Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Hoe bedenk je een succesvolle inhaker?

Pasen, Koningsdag, Sinterklaas, Kerst. Deze bijzondere dagen kent iedereen en zul je ook niet zo snel vergeten. Maar ken je ook kaaspizzadag, dress red day, secretaressedag en onze persoonlijke favoriet talk like a pirate day? Iedere dag heeft tegenwoordig wel een bijzonder tintje in de vorm van een inhaker. Maar om nou stil te staan bij kaaspizzadag? We horen je al denken. Wat moet ik ermee? Het antwoord is.. niets!

Maar waarom zijn die inhakers er dan?

Nou, sommige van deze inhakers willen bekendheid geven aan een goed doel, een maatschappelijk probleem of een stille ramp. Door deze bijzondere dagen kan er op een dag bewustwording worden gecreëerd en geld worden ingezameld. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog inhakers die inhaken op verrassende gebeurtenissen, ook wel newsjacking genoemd. Hierop inhaken is dankzij de scherpe timing een van de succesvolste manieren om ‘viral’ te gaan. De meeste inhakers die ‘viral’ gaan voldoen aan onderstaande punten.

Wat maakt een inhaker nou succesvol?

Er zijn vijf dingen waar een goede inhaker aan voldoet.

1. Timing

Een scherpe timing is belangrijk bij een inhaker. Bij inhakers op verrassende gebeurtenissen is het daarom zaak om de eerste te zijn, maar het is ook belangrijk om ad rem te reageren op klanten of concurrenten. Toen een klant per ongeluk een Miele kinderstofzuiger had besteld, haakte Miele hier vlot op in. De klant kreeg alsnog zijn stofzuiger en ze besloten er meteen een actie aan te koppelen.

2. Ga voor het juiste (positieve) effect

Een inhaker mag nooit beledigend zijn, maar mag wel een parodie zijn op een situatie. Huawei speelde met een knipoog in op een foutje tijdens de presentatie van de nieuwste iPhone X op het Apple-event. Tijdens het moment suprême gaf de gezichtsherkenning van de duurste smartphone tot nu toe niet thuis.

Tip: Laat je inhaker altijd aan meerdere testpersonen zien voordat je deze inzet. Zo zie je meteen of je inhaker het juiste effect oplevert en of je niet onbewust iemand kwetst.

3. Wees origineel

Daarnaast moet een inhaker origineel zijn, passen bij de tone-of-voice van het merk en het merkverhaal op een originele manier vertellen. Inhaken om het inhaken is geen optie. Lego bewijst dat na heel veel afgezaagde inhakers van anderen op vaderdag het ook anders kan! Deze video is al meer dan 3 miljoen keer bekeken.

4. Doe geen ‘Seatje’

Voorkom dat je inhaker te commercieel overkomt. Seat reageerde in 2015 via Twitter op iedereen die gebruik maakten van hun Spotify-playlist. Want mensen die een muziekabonnement hadden zouden ook geïnteresseerd zijn in auto-abonnementen. Niet dus, de link was ver te zoeken en deze vorm van inhaken heeft het bedrijf zelfs de naam ‘een Seatje doen’ opgeleverd.

5. Ga niet lukraak inhaken

En tot slot moet een inhaker relevant zijn. Zoals we al zeiden, inhaken om het inhaken is niet altijd de juiste keus. Weet je dit jaar niets te bedenken voor Vaderdag, Prinsjesdag of Sinterklaas. Sla het dan een keer over. Tegenwoordig haakt iedereen in op dit soort dagen en je wil niet de zoveelste flauwe grap maken. Kies liever voor een inhaker die past bij jouw bedrijf. Zoals deze van de Hunkemöller over genderneutraliteit. Met de #couplegoals werd er matchende badmode voor hem en haar ontwikkeld. Een actie die onwijs goed werd ontvangen door het publiek.

Dus…

Nog even op een rij onze tips voor een sterke inhaker:

  1. Timing
  2. Ga voor het juiste (positieve) effect
  3. Wees origineel
  4. Doe geen ‘Seatje’
  5. Ga niet lukraak inhaken

Houd bovenstaande punten in je achterhoofd bij het bedenken van een inhaker. Dan zit je op de goede weg. Trouwens, 25 februari is een bijzondere dag die je niet mag vergeten. Dan is het Nationale Indrukwekkend dag! Probeer daar maar eens op in te haken.

Auteur:

Toe aan een nieuwe propositie of gewoon een verfrissend gesprek? Ik help je graag om je (online) doelen te behalen!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven