altijd de juiste keus. Weet je dit jaar niets te bedenken voor Vaderdag, Prinsjesdag of Sinterklaas. Sla het dan een keer over. Tegenwoordig haakt iedereen in op dit soort dagen en je wil niet de zoveelste flauwe grap maken. Kies liever voor een inhaker die past bij jouw bedrijf. Zoals deze van de Hunkemöller over genderneutraliteit. Met de #couplegoals werd er matchende badmode voor hem en haar ontwikkeld. Een actie die onwijs goed werd ontvangen door het publiek.

Dus…

Nog even op een rij onze tips voor een sterke inhaker:

  1. Timing
  2. Ga voor het juiste (positieve) effect
  3. Wees origineel
  4. Doe geen ‘Seatje’
  5. Ga niet lukraak inhaken

Houd bovenstaande punten in je achterhoofd bij het bedenken van een inhaker. Dan zit je op de goede weg. Trouwens, 25 februari is een bijzondere dag die je niet mag vergeten. Dan is het Nationale Indrukwekkend dag! Probeer daar maar eens op in te haken.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Dit jaar echt aan de slag met content? Begin dan met een goede kalender! We delen onze up-to-date contentkalender en kennis over online marketing graag, dus meld je aan voor het contentspreekuur! Nu slechts €160,- ex btw.

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Bekijk deze tips om meer uit jouw (blue monday) thuiswerkdag te halen. Je krijgt meer werk gedaan en hebt meer plezier!

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Maar wat is Gutenberg?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

A goal without a plan is just a wish. Door je doelen SMART te formuleren heb je veel meer kans op succes.

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheid van een website heeft bij ons altijd meegespeeld. Toen we jaren geleden onze eerste websites maakten op de zolderkamer, publiceerde de Nederlandse Overheid al de eerste richtlijnen waaraan hun websites zouden moeten voldoen.

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Zet een flyer in om de mensen in jouw buurt te vertellen dat er bij jou besteld kan worden.

Terug naar boven