Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe ga je aan de slag met KPI’s?

Potentiële klanten worden vaak op dezelfde manier behandeld en dat is onterecht. Het is belangrijk om voor jouw organisatie zicht te krijgen op welke klantstromen er zijn. Met die informatie in het achterhoofd is het veel makkelijker om de juiste KPI’s en conversiedoelen voor bijvoorbeeld je website samen te stellen. Deze blog kan je helpen om de eerste stap te zetten.

Maar eerst: de term KPI staat voor kritische prestatie-indicatoren en doelt op iets anders dan een conversie. Waar een conversie meestal op een actie van de doelgroep slaat, zoals een aankoop of het inschrijven voor de nieuwsbrief, geeft een KPI aan of je op de goede weg zit om je doel te behalen. Een KPI is dan ook SMART geformuleerd (Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden).

Het AIDA-model

In de marketingwereld wordt er vaak verwezen naar het AIDA-model: attention, interest, desire en action. Het meest gebruikelijk is dat een persoon al deze fasen chronologisch doorloopt. Maar je kunt je voorstellen dat de eerste fase, attention, een veel grotere omvang heeft dan de laatste fase, action. Denk dus goed na over hoe je zoveel mogelijk uit deze ’trechter’ kunt halen. Daarbij is het van belang dat het duidelijk is welke boodschap je in elke fase wilt communiceren. Zo kun je natuurlijk meteen op actie aansturen, maar is de kans op succes veel groter als je eerst het contact opwarmt door relevante informatie te bieden en de behoefte aan te wakkeren.

Een voorbeeld: Dominique ziet op Instagram een aansprekende video van een nieuwe tv voorbij komen (attention). Ze klikt er op en wordt doorgelinkt naar een blogpagina. Daar leest ze over de kenmerken, prijzen en voordelen (interest). Ze verlaat de pagina, maar de tv blijft door haar gedachten spoken. Even later ziet ze dezelfde tv in een banner op een nieuwssite, maar ditmaal netjes aan de muur bevestigd. Ze ziet voor zich hoe dit er bij haar thuis uitziet en omdat ze het zo’n mooi aanzicht vindt, (desire) besluit ze door te klikken naar de website. Daar ziet ze een tijdelijke korting van 10% en besluit ze meteen de bestelling te plaatsen (action).

KPI’s per fase

Wanneer marketing en sales goed op elkaar afgestemd zijn, zal deze trechter een vrij constante toestroom van nieuwe klanten opleveren. Marketing warmt de doelgroep op totdat daar een actieve behoefte ontstaat, waarna sales kan aansturen op actie. In een groot bedrijf zullen dit twee afdelingen zijn, in een midden- en kleinbedrijf (MKB) liggen die taken bij één of een aantal personen.

Stel samen heldere, meetbare KPI’s samen. Doe dit SMART en bij voorkeur aan de hand van de 4 fasen uit het AIDA-model, zodat je niet alleen focust op de uiteindelijke conversie. Bij dit voorbeeld ben jij voor even de eigenaar van een modezaak:

  • De online advertenties die je inzet zijn succesvol wanneer 40% van de vrouwen tussen de 25 en 35 jaar doorklikt naar je website (attention).
  • Een websitebezoeker is waardevol als deze tenminste 2 artikelen in haar winkelmandje heeft geplaatst (interest).
  • Eén op de tien van deze potentiële klanten schrijft zich in voor je nieuwsbrief om direct een kortingscode te ontvangen (desire).
  • Van die inschrijvers schaft 10% een artikel aan (action).

Het lijntje tussen interest en desire is erg dun. Ook bij het opstellen van deze voorbeelden was ik even aan het stoeien. Waar het in de essentie om draait is dat wanneer je interesse wil wekken, je prima concrete informatie weg kunt geven. Denk aan producteigenschappen. Wanneer je middels een whitepaper echt het verlangen naar jouw product of dienst aan wil wakkeren, zal de boodschap anders zijn. Dan gaat het meer over waarom iemand jouw product of dienst zou moeten willen afnemen, wat de voordelen zijn en de nadelen als je het niet aanschaft. Denk aan reviews over het specifieke product of de dienst.

Uiteindelijk draait het ook om terugkerende klanten. Hoe krijg je personen of bedrijven die eerder iets bij je afgenomen hebben zo enthousiast dat ze graag vaker terugkomen? Of zelfs jouw organisatie gaan aanbevelen aan hun directe kring? Stel ook daar KPI’s voor op.

En nu?

Deze blog valt niet in de categorie hap-slik-weg. Nee, het is een aanzet tot het nadenken over de strategie die je hanteert. Over hoe je jouw doelgroep beter richting de uiteindelijke conversie kunt leiden aan de hand van KPI’s. Ons advies: breng dit onderwerp ter sprake en plan een strategische sessie. Daar willen wij best bij zijn, zodat we vanuit onze ervaring kunnen adviseren. Kledingwinkels, scholen, restaurants, glasvezelaanbieders, shutters en kozijnen, we zijn van alle markten thuis. Laten we praten. 🙂

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven