Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Meer zicht op zoektermen dankzij een dashboard

Een marketing dashboard dat gebouwd is in Google Data Studio biedt veel inzicht in jouw (online) prestaties. Denk aan het aantal websitebezoekers, de best bezochte pagina’s en het aantal uiteindelijke aankopen of aanvragen. Maar heb je al eens verder dan die statistieken gedacht?

Met diepgaandere data komt een dashboard echt goed tot z’n recht. Zo is het mogelijk om Search Console als databron te koppelen en zodoende die gegevens in te laden. Zo voegen wij vaak toe op welke zoektermen je gevonden wordt, hoe vaak daarop doorgeklikt wordt en wat daarbij jouw positie in Google is. Maar ook hoeveel vertoningen en klikken je op mobiel, tablet en desktop krijgt. Hieronder zie je een voorbeeld van een deel van het dashboard.

Voorbeeld van zoektermen in een Google data studio dashboard

Het voordeel

Moet je je voorstellen wat je met die data kunt! Om het nog meer kracht bij te zetten geven we hierbij een voorbeeld: Begin 2021 zagen we in ons dashboard dat er veel mensen via Google op onze blog 49 contentideeën voor social media terechtkomen. Dat de blog veel bekeken wordt, is voor ons een teken om de inhoud te vernieuwen. Daardoor blijft de blog relevant en geven we Google het sein dat we onze pagina-inhoud regelmatig bijwerken.

Door één of een aantal zoektermen te verwerken in de tekst stem je jouw pagina beter af op het zoekverkeer. Een uitgebreidere uitleg over hoe je dat kunt doen lees je hier. Het vernieuwen van de inhoud zorgt er voor dat Google je blijft belonen met een hoge positie in de zoekresultaten!

Zoektermen als leidraad

In deze blog had ik tal van zijpaden kunnen inslaan, maar dat heb ik niet gedaan. En dat is bewust. Mijn collega’s hebben namelijk al zo vaak gezegd: begin bij de vraag! De vraag van jouw doelgroep is het beste startpunt voor jouw contentstrategie. In dit geval is SEO een belangrijk onderdeel van de contentstrategie en is de zoekterm die jouw doelgroep in Google intypt de vraag.

De informatie is dus voorhanden. Maar hoe krijg jij, met jouw 40+ urige werkweek, daar goed en snel zicht op?

De beste manier om dat te krijgen, is een dashboard. gebaseerd op jouw organisatie, de doelgroep en de campagnes stellen we een dashboard op waarin we onder andere de zoektermen en bijbehorende statistieken goed in beeld brengen. Het dashboard maken we voor jou online toegankelijk, zodat je het altijd bij de hand hebt. Of nog leuker: zet het aan op dat ene scherm dat nog in het rommelhok ligt!

Welke vraag of vragen heb jij naar aanleiding van deze blog? Stel ze gerust in de chat (icoon rechtsonder) of benader ons, we geven graag vrijblijvend antwoord. En als we dan toch contact hebben, laten we meteen ons dashboard zien.

 

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Sander is ambitieus en wil alles weten over (online) marketing, koken, koffie, poker, voetbal, enz., enz.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven