Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

Toegangscontrole met behulp van OpenID 

We kennen allemaal wel dat je op sommige websites kunt inloggen met behulp van je Facebook- of Google-account. Dit kan een heel handige en makkelijke toepassing zijn in je webapplicatie. De techniek die hiervoor gebruikt wordt is OpenID met OAuth.

Wat is OpenID?

OpenID is een authenticatiemechanisme dat het mogelijk maakt om op een veilige manier gegevens tussen verschillende websites te delen. Het is open source, dus door een grote decentrale gemeenschap gebouwd om ID verificatie toegankelijker te maken. Vandaar de naam OpenID.

En wat betekent OAuth?

OAuth is de afkorting voor Open Authorization en maakt autorisatie aan de hand van publiekelijk beschikbare gegevens mogelijk. Het systeem maakt gebruik van tokens, waardoor vertrouwelijke gegevens als een gebruikersnaam of wachtwoord niet afgegeven hoeven te worden. Een token is alleen geldig voor de betreffende website en is slechts een bepaalde periode (meestal een jaar) geldig.

OpenID toegepast

De Nederlandse Reanimatie Raad (NRR) vroeg ons om te helpen bij het volgende probleem: ze wilden hun lesmateriaal uitsluitend voor hun betalende instructeurs beschikbaar stellen. Maar hoe controleer je of iemand contributie heeft betaald in de ledenadministratie op je website? Dat kan ongelofelijk ingewikkeld worden, waarbij je in het slechtste geval een dubbele boekhouding moet voeren. Veel werk dus, en een fout is zo gemaakt.

In dit geval bood OpenID uitkomst. Doordat het administratiesysteem van de NRR gebruik maakt van OpenID konden we op de website een knop maken waarmee er gecontroleerd wordt of je de contributie dit jaar betaald hebt, alleen maar door in te loggen in de ledenadministratie. Het werkt naadloos samen op de site, waardoor het kostbare lesmateriaal alleen beschikbaar is voor leden die betalen.

Omdat je in principe elke mogelijke data kunt delen met OAuth zijn de toepassingen enorm uitgebreid. De lijst met bekende providers is al heel erg groot, wat al een beeld geeft over welke data er allemaal gedeeld zou kunnen worden.

Heb je zelf nou vragen over OpenID of heb je een toepassing die je graag zou willen ontwikkelen waarbij je gegevens wil delen met een andere dienst? Neem dan contact op, we helpen je graag!

Andere interessante artikelen

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

In 6 stappen de perfecte nieuwsbrief

Of je de nieuwsbrief nu wekelijks, maandelijks of misschien sporadisch verstuurd, bij iedere nieuwsbrief heb je een doel. Om dat doel te bereiken hebben onze experts hun best practices gebundeld.

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Duurzaam alternatief voor de wegwerp-koffiebeker

Vanaf 2023 mogen plastic en papieren bekers met een plastic coating niet meer gebruikt worden. Maar wat is het alternatief voor de wegwerp-koffiebeker?

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Voorkom dat je nieuwsbrief als spam wordt gezien

Komt je nieuwsbrief in de spam terecht? Voeg deze DNS-records toe aan je domein en verklein de kans dat jouw nieuwsbrief in de spamfolder terecht komt.

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

Terug naar boven