Hoe bedenk je een succesvolle inhaker?
Pasen, Koningsdag, Sinterklaas, Kerst. Deze bijzondere dagen kent iedereen en zul je ook niet zo snel vergeten. Maar ken je ook kaaspizzadag, dress red day, secretaressedag en onze persoonlijke favoriet talk like a pirate day? Iedere dag heeft tegenwoordig wel een bijzonder tintje in de vorm van een inhaker. Maar om nou stil te staan bij kaaspizzadag? We horen je al denken. Wat moet ik ermee? Het antwoord is.. niets!
Maar waarom zijn die inhakers er dan?
Nou, sommige van deze inhakers willen bekendheid geven aan een goed doel, een maatschappelijk probleem of een stille ramp. Door deze bijzondere dagen kan er op een dag bewustwording worden gecreëerd en geld worden ingezameld. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog inhakers die inhaken op verrassende gebeurtenissen, ook wel newsjacking genoemd. Hierop inhaken is dankzij de scherpe timing een van de succesvolste manieren om ‘viral’ te gaan. De meeste inhakers die ‘viral’ gaan voldoen aan onderstaande punten.
Wat maakt een inhaker nou succesvol?
Er zijn vijf dingen waar een goede inhaker aan voldoet.
1. Timing
Een scherpe timing is belangrijk bij een inhaker. Bij inhakers op verrassende gebeurtenissen is het daarom zaak om de eerste te zijn, maar het is ook belangrijk om ad rem te reageren op klanten of concurrenten. Toen een klant per ongeluk een Miele kinderstofzuiger had besteld, haakte Miele hier vlot op in. De klant kreeg alsnog zijn stofzuiger en ze besloten er meteen een actie aan te koppelen.
2. Ga voor het juiste (positieve) effect
Een inhaker mag nooit beledigend zijn, maar mag wel een parodie zijn op een situatie. Huawei speelde met een knipoog in op een foutje tijdens de presentatie van de nieuwste iPhone X op het Apple-event. Tijdens het moment suprême gaf de gezichtsherkenning van de duurste smartphone tot nu toe niet thuis.
Tip: Laat je inhaker altijd aan meerdere testpersonen zien voordat je deze inzet. Zo zie je meteen of je inhaker het juiste effect oplevert en of je niet onbewust iemand kwetst.
3. Wees origineel
Daarnaast moet een inhaker origineel zijn, passen bij de tone-of-voice van het merk en het merkverhaal op een originele manier vertellen. Inhaken om het inhaken is geen optie. Lego bewijst dat na heel veel afgezaagde inhakers van anderen op vaderdag het ook anders kan! Deze video is al meer dan 3 miljoen keer bekeken.
4. Doe geen ‘Seatje’
Voorkom dat je inhaker te commercieel overkomt. Seat reageerde in 2015 via Twitter op iedereen die gebruik maakten van hun Spotify-playlist. Want mensen die een muziekabonnement hadden zouden ook geïnteresseerd zijn in auto-abonnementen. Niet dus, de link was ver te zoeken en deze vorm van inhaken heeft het bedrijf zelfs de naam ‘een Seatje doen’ opgeleverd.
5. Ga niet lukraak inhaken
En tot slot moet een inhaker relevant zijn. Zoals we al zeiden, inhaken om het inhaken is niet altijd de juiste keus. Weet je dit jaar niets te bedenken voor Vaderdag, Prinsjesdag of Sinterklaas. Sla het dan een keer over. Tegenwoordig haakt iedereen in op dit soort dagen en je wil niet de zoveelste flauwe grap maken. Kies liever voor een inhaker die past bij jouw bedrijf. Zoals deze van de Hunkemöller over genderneutraliteit. Met de #couplegoals werd er matchende badmode voor hem en haar ontwikkeld. Een actie die onwijs goed werd ontvangen door het publiek.
Dus…
Nog even op een rij onze tips voor een sterke inhaker:
- Timing
- Ga voor het juiste (positieve) effect
- Wees origineel
- Doe geen ‘Seatje’
- Ga niet lukraak inhaken
Houd bovenstaande punten in je achterhoofd bij het bedenken van een inhaker. Dan zit je op de goede weg. Trouwens, 25 februari is een bijzondere dag die je niet mag vergeten. Dan is het Nationale Indrukwekkend dag! Probeer daar maar eens op in te haken.
Auteur:
Toe aan een nieuwe propositie of gewoon een verfrissend gesprek? Ik help je graag om je (online) doelen te behalen!
Andere interessante artikelen
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?
Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
10 Tips voor een succesvolle werken bij website
Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)
Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
WordPress Multisite – Beheer meerdere websites
Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.
Drukwerk controleren doe je zo
Drukwerk controleren doe je zo
Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.