back to top

Tips bij het inzetten van promotionele artikelen (giveaways)

Bij het inzetten van promotionele artikelen wordt er vaak niet verder gedacht dan een simpele bedrukking. Wil je dat jouw giveaway meer doet dan opvallen? We geven je graag tips en laten je meteen zien dat er meer artikelen zijn om uit te kiezen dan een balpen of keycord. 

Een promotiemiddel is een (klein) cadeautje van een bedrijf dat wordt ingezet om het bedrijf of een van zijn diensten te promoten. De bedoeling is dat dit voor een langere tijd gebruikt wordt en de gebruiker jouw bedrijfsnaam beter onthoudt. 

Waarom zet je een promotiemiddel in?

Promotionele artikelen dienen vooral om de zichtbaarheid van jouw merk te vergroten. Een goed ingezet promotiemiddel zorgt ervoor dat de doelgroep zich herkent in jouw merk en hier een positieve associatie mee krijgt. Hoe meer mensen zich bewust worden van jouw merk hoe beter de (verkoop)resultaten zullen zijn. 

Werken promotiemiddelen nog wel? 

Nu we steeds vaker online te vinden zijn vergeten veel bedrijven dat ze ook offline zichtbaar moeten blijven. Uit onderzoek van de Advertising Specialty Institue (ASI) kwam naar voren dat de meeste gebruikers promotionele artikelen gemiddeld 8 maanden bewaarden. Dat betekent dat jouw ‘advertentie’ langer in beeld is bij de gebruiker dan een pop-up reclame of een Facebook-advertentie. Hoelang producten exact worden bewaard verschilt per product. Paraplu’s worden wel 14 maanden bewaard en petten bijvoorbeeld maar 7. Daarnaast worden promotionele artikelen ook vaak doorgegeven, waardoor je bereik vergroot wordt.

Maar hoe kies je nu het juiste promotiemiddel? 

Bij het inzetten van promotionele artikelen houden we rekening met een aantal punten. Allereerst het doel van je promotie-artikel. Wat wil je bereiken? in het geval van de Studentist.nl wilde deze tandarts voor studenten zijn doelgroep erop wijzen dat ze ook online een afspraak kunnen maken. Uit onderzoek bleek dat als studenten gaan studeren, ze een tandartsbezoek vaak vergeten in te plannen. Hierdoor gaan studenten gemiddeld 2,3 jaar niet naar de tandarts. Om studenten eraan te helpen herinneren naar de tandarts te gaan wilde Studentist.nl een promotiemiddel waarmee zij dagelijks in het blikveld van de studenten kwamen. En waar kan dat nou beter mee dan met een bieropener? Door deze magnetisch te maken kan de opener op de koelkast geplakt worden. Een plek die meerdere keren per dag bezocht wordt.

Bij de inzet van een promotie artikel wil je ook een verhaal vertellen. Zonder verhaal zien we vaak dat promotionele artikelen alleen maar ‘weggevers’ zijn of enkel het logo van een bedrijf bevatten. Zonde, want daarmee mis je de kans om een warme herinnering tussen je doelgroep en je bedrijf te creëren. Een verhaal creëert een link tussen je bedrijf en de giveaway. 

Past de giveaway bij je doelgroep?

Zorg dat je duidelijk voor ogen hebt wie je doelgroep is. Leg je ideeën aan meerdere personen voor om te toetsen of de link duidelijk is. Als we nog even teruggaan naar de bieropener van Studentist.nl past deze natuurlijk perfect bij de doelgroep studenten. 

Wat wordt het ‘indrukwekkend’ effect?

Er zijn drie mogelijke reacties op een ontwerp: Ja, nee en WAUW! Je moet altijd gaan voor ‘wauw’. – Milton Glaser

Origineel zijn in het land van giveaways is zeker niet onmogelijk. Zelfs bij een artikel dat vaak ingezet wordt voor promotie. Neem nou onze Koediebag voor JOZ. Deze opvouwbare rugzak kom je met vele bedrukkingen tegen. Het is naast de canvas tas een van dé meest gebruikte tassen voor promotie-doeleinden. Maar de naam Koediebag is natuurlijk wel leuk bedacht. Daarnaast zorgt de bedrukking voor een overduidelijk link naar het bedrijf. Ook al ken je JOZ niet, je kunt vast wel raden wat ze ontwikkelen. In deze case van Mercer behandelen we nog een voorbeeld van een promotiemiddel met een ‘geinig’ effect. 

Hetzelfde geldt voor Dr. Hauschka. Bij dit verzorgingsmerk hebben we gekozen voor een overduidelijke link naar het bedrijf in de vorm van een poederdoos. In het doosje zat de uitnodiging voor een exclusieve masterclass met een van de make-up artists van Dr. Hauschka. Origineel en het doosje is natuurlijk leuk om te bewaren.

De link tussen het artikel en het bedrijf kan ook zitten in het gebruiksmoment van het artikel. Voor Skos hebben we frisbee’s bedrukt om de kinderen van de BSO een fijne zomervakantie te wensen. Deze frisbee’s kunnen mee op vakantie, naar het strand of er kan thuis mee gespeeld worden. Op deze manier gaat Skos de hele wereld rond.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een tekst met een knipoog op je promotie artikelen. Zo krijgen nieuwe klanten van Shortleasen.nl een gevuld koekblik cadeau als ze met hen in zee gaan. Daarmee accepteren ze de cookies oftewel voorwaarden voor het leasen van een auto.

Een giveaway hoeft geen directe link met je bedrijf te hebben. Zelf hebben we tijdens het EK een pakket met oranje wc-rollen verstuurt naar onze klanten. En dat is natuurlijk niet omdat we de wc-rollen koning van het westen zijn. 

Wat is je marketingbudget?

Tot slot is je marketingbudget ook een belangrijk onderdeel bij de inzet van promotionele artikelen. Met een te klein budget kan een leuke giveaway veranderen in een onhandig prulletje. Als je kwaliteit hoog in het vaandel hebt staan, kies dan ook voor een kwalitatief product. De prijsverschillen van promotionele artikelen geeft een wereld van verschil in kwaliteit. Op het eerste oog lijkt dit misschien niet zo, maar een iets duurder product is vaak duurzamer, veiliger en visueel aantrekkelijker. Je mag een leverancier altijd vragen naar een compliance rapport als je twijfelt over een product, maar onze accountmanagers Edwin en Frank werken al jaren met vaste leveranciers en kunnen je ook van een advies voorzien. 

Naast het artikel is ook het design een puntje van aandacht. Je wilt natuurlijk niet dat je bedrukking na een paar dagen loslaat, onscherp is of verkeerd op het product geplaatst wordt. Onthou, goedkoop is duurkoop. 

Dus…

Promotionele artikelen zijn nog steeds van waarde bij het promoten van je bedrijf. Bij het inzetten van een promotiemiddel raden wij je aan je rekening te houden met onderstaande punten. 

  • Wat is je doel?
  • Welk verhaal ga je vertellen?
  • Wie is je doelgroep en past de giveaway bij je doelgroep?
  • Wat wordt het ‘wow’ effect?
  • Wat is je marketingbudget?

Wil je zelf ook een tof promotiemiddel inzetten met een ‘wow’ effect? Maar vind je het lastig om zelf iets te bedenken? We denken graag met je mee. Plan eens een sparringsessie met Ron

 

Auteur:

Ron is ook de VrijMiBo-man die op woensdagmiddag al dolenthousiast met zakken chips en borrelnootjes loopt te sjouwen, want Ron houdt van gezelligheid en hij kijkt er dan ook graag naar uit. Dus als wij over twee maanden een bedrijfsuitje hebben, dan kent de lunch volgens Ron de eerstkomende 60 dagen maar één gespreksonderwerp. En dat is in de 90 dagen ná dat uitje eigenlijk niet anders.

Andere interessante artikelen