Tippie van ons
Tippie van ons

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

We geven je in dit artikel een aantal goede tips om websites zo mobielvriendelijk mogelijk te maken. Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is. Wij hanteren daarom dus de ‘Mobile first’ aanpak. Ken je de term mobile first al? In het kort gaat het erom dat onze vormgevers eerst het ontwerp geschikt voor smartphones maken. Na goedkeuring worden de desktopontwerpen gemaakt en aangeleverd bij de klant. Voor webdevelopers hetzelfde verhaal. Er wordt eerst gekeken naar de mobiele omgeving, en gaandeweg wordt er naar de desktopomgeving toegewerkt.

Hier volgen een aantal tips om je website of webwinkel mobielvriendelijker te maken:

Prestatietool

Laten we in kaart brengen hoe je huidige website of webwinkel eigenlijk scoort op mobiele apparaten. Dit kan je inzichtelijk maken door gebruik te maken van Google PageSpeed Insights. Met deze gratis tool krijg je snel en gemakkelijk inzicht in de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Wat je moet doen: geef je huidige URL op en klik vervolgens op de knop ‘Analyseren’. Google gaat nu je website toetsen op een aantal belangrijke punten en factoren. Dit duurt een paar seconden. Wanneer de tool klaar is, zie je direct in een overzicht hoe goed (of slecht) jouw website het doet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een mobiele en desktop score. Vaak is de mobiele score wat lager, omdat de snelheid hier meer van toepassing is. Dit brengt ons bij onderstaand punt.

Snelheid

Misschien een hele logische, maar in de praktijk wordt hier te weinig aandacht geschonken. Uiteraard is iedereen gebaat bij een snelle website, maar mobiele gebruikers vinden dit extra prettig. Vaak is een telefoon minder krachtig dan een desktop en is de internetsnelheid buiten WiFi om niet altijd ideaal. Daarom is het extra belangrijk dat pagina’s snel kunnen laden. Een snelle website zorgt immers voor:

  • Een betere gebruikerservaring
  • Minder afhakers
  • Meer klanten en dus omzet
  • Stijging binnen de Google resultaten

Er zijn een aantal opties welke je kunt toepassen, maar de belangrijkste optie is: zorg voor een goede hostingpartij. De snelheid van de server waarop je website staat (zie het als fundering van een huis) bepaald namelijk voor een groot gedeelte de snelheid van je website. Je website kan nog zo geoptimaliseerd zijn, maar als het op een gammele (en vaak goedkope) server staat blijft je website ook traag. Andere opties om je website zo snel mogelijk te maken staan in een eerder geschreven blog: Je website indrukwekkend snel in slechts 4 stappen.

Laat onderdelen weg

Het liefst laat je natuurlijk alles zien op een pagina. Op een desktop is hier vaak ook wel de ruimte voor, maar op een smartphone of tablet moet je spaarzamer omgaan met de ruimte, deze is immers in vergelijking met een desktop beperkt. Denk dan ook goed na welke elementen je op de mobiele weergave wilt tonen, of welke juist niet. Houd daarbij rekening dat een smartphonebezoek aan je website of webwinkel meestal wat vluchtiger is dan op een desktop. De informatie moet daarom ook kort en krachtig zijn. Laat bijvoorbeeld maar 2 nieuwsberichten zien op je homepage, in vergelijking met de 6 op een desktop. Het scheelt immers weer de nodige ruimte en bestandsgrootte.

Advies op maat

Wekelijks komen er websites op ons pad waarvan wij de prestaties checken. Onze webdevelopers weten waar ze moeten kijken en doen dat dus ook graag voor jou. Stuur Alex hieronder een mail of bel ons op het telefoonnummer, dan kijken we samen naar hoe mobielvriendelijk jouw site is.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven