Even de diepte in
Even de diepte in

3 redenen om vandaag nog een contentstrategie op te zetten

Wanneer je begint met het schrijven van content hoop je natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen het gaan lezen. Het kan daarom tegenvallen wanneer je ziet dat je blog nog maar een paar bezoekers heeft gehad of wanneer je bericht op social media maar weinig mensen bereikt. Bedenk wel: Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Er is wel een keer begonnen. Nu is de beurt aan jou, want met deze drie tips kun je vandaag nog met jouw contentstrategie van start gaan!

Schrijf voor het publiek dat je nog niet hebt

De eerste blog publiceerden wij op 28 oktober 2018. Leverde het in een klap veel bezoekers op? Nee, absoluut niet. De blog is tot nu toe 5x bezocht. Was het een goede blog? Waarschijnlijk niet. *note to myself: herschrijf die blog* Was dat demotiverend? Ja, maar we bleven doorgaan. En ondertussen leveren onze blogs redelijk wat extra maandelijkse bezoekers op. Als we kijken naar de populairste blog ‘gratis berichten inplannen op Instagram‘ en de runner-up ‘49 contentideeën voor social media‘ zien we 800 bezoekers per maand binnenkomen! Kijk, daar doen we het voor. En dat zijn blogs die begin 2019 online zijn gekomen.

Reden 1: Het vergroot je bereik

Of je nu met een social contentstrategie of met een SEO-strategie aan de slag gaat, het zal op je op lange termijn aan een groter bereik helpen.

  • Op Facebook, Instagram en LinkedIn geeft de interactie op je berichten het algoritme een boost, waardoor ze ook bij mensen die jou nog niet volgen terechtkomen.
  • Door middel van blogs en cases word je in zoekmachines beter vindbaar. Je positie in de zoekresultaten verbeterd, wat tot meer kliks naar je website leidt.

Reden 2: Potentiële klanten leren je kennen

Wanneer gezocht wordt naar producten of diensten die jij aanbiedt, heeft degene die zoekt een sterke informatiebehoefte. Met behulp van de content op je website en social media kun je deze bezoekers overtuigen van jouw kennis en hun vertrouwen winnen. Er zijn doorgaans meerdere contactmomenten nodig voordat iemand in actie komt. Een bezoeker volgt je misschien al een tijdje op social media of heeft een paar blogs gelezen voordat hij contact met je zoekt. Deze content zorgt ervoor dat bezoekers een band met je kunnen opbouwen. Hierdoor voelt het bij het eerste echte contact voor hen alsof ze je al jaren kennen!

Reden 3: Meer klanten!

Uiteindelijk wil je natuurlijk dat je contentstrategie gaat leiden tot meer klanten. Het succes van je contentstrategie hangt af van hoe je de conversiefunnel inricht. Stel je gooit in plaats van een beker een emmer water in een trechter, dan loopt er ook meer water uit. Maar wanneer er gaten zitten in de trechter loopt je water er op de verkeerde plek uit. Zo werkt het ook met je contentstrategie. Je kunt het bereik en het aantal bezoekers wel vergroten, maar als je het verkeer dat interesse toont niet trechtert en leidt naar de volgende stap, zal het aantal conversies tegenvallen.

  • Zorg voor een duidelijke call-to-action, waarmee je de conversie meetbaar maakt en het kaf van koren scheidt.
  • Maak de conversiestap niet te groot. Zoals gezegd heb je meerdere conversiemomenten nodig. Creëer micro-conversies in de vorm van een nieuwsbriefinschrijving, een download of een webinar voordat je overgaat naar de belangrijkste conversie. Waardeer die micro-conversies, want ze vergroten de kans op een ‘echte’ conversie!

Hou je organische verkeer goed in de gaten

Wil je weten wat je contentstrategie je oplevert? Hou dan goed je organische verkeer in de gaten via Google Analytics en stel conversiedoelen in. Alleen dan kun je zien wat de resultaten van je inspanningen zijn en waar je moet optimaliseren.

Aandacht in welke vorm van bereik dan ook zorgt voor een toename in het zoekverkeer. Dus of je nu een bericht plaatst op Facebook, een blog schrijft of een abri campagne in de regio start, je zult merken dat het organische verkeer toeneemt. Deels omdat jouw doelgroep een trigger krijgt om te zoeken naar jouw naam. En in het geval van online marketing ook omdat de content je vindbaarheid verhoogt in de zoekmachines. Je positie wordt beter! Betekent het dat je met één bericht al een stijging in je Google positie zult zien? Nee. Maar pas je dit structureel toe, dan gaat die stijging er echt wel komen!

Maak van je contentstrategie een succes

Beginnen je handen te jeuken en wil je ook aan de slag met je contentstrategie? Gebruik dan een contentkalender om je content overzichtelijk in uit te werken. Een voorbeeld hiervan vind je hier: contentkalender.

Kom je er niet uit? Dan is ons contentspreekuur misschien iets voor jou.

 

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven