Even de diepte in
Even de diepte in

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress was ooit het meest eenvoudige Content Management Systeem (CMS) dat er was en dat was voor velen een reden om dit systeem te gebruiken. Er werd een goed uitgevoerde, eenvoudige editor gebruikt om tekst aan een pagina toe te voegen. Een soort Word voor je website. Door de jaren heen is deze editor maar nauwelijks veranderd. 

Maar er is altijd behoefte aan meer! Meer mogelijkheden om pagina’s aan te passen, meer opties, meer grafiekjes en meer … enzAl die onderdelen moeten dan worden toegevoegd aan de site, waarvoor de eenvoudige” klassieke editor niet geschikt is. In een iets grotere website leidt dat dan snel tot een minder overzichtelijk geheel. 

Sitebuilders 

Een oplossing om steeds meer toe te voegen zijn Sitebuilders. Dit zijn complete pakketten die het mogelijk maken om complexe functies toe te voegen en vormgeving direct in WordPress te kunnen maken. Bijna altijd zijn dit uitgebreide en ingewikkelde pakketten. Maar ken je ze goed, dan kan je er snel, goed ogende websites mee maken.  

Een nadeel is dat de pakketten niet gratis zijn en updates lastig uit te voeren. Daarnaast is het voor een klant die zich niet verdiept heeft in het pakketwat enige dagen/ weken kan duren, moeilijker om zelf aanpassingen in de vormgeving uit te voeren.   

Wat is Gutenberg? 

Om bovenstaande problemen op te kunnen lossen, is WordPress een aantal jaren geleden begonnen met het ontwikkelen van de “Gutenberg” editor. Het idee erachter is om CMS-pagina’s te maken die door middel van blokjes gevuld kunnen worden, waarbij het de bedoeling is dat de “voorkant” van de site er hetzelfde uitziet als de “achterkant”. Meer visueel dan tekstueel dus. Als dit goed ingericht is, biedt dit enorme voordelen. Je kunt dan heel eenvoudig zelf pagina’s aanmaken en aanpassen 

 

De voordelen van Gutenberg: 

  1. De voorkant is hetzelfde als de achterkant. Je ziet direct alle aanpassingen die je maakt.
  2. Het is eenvoudiger om zelf aanpassingen te maken.
  3. Kleuren en stijlen zijn ingesteld zodat je volgens een “huisstijl handboek” kunt werken.
  4. Vooringestelde pagina’s maken het aanmaken van nieuwe pagina’s snel en eenvoudig.
  5. De toekomstige versies van WordPress zullen uiteindelijk alleen maar in Gutenberg worden geleverd. (vanaf dec. 2021)
  6. De technieken in Gutenberg zijn moderner.

 

De nadelen van Gutenberg nu: 

  1. Gutenberg is nog volop in ontwikkeling. Het systeem is officieel wel al gelanceerd, maar nog niet volledig volgens de wensen van de makers. Elke update geeft dus veel nieuwe mogelijkheden.  
  2. Er zijn nog niet zoveel modules of plugins beschikbaar om toe te voegen aan de site. Veel onderdelen moeten dus op maat worden gemaakt. 
  3. Het maken van blokken op maat is tijdrovend en daarmee kostbaarder.

De Klassieke Editor als plug-in 

Om in de toekomst ondersteuning te kunnen blijven bieden aan websites die niet in Gutenberg gemaakt zijn, heeft WordPress de oude, klassieke editor als een plugin beschikbaar gemaakt. De nieuwe editor is vanaf oktober 2019 de standaard geworden. WordPress heeft bekend gemaakt dat zij ondersteuning blijven bieden aan de klassieke editor tot december 2021. 

Voordelen van de Klassieke Editor 

  1. In eerste instantie wat simpeler van opzet: lijkt meer op het maken van een pagina in Word. 
  2. Het programmeren is eenvoudiger en daarmee goedkoper. 
  3. Er zijn veel plugins beschikbaar. 

 Nadelen van de Klassieke Editor 

  1. Een website is complexer dan een Word document, de klassieke editor kan dat niet aan. 
  2. Je ziet in de backend niet wat het resultaat is in de website en moet iedere keer de voorbeeldpagina erbij pakken en updaten na een aanpassing. 
  3. De Klassieke editor zal eind 2021 al verdwijnen. 
  4. Pluginontwikkelaars zullen over gaan stappen op Gutenberg en hun plugins uiteindelijk niet meer ondersteunen in de klassieke versie. 
  5. Hetzelfde geldt voor Sitebuilders. 

WordPress bij indrukwekkend 

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Daar zijn we best trots op: we blijven zo vooroplopen in het bouwen van moderne en makkelijk te beheren websites. 

 

 

Auteur:

Deze digitale duizendpoot weet alles over websites én online marketing. Hans-Peter is twee in één. Vandaar de dubbele naam.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven