1. Wees specifiek in je verhaal
Vertel geen algemene verhalen. Kies een specifiek aspect van je bedrijf, product of ervaring en duik diep in de details. Hoe specifieker je bent, hoe gemakkelijker het voor je publiek is om zich verbonden te voelen. Zo leren zij jouw merk op een unieke manier kennen en hebben ze het gevoel je al te kennen voordat ze je hebben ontmoet. Dit is ook een groot voordeel wanneer je op zoek bent naar nieuwe medewerkers.
2. Experimenteer met visuele content
Gebruik niet alleen afbeeldingen, maar experimenteer met verschillende visuele content zoals infographics, memes of korte video’s. Weeg daarbij wel af of het bij je merkidentiteit past. Een katten meme is altijd leuk, maar is (helaas) niet geschikt voor elk merk. Elke uiting draagt bij aan je merkidentiteit, dus zorg ervoor dat alles wat je post daarbij aansluit.
3. Creëer interactieve inhoud
Betrek je volgers door interactieve elementen toe te voegen. Denk aan een call-to-action aan het begin of einde van het bericht. Vraag om hun mening of laat ze deelnemen aan besluitvorming. Heb je bijvoorbeeld een nieuw product, maar heb je nog geen naam weten te verzinnen? Dan is dat de perfecte gelegenheid om dit aan je volgers te vragen. Dit vergroot niet alleen de betrokkenheid, maar creëert ook een gevoel van gemeenschap.
4. Timing is alles
Wanneer is jouw doelgroep het actiefst op social media? Ontdek het door in de analytics te duiken en speel hierop in. Ben je nog maar net begonnen met social media en heb je dus nog niet zoveel data om te analyseren? Experimenteer dan met verschillende tijdstippen en analyseer wanneer je de meeste interactie krijgt. Zo vergroot je de kans dat je jouw ideale doelgroep bereikt.
5. Gebruik hashtags
Hashtags gebruiken betekent niet dat je het maximale aantal moet gebruiken. Liever niet juist. Gebruik relevante én populaire hashtags om je bereik te vergroten. Zorg ervoor dat ze goed aansluiten bij je bericht. Je kunt ook eens hashtags gebruiken die in eerste instantie niets doen voor je bereik, maar wel passen bij je merkidentiteit.
6. Humaniseer je merk
Laat de menselijke kant van je merk zien: de persoon achter de camera, de juf voor de klas en ga zo maar door. Deel achter de schermen momenten, successen en zelfs mislukkingen. Mensen willen zich verbinden met echte mensen, niet alleen met merken.
7. Personaliseer je content
Maak je content persoonlijk door de taal aan te passen aan je doelgroep. Begrijp de woorden en uitdrukkingen die resoneren en gebruik ze om een authentieke connectie te creëren. Dit kun je doen door een doelgroepanalyse te doen en een persona te creëren. Probeer bij het schrijven van de content de lezer voor je te zien, alsof je tegen hem of haar praat. Dat gaat je helpen.
8. Durf uniek te zijn
We begrijpen dat het verleidelijk kan zijn om af te kijken bij de concurrent en soortgelijke berichten te plaatsen. Toch raden we je aan dat niet te doen. Jouw merk is net zo uniek als een ander persoon. Ontdek wat jouw sausje is en durf dit te omarmen. Unieke content valt op in de overvolle feed van sociale media!
9. Reageer op reacties
Sociale media draait om interactie, dus reageer snel op opmerkingen en berichten van je volgers. Laat zien dat je luistert en waardeert wat ze te zeggen hebben. Het helpt ook om je doelgroep te volgen en af en toe op hun berichten te reageren.
10. Leer van de cijfers
Analyseer de prestaties van je berichten. Welke content krijgt de meeste betrokkenheid? Leer van je analytics en pas je strategie aan op basis van wat goed werkt voor jouw specifieke doelgroep.