Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Hoe bedenk je een succesvolle inhaker?

Pasen, Koningsdag, Sinterklaas, Kerst. Deze bijzondere dagen kent iedereen en zul je ook niet zo snel vergeten. Maar ken je ook kaaspizzadag, dress red day, secretaressedag en onze persoonlijke favoriet talk like a pirate day? Iedere dag heeft tegenwoordig wel een bijzonder tintje in de vorm van een inhaker. Maar om nou stil te staan bij kaaspizzadag? We horen je al denken. Wat moet ik ermee? Het antwoord is.. niets!

Maar waarom zijn die inhakers er dan?

Nou, sommige van deze inhakers willen bekendheid geven aan een goed doel, een maatschappelijk probleem of een stille ramp. Door deze bijzondere dagen kan er op een dag bewustwording worden gecreëerd en geld worden ingezameld. En daarnaast zijn er natuurlijk ook nog inhakers die inhaken op verrassende gebeurtenissen, ook wel newsjacking genoemd. Hierop inhaken is dankzij de scherpe timing een van de succesvolste manieren om ‘viral’ te gaan. De meeste inhakers die ‘viral’ gaan voldoen aan onderstaande punten.

Wat maakt een inhaker nou succesvol?

Er zijn vijf dingen waar een goede inhaker aan voldoet.

1. Timing

Een scherpe timing is belangrijk bij een inhaker. Bij inhakers op verrassende gebeurtenissen is het daarom zaak om de eerste te zijn, maar het is ook belangrijk om ad rem te reageren op klanten of concurrenten. Toen een klant per ongeluk een Miele kinderstofzuiger had besteld, haakte Miele hier vlot op in. De klant kreeg alsnog zijn stofzuiger en ze besloten er meteen een actie aan te koppelen.

2. Ga voor het juiste (positieve) effect

Een inhaker mag nooit beledigend zijn, maar mag wel een parodie zijn op een situatie. Huawei speelde met een knipoog in op een foutje tijdens de presentatie van de nieuwste iPhone X op het Apple-event. Tijdens het moment suprême gaf de gezichtsherkenning van de duurste smartphone tot nu toe niet thuis.

Tip: Laat je inhaker altijd aan meerdere testpersonen zien voordat je deze inzet. Zo zie je meteen of je inhaker het juiste effect oplevert en of je niet onbewust iemand kwetst.

3. Wees origineel

Daarnaast moet een inhaker origineel zijn, passen bij de tone-of-voice van het merk en het merkverhaal op een originele manier vertellen. Inhaken om het inhaken is geen optie. Lego bewijst dat na heel veel afgezaagde inhakers van anderen op vaderdag het ook anders kan! Deze video is al meer dan 3 miljoen keer bekeken.

4. Doe geen ‘Seatje’

Voorkom dat je inhaker te commercieel overkomt. Seat reageerde in 2015 via Twitter op iedereen die gebruik maakten van hun Spotify-playlist. Want mensen die een muziekabonnement hadden zouden ook geïnteresseerd zijn in auto-abonnementen. Niet dus, de link was ver te zoeken en deze vorm van inhaken heeft het bedrijf zelfs de naam ‘een Seatje doen’ opgeleverd.

5. Ga niet lukraak inhaken

En tot slot moet een inhaker relevant zijn. Zoals we al zeiden, inhaken om het inhaken is niet altijd de juiste keus. Weet je dit jaar niets te bedenken voor Vaderdag, Prinsjesdag of Sinterklaas. Sla het dan een keer over. Tegenwoordig haakt iedereen in op dit soort dagen en je wil niet de zoveelste flauwe grap maken. Kies liever voor een inhaker die past bij jouw bedrijf. Zoals deze van de Hunkemöller over genderneutraliteit. Met de #couplegoals werd er matchende badmode voor hem en haar ontwikkeld. Een actie die onwijs goed werd ontvangen door het publiek.

Dus…

Nog even op een rij onze tips voor een sterke inhaker:

  1. Timing
  2. Ga voor het juiste (positieve) effect
  3. Wees origineel
  4. Doe geen ‘Seatje’
  5. Ga niet lukraak inhaken

Houd bovenstaande punten in je achterhoofd bij het bedenken van een inhaker. Dan zit je op de goede weg. Trouwens, 25 februari is een bijzondere dag die je niet mag vergeten. Dan is het Nationale Indrukwekkend dag! Probeer daar maar eens op in te haken.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven