back to top

De opdracht

Het Gymnasium Felisenum had last van een terugloop van het aantal eerstejaars leerlingen en had te kampen met een aantal vooroordelen. Zo werd de school gezien als moeilijk, elitair en alleen voor 'nerdy' kinderen. De werkelijkheid lag gelukkig anders. Onze uitdaging was het verbeteren van de invulling van de communicatie, zodat het imago beter aansloot bij de school. Hierbij werkten we samen met het team van het Gynasium Felisenum en voor de website werden de leerlingen en ouders er ook bij betrokken.

Felimagazine

Allereerst werd de huisstijl aangepakt zodat deze prettiger, menselijker en minder zakelijk overkwam. Dit deden wij on-the-job want de open dag kwam er al snel aan. De brochure werd als eerste van een nieuw jasje voorzien. Het lila werd vervangen voor een frisse paarse kleur met groene en rode accenten.

De brochure ontpopte zich tot een heus schoolmagazine vol verhalen van leerlingen en docenten. Door het afwijkende formaat valt deze extra op tussen de andere schoolbrochures. Ondertussen ligt de 2020 editie ook al klaar!

felisenum schoolmagazine

Hallo, hier zijn wij!

Op basis van het magazine hebben we een dynamische en aansprekende presentatie opgezet voor de open dag en de voorlichtingsavond. Daarbij hebben we een template gemaakt voor de PowerPoint presentaties, waarmee het Gymnasium Felisenum zelf uit de voeten kan.
De docenten kregen op de open dag een nieuw opvallend overhemd aan in de nieuwe paarse kleur en zijn er beachflags, roll-up banners en een beurstand gemaakt. Alles zodat het Gymnasium Felisenum nog meer opvalt tussen alle andere scholen.

felisenum beurstand

Extra promotie rondom
de open dag

Om meer reuring aan de open dag en de voorlichtingsavond te geven hebben we de omgeving van Velsen voorzien van straatposters en posters verspreid op basisscholen. Daarnaast hebben we Facebook- en Instagram advertenties ingezet om de ouders van groep 8-ers te bereiken.

Een kijkje achter
de schermen

Naast de advertenties hebben we de social media kanalen nieuw leven ingeblazen. Zo zetten we Facebook in voor de ouders, Instagram voor de leerlingen en LinkedIn voor de docenten en groep 8 leerkrachten. Met wekelijkse content geven we de diverse doelgroepen een kijkje achter de schermen bij het Gymnasium Felisenum. We vertellen over lesmethodes, activiteiten en het dagelijkse schoolleven van onze leerlingen en het personeel.

Mede dankzij de leerlingen en de inzet van docent Luka is het Instagramkanaal een succes! Deze geeft groep 8-ers een goed beeld van de school en werd al snel enthousiast bijgehouden door Luka, waarna wij ons konden focussen op LinkedIn en Facebook. #teamwork

felisenum social

Moment van de
waarheid

Het was fijn dat we in maart al een evaluatie moment hadden waarin uit de inschrijvingen bleek dat deze zeker een extra klas eerstejaars zouden opleveren voor het Gymnasium Felisenum. De eerste stappen richting verbetering waren gezet, maar we waren nog niet klaar!

- De social media inspanningen gingen op een iets lager pitje verder. Het Gymnasium Felisenum nam zelf de Instagram pagina voor zijn rekening.
- De huisstijl werd verder geoptimaliseerd en oogt nu weer een slagje moderner dan de vorige.
- Een fotoshoot, video's en zelfs een drone werden tijdens de zomer ingeschakeld om ons van nieuw materiaal te voorzien.
- De signing van het pand werd onder de loep genomen.
- En de voorbereidingen voor de nieuwe website werden getroffen.

drone video's maken op het felisenum

Nieuwe website

Met behulp van een focusgroep bestaande uit ouders, leerlingen en docenten hebben we de structuur van de website opgezet. Na de herfstvakantie was het dan eindelijk zo ver. De nieuwe website ging live. Dit was het laatste stukje dat nog herinnerde aan het oude Gymnasium Felisenum.

De nieuwe website is gericht op toekomstige leerlingen. Vooral de informatie over de open dag en de proeflessen hebben een prominente plek gekregen. Daarnaast is de informatie voor ouders en huidige leerlingen op een centrale plek vindbaar.

felisenum website

Nieuwsbrief 2.0

Het Gymnasium Felisenum verstuurt wekelijks een nieuwsbrief naar de docenten en 6x per jaar naar alle ouders en leerlingen. Hiervoor werd eerst Mailchimp gebruikt, maar aangezien er een aantal beperkingen waren zijn we geswitcht naar CampaignMonitor. Alex heeft Petra van het Gymnasium Felisenum een cursus gegeven zodat ze de nieuwsbrieven net als voorheen zelf kan versturen.

Michel heeft ervoor gezorgd dat deze drie varianten aansloten bij de nieuwe look van het Gymnasium Felisenum. Na het versturen van de eerste nieuwsbrief merkten we op dat de nieuwsbrief voor leerlingen bijna niet gelezen werd. Hierop is besloten om deze te laten vervallen.

Waar mogelijk meten wij de resultaten van de campagnes in een op maat gemaakt dashboard en sturen daarop.

felisenum nieuwsbrief

Kom eens kijken!

Binnen een jaar is er veel veranderd in de uitstraling van het Gymnasium Felisenum en we zijn nog niet klaar. De studentenvereniging wordt nog in het nieuw gestoken, er komt nog een give-away aan en de school bestaat 70 jaar! Genoeg te doen dus.

Meer weten over het Gymnasium Felisenum? Kom eens kijken!

Het Gymnasium Felisenum stond in 2018 voor de opdracht om de zichtbaarheid en aantrekkelijkheid van de school voor de buitenwereld te verbeteren. Met Indrukwekkend vonden we een partner die samen met ons adequaat en concreet invulling heeft gegeven aan deze opdracht. De samenwerking en communicatie met Indrukwekkend verloopt erg prettig. Indrukwekkend voelt feilloos aan waar onze behoeften liggen en denkt altijd met ons mee. Het Felisenum is niet alleen voor de buitenwereld herkenbaar en aanwezig op een manier die past bij het karakter van de school, ook de medewerkers zijn enthousiast over de manier waarop hun school zich presenteert.

Marcel Kemper

Rector Bestuurder

Wat de opdrachtgever zegt

Case Manager:

De kracht van de combinatie is hier letterlijk overal aanwezig. Alle onderdelen van ons communicatiemodel zijn ingezet en dat werpt zijn vruchten af. Een sterke zet van de directie is om een teamlid één dag in de week vrij te maken voor communicatie. Haar enthousiasme werkt aanstekelijk en samen met haar collega’s is het prettig samenwerken. Ieder jaar is het weer spannend wat het resultaat is van onze gezamenlijke inspanningen. Maar daar houden wij wel van!