Even de diepte in
Even de diepte in

Hoger in Google: begin bij deze basisstappen

Hoger in Google verschijnen? Iedereen wil het, lang niet iedereen lukt het. In de marketing is SEO de term die centraal staat. Misschien heb je er weleens over gehoord, maar weet je niet waar je moet beginnen. Of je bent er met goede moed aan begonnen, maar inmiddels het spoor bijster. We helpen je graag op weg in deze blog, waarin je de absolute basis voor de vindbaarheid van jouw website leest.

Als eerst een korte uitleg over SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization, maar gaat ook als zoekmachine optimalisatie door het leven. Het is een verzamelterm voor alle werkzaamheden die je doet om je sitepagina’s zo goed mogelijk op het algoritme van Google af te stemmen. Daar gaan we het in deze blog over hebben.

Crawlen

Om te optimaliseren voor Google is het eerst nodig om te weten hoe de zoekmachine haar algoritme bepaalt. Google gebruikt hiervoor spiderbots. Door te crawlen verzamelen deze spiders informatie van de honderden miljarden webpagina’s die onze wereld rijk is. Er wordt continu gezocht naar nieuwe sites en nieuwe inhoud op bestaande sites. Alle inhoud op je site wordt geanalyseerd, van zoekwoorden tot hoe recent de website is. Deze informatie wordt vervolgens geordend in de zoekindex. Websites die gebruikers van Google voortdurend de meest relevante informatie voorschotelen krijgen een hogere positie in Google.

Bij een voor jou relevante zoekopdracht wil je dus hoog of hoger in Google verschijnen. Overigens noemen we bewust Google, omdat het verkeer via andere zoekmachines zoals Bing of DuckDuckGo in Nederland doorgaans maar een paar procent betreft. Google is dus de zoekmachine waarvoor we willen optimaliseren.

Op naar de materie. Met een aantal basisinstellingen kun je veel van jouw concurrenten al ver achter je laten. Volg onderstaande stappen, dan komt het goed!

Stap 1: Bewustwording

Typ eerst maar eens een product of dienst in die jij aanbiedt in de zoekbalk van Google. Wat verschijnt er? Hoeveel advertenties staan er boven de organische (niet-geadverteerde) resultaten? Welke teksten staan er in en onder de titels en hoe vaak komt het door jou gezochte woord erin voor? En, voor zover je het kunt vinden, op welke plaats staat jouw website tussen de zoekresultaten?

Stap 2: Focus keywords kiezen

Open een spreadsheet en zet daarin alle belangrijke pagina’s van jouw website. Denk aan de homepage, de product/dienstpagina’s en de contactpagina. Ga als volgt te werk:

Zoekwoordenonderzoek

Nu ga je aan de hand van een zoekwoordenonderzoek bepalen op welk woord of woordgroep je gaat optimaliseren. Gaat het bijvoorbeeld om een productpagina voor een Makita klopboor, dan zou ‘Makita klopboor kopen’ of ‘Makita klopboor specificaties’ een goede keuze kunnen zijn. Onthoud: je kunt beter op een specifieke term uitblinken dan dat je probeert mee te dingen op algemene zoektermen zoals ‘boor’. Daar dingen namelijk al genoeg grootmachten in mee.

Keywords kiezen

Aan de hand van de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek kun je nu een keuze gaan maken. Je zult misschien denken: welke woordgroep stel ik dan centraal op mijn homepage? Dat is afhankelijk van de naamsbekendheid van jouw organisatie en het product dat je aanbied. Heb je (lokaal) een erg bekende naam, dan zou je die als keyword voor je homepage kunnen gebruiken. Is je naam minder bekend, maar zit je in een specifieke branche zoals occasions, denk dan bijvoorbeeld aan de woordgroep ‘occasions (woonplaats)’.

Keyword stuffing

Een belangrijke tip: doe niet aan keyword stuffing. Daarmee bedoelen we het oneindig herhalen van keywords in je website teksten, zoals ‘wij verkopen vis. Vis uit de zee waar vis leeft. Vis is lekker. Vis vandaag? Vis. Vis. Vis.’  Wat zal het keyword in deze tenenkrommende tekst zijn? Dit soort teksten scoort misschien in eerste instantie goed voor je SEO-indicatie, maar zal niet gewaardeerd worden door je website bezoekers, waardoor zij de site snel weer verlaten. Dat heeft dan weer een negatieve invloed op je ranking in Google.

Stap 3: Een SEO-plugin gebruiken

Nu je weet welke keywords je op je website pagina’s gaat gebruiken, kunnen we aan de slag met de teksten. Gebruik hiervoor een SEO-plugin zoals Rank Math of Yoast SEO. Eerstgenoemde is onze favoriet vanwege de accurate adviezen die gegeven worden. Zo krijg je na het invoeren van de door jou bepaalde keywords meteen te zien of die woorden vaak genoeg op je website pagina vermeld staan. Er wordt gekeken naar je titels, teksten en afbeeldingen. Die laatste kun je namelijk een handige titel meegeven, maar daarover straks meer bij stap 6.

Stap 4: Website teksten optimaliseren

Misschien heb je al een complete tekst staan. Of begin je nu juist met schrijven. In ieder geval is het handig om je te committeren aan de door jou gekozen keywords voor die pagina. Zorg dat de keywords in je paginatitel (h1) staan. Daarnaast kun je ze in tussenkopjes en in de tekst (het liefst steeds in dezelfde volgorde) terug laten komen, al moet het niet storend worden. Zo zijn de keywords waarvoor deze blog geoptimaliseerd is ‘Hoger in Google’. Lees maar eens terug: hoe vaak heb je die woordgroep al voorbij zien komen? En viel het op tijdens het lezen of had je het niet door?

Stap 5: Meta-teksten toevoegen

De teksten die je in Google ziet voordat je doorklikt op één van de vele zoekresultaten, heten meta-titles en meta-descriptions. Meta-titles zijn de titels (echt waar) en mogen maximaal 60 tekens lang zijn. Al kan het inmiddels zo zijn dat Google dat aantal weer aangepast heeft, dat doen ze namelijk nogal vaak. Meta-descriptions zijn de teksten onder de titel die kort beschrijven wat je op de pagina kunt vinden. De maximale lengte van deze tekst bedraagt 160 tekens. Maak je de tekst langer, dan zal Google de tekst af gaan kapp…

In SEO plugins als Rankmath en Yoast SEO kun je de meta-teksten per pagina invoeren, waarbij je meteen een indicatie krijgt van hoe sterk de teksten zijn. De plugins helpen je dus bij jouw strijd om hoger in Google te komen. Laat je het aan het toeval over en stel je de teksten dus niet in, dan zal Google op basis van de zoekopdracht zelf een stuk tekst van je pagina halen. Hoewel dit goed klinkt, is het zelf instellen toch echt beter. Stel je zelf de teksten in, dan kun je namelijk ook een oproep tot actie toevoegen, zoals ‘lees hier meer over (onderwerp)’.

Let op: De scores in Rankmath en Yoast SEO gebruik je als leidraad voor het opstellen en verbeteren van je teksten. Pin je er dus niet op vast dat een 100% score een nummer 1 positie in Google oplevert. Het gaat Google er uiteindelijk om of jij antwoord geeft op de vraag van de gebruiker.

Stap 6: Afbeeldingen

De laatste stap om jouw pagina-inhoud te optimaliseren voor Google is het toevoegen van titels aan afbeeldingen. In de meeste gevallen zul je nadat je de tekst geschreven hebt, afbeeldingen aan je website pagina toe gaan voegen. Die afbeeldingen hebben natuurlijk al een naam, maar we adviseren deze alsnog even na te kijken.

Een sterke reden om überhaupt de naam van de afbeelding te controleren voordat je hem upload, is dat er wel eens ‘grappige’ namen aan gehangen kunnen worden. Wees je ervan bewust dat wanneer je een afbeelding bijvoorbeeld gekkehenkie.png’ noemt en je deze op je website zet, dat gewoon zichtbaar is voor de sitebezoeker. Geen aanrader.

Wijzig de naam in je bestandsfolder of in je CMS zoals WordPress naar een professionele, beschrijvende naam. Geen visje001.jpg of IMG74008, maar bijvoorbeeld rvs-kraan-grohe.jpg. Voer een goede alt-tekst in zodat als de afbeelding niet zichtbaar is, er een professionele, beschrijvende tekst op die plaats verschijnt. Door die twee titels verschijn je ook nog eens hoger in Google image search!

Verder is het handig om afbeeldingen als JPG te uploaden. Een JPG is minder groot dan een PNG-afbeelding. Een te grote afbeelding kan de laadtijd van een webpagina een behoorlijke knauw geven. Dat helpt je niet om hoger in Google te komen.

Concluderend

Volg de bovenstaande stappen om jouw websitepagina’s beter vindbaar te maken. Je zult op termijn gaan merken dat je website meer bezoekers trekt en dus ook meer nieuw publiek bereikt. Committeer je aan een zorgvuldig gekozen woordgroep. Om je in te laten zien hoe je dat kunt doen hebben we dat dan ook iets vaker dan gebruikelijk gedaan. 🙂

Nu is het jouw beurt, zet ‘m op! Ga eerst aan de slag met deze basis stappen, dan kun je daarna aan de hand van deze vervolgblog verder de diepte in. Kom je er niet uit of heb je de tijd er niet voor? Neem dan contact op, we helpen je graag!

 

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven