back to top

Waarom je nu juist NIET met marketingactiviteiten moet stoppen

Het lijkt een voor de hand liggende besparing in een tijd waarin de broekriem aangetrokken wordt. Die ene brochure, flyer, websiteoptimalisatie of Google advertentiecampagne kan toch wel even wachten? Niet doen!

Oké, we hebben de schijn tegen. Als communicatiebureau zijnde zou het natuurlijk raar zijn als we onze eigen diensten af zouden raden. Maar echt, juist in deze tijd moet je blijven investeren in marketingcommunicatie. Dat trekt jouw bedrijf door deze crisis heen en zorgt ervoor dat je klanten niet naar de concurrent gaan.

De continue aanvoer van nieuws met betrekking tot het Coronavirus voedt de onzekerheid over wat er nog komen gaat. Zo bestaat de angst dat het ‘ongepast’ is om in deze tijd te adverteren voor jouw product of dienst. En is het voor bepaalde zaken, zoals kappers of bioscopen, sowieso geen logisch moment om te adverteren. Je moet natuurlijk wel de producten of diensten kunnen leveren. Wanneer dat (via een omweg) wel kan dan is het verstandig om de advertenties door te laten lopen. 

Het loont in de meeste gevallen dus wel degelijk om in deze tijd te adverteren. Is het niet op korte, dan is het wel op lange termijn. Neem online advertenties: de prestaties van deze campagnes nemen in de meeste gevallen lineair toe, omdat er continu aan de ‘knoppen’ wordt gedraaid om de campagnes te optimaliseren. Zo worden de doelgroepen en het zoekvolume kritisch geanalyseerd en worden advertenties aangepast op basis van bepaalde seizoenen of ontwikkelingen in de branche. De campagnes leren, zeker op Facebook, zelfs iedere dag van de gebruikers die ze te zien krijgen en er op klikken. Zo worden de campagnes doorgaand geoptimaliseerd, wat de effectiviteit ten goede komt. Meer resultaat voor iedere geïnvesteerde Euro dus.

Met één druk op de knop halveer je het aantal websitebezoekers.

Nu even een scenario waarin alles tijdelijk stopgezet zou worden. Voor veel van onze klanten leveren de online advertenties meer dan de helft van de websitebezoekers op. Dat valt dan weg. Er is bovendien een direct verband tussen wel of niet adverteren en het aantal personen dat organisch of direct op je website terechtkomt. Omdat je minder in beeld komt bij de doelgroep zullen ze je ook minder gaan zoeken. Minder tot geen vertoningen meer binnen Google en/of Facebook zal het aantal websitebezoekers halveren. Het aantal contactmomenten tussen potentiële klanten en jouw bedrijf loopt terug en dat betekent… een flinke terugloop in het aantal conversies in een tijd waarop je dat zeker niet kunt gebruiken. Een horrorscenario dus.

Je concurrent neemt met alle liefde je plekje in.

We zien dat een aantal bedrijven er toch voor kiezen om te stoppen met adverteren. En ja bij sommige lopen de resultaten vanuit Google Ads terug, maar… we zien aan het zoekgedrag dat er nog steeds door potentiële klanten wordt gezocht op de zoekwoorden die we hebben ingesteld. En bij sommige bedrijven gaat het zelfs harder dan ooit! Er is dus nog steeds een grote groep op zoek naar jou! En wanneer jij je advertenties stopzet zal de concurrent hier dankbaar gebruik van maken. Doordat de concurrentie op een zoekwoord vermindert wordt deze goedkoper en behaalt je concurrent dus goedkoper zijn spot on the top. Je concurrent is dus én goedkoper uit én snoept jouw klanten weg.

Je kunt weer opnieuw beginnen.

Naast dat je minder bij je doelgroep in beeld bent gekomen, is je ‘autoriteit’ voor de advertentieplatformen ook afgenomen, Als er straks weer betere tijden aanbreken en je weer in online advertenties durft te investeren, ben je voor Google een nieuw kind in de klas. Je moet je weer bewijzen om bovenaan te komen. Met Google Ads zou je je plekje vrij snel weer kunnen veroveren mits de concurrentie niet een hele grote verbeterslag in hun campagnes heeft gemaakt. Organisch kun je in de zoekresultaten een flinke dip gemaakt hebben en duurt het veel langer om te herstellen. Daarnaast moet je ook weer top-of-mind bij jouw doelgroep worden. Ze hebben je minder voorbij zien komen de afgelopen tijd en zijn je misschien zelfs vergeten of zitten al bij de concurrent.

Dus…

Juist in moeilijke tijden is het belangrijk om de langetermijnvisie te bewaren. Reserveer budget om marketinguitingen zoals online advertentiecampagnes door te laten lopen.  Kijk natuurlijk wel goed of er veranderingen aangebracht moeten worden. Denk aan titels, teksten, openingstijden en contactinformatie.

Waar anderen op hun marketingbudget zullen korten ga jij de vruchten plukken en zowel tijdens als na de Coronacrisis een gelijk of zelfs hoger resultaat zien.

Nu het doemscenario hopelijk doorgedrongen is sluiten we graag af met iets positiefs. We zijn ons namelijk bewust van de uitdagingen die het Coronavirus met zich mee brengt en willen graag de helpende hand bieden. Zo geven onze Online Marketeers in een videocall tijdelijk gratis advies over jouw online communicatie. Maak hier gebruik van! Daarnaast hebben onze webdevelopers, vormgevers en projectbegeleiders een bestelmodule voor restaurants ontwikkeld om de zaak draaiende te kunnen houden. Op dit moment kunnen we in 1 dag jouw online restaurant bouwen. Mega snel dus. Samen staan we sterk!

Auteur:

Enthousiast, leergierig en op een missie. Zo kunnen we onze aanwinst Sander het best omschrijven. Als een pitbull bijt hij zich vast in projecten. Van strategie tot implementatie is hij graag ‘in the lead’ en kijkt hij kritisch naar de voortgang. Alles voor een sterk resultaat.

Andere interessante artikelen