072 562 54 82

Inhoudsopgave

Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!

Tegenwoordig is het steeds uitdagender om geschikt personeel aan te trekken. Soms is het zelfs nog moeilijker dan het aantrekken van klanten. Vaak zijn bedrijfswebsites voornamelijk gericht op het werven van klanten, en minder op het aantrekken van personeel.

Potentiële nieuwe medewerkers hebben andere informatiebehoeften dan klanten. Ze willen graag weten wat de voorwaarden zijn, wie er bij het bedrijf werken, wat de filosofie is, enzovoort. Door al dit soort informatie op een aparte website te plaatsen, kun je hier veel beter de aandacht op vestigen. Deze informatie is dan specifiek afgestemd op de doelgroep en het maakt het ook eenvoudiger om er bijvoorbeeld naar te verwijzen vanuit een wervingscampagne.

Wat zijn de voordelen van een aparte werken bij website?

Er zijn natuurlijk talloze mogelijkheden om vacatures online te plaatsen, zoals LinkedIn, Indeed en andere platformen. Dus waarom zou je ervoor kiezen om vacatures ook op je eigen website te plaatsen? Het belangrijkste is dat je graag je vacatures wilt promoten op je eigen website. Hierdoor staan alle vacatures overzichtelijk bij elkaar en worden ook ‘gewone’ bezoekers van je website gewezen op de openstaande functies.

Alle informatie die je kwijt zou willen op een vacaturesite vereist vaak meerdere pagina’s om goed over te brengen. Daarom is het verstandig om dit alles op een aparte website onder te brengen, specifiek gericht op het werven van personeel.

Een goed voorbeeld hiervan is de werken bij website van Zaanstad.

Het hebben van een werken bij website biedt verschillende voordelen. In de onderstaande 10 tips leggen we je uit wat het hebben van zo’n site voor jouw bedrijf kan betekenen en hoe je het beste zo’n site kunt optimaliseren. 

Tip 1: Toon jezelf

Je werken bij website is dé gelegenheid om potentiële medewerkers te laten zien wie je bent als werkgever. Hoe kun je dit doen?

  • Beschrijf de kernwaarden van jouw bedrijf. Benadruk waar je voor staat en wat jou uniek maakt.
  • Maak vacaturevideo’s waarin kandidaten virtueel een dag kunnen meelopen met je huidige werknemers. Dit kan voor veel voorkomende vacatures zijn, maar ook voor functies die wat meer uitleg vereisen.
  • Versterk je website met persoonlijke foto’s en video’s. Hiermee geef je een kijkje in jouw bedrijf en de mensen die er werken. Denk aan het maken van individuele profielpagina’s voor werknemers of het delen van foto’s van jullie kerstfeest (zorg er natuurlijk wel voor dat de foto’s gepast zijn 😉).
  • Vergeet natuurlijk niet je vacatures te delen (het zou bijna vergeten kunnen worden). In de functieprofielen kun je duidelijk beschrijven wat je als werkgever van je werknemers verwacht.

Door deze elementen toe te passen op je werken bij website, geef je een authentiek beeld van jouw bedrijf en trek je de juiste kandidaten aan.

Tip 2: Maak het aantrekkelijk

Zorg dat je website er minstens zo goed uitziet als je normale site. Door het mooi en verzorgd te laten overkomen, laat je zien dat je als werkgever je zaken goed voor elkaar hebt. Dat geeft vertrouwen. Zorg er ook voor dat je huisstijl goed overkomt, dat zorgt voor een goede herkenbaarheid.

Tip 3: Optimaliseer voor mobiel gebruik

Meer dan de helft van al het website verkeer vindt plaats via mobiele apparaten. Afhankelijk van je branche kan dit percentage zelfs nog hoger liggen. Het is daarom van groot belang dat je website uitstekend functioneert op mobiele apparaten.

Door je website te optimaliseren voor mobiel gebruik, vergroot je de toegankelijkheid en tevredenheid van je bezoekers, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en sollicitaties via mobiele apparaten.

Tip 4: Zorg voor een goede navigatie

Zorg ervoor dat je bezoekers alles makkelijk kunnen vinden. Er moet een hoop op de site worden verteld, als je dat goed en logisch indeelt, is alles makkelijker te vinden en ook Google zal dat waarderen.  

Zorg hierbij ook voor een goed overzicht van al je vacatures. Heb je er niet zoveel, dan kun je overwegen om ze op de homepage te plaatsen. Dan kunnen mensen ze snel vinden. Heb je meer vacatures? Maak dan een apart overzicht van alle vacatures en zorg ervoor dat die gefilterd kunnen worden in verschillende categorieën. Op je homepage kun je dan eventueel “uitgelichte” vacatures plaatsen, die bijvoorbeeld moeilijker te vervullen zijn. 

Tip 5: Schrijf goede teksten

Zorg ervoor dat de teksten die je schrijft goed aansluiten bij de mensen die je zoekt. De toon die je aanslaat naar kandidaten zal waarschijnlijk anders zijn dan naar klanten. Is die juist formeler of juist informeler? Dat hangt helemaal af van wie je zoekt als nieuwe collega.  

Denk ook goed na over het jargon dat je gebruikt in de teksten. Mensen die zoeken naar een vacature in een bepaald vakgebied kennen het jargon en de benamingen voor opleidingen, maar zorg ervoor dat je daar de meest algemene namen voor kiest en gebruik het liefst niet termen die alleen bij jullie gebruikt worden. 

Tip 6: Zorg ook voor een open sollicitatie

Door te zorgen voor een open sollicitatieformulier, krijg je wellicht interessante kandidaten binnen die daarmee kunnen reageren in de periode dat je (nog) net geen vacature hebt openstaan. 

Tip 7: Zorg voor een Job alert

Maak een inschrijflijst voor een nieuwsbrief die (het liefst automatisch) een mail verstuurd aan mensen die zich hebben ingeschreven. Zo weet je zeker dat mensen niet continu je site in de gaten hoeven te houden om op de hoogte te zijn van je laatste vacature.

Tip 8: Meten van het gedrag op je site.

Door het gedrag van de bezoekers van je site goed te meten, kom je erachter of je site goed werkt. Begrijpen mensen de site, hoeveel pagina’s bezoeken ze en haken ze misschien af bij het invullen van het sollicitatie formulier? Door dit allemaal te meten, kun je je site verder optimaliseren en verbeteren om zo nog succesvoller kandidaten binnen te krijgen. 

Tip 9: Denk ook aan een geautomatiseerd systeem

Heb je heel veel vacatures en veel sollicitanten te verwerken, denk dan serieus na over een ATS (Applicant Tracking Software) zoals Connexys, Bullhorn, Afas, Recruitee of HROffice. Zo’n systeem verzamelt alle ingezonden sollicitaties in één centrale plaats en kan geautomatiseerd reageren, indelen, formulieren maken en nog veel meer. Bovendien is hier ruimte om je vacatures naar heel veel verschillende platformen te publiceren, zoals LinkedIn of Indeed.  

Wat je dan wel nodig hebt is een koppeling tussen dat systeem en je website om te zorgen dat je niet alles dubbel in moet voeren. 

Tip 10: Denk ook aan een on- en offline marketingcampagne voor je vacatures.

Heb je een incidentele vacature, dan kun je die prima promoten met een korte campagne op de socials in jouw regio. Heb je heel veel vacatures? Denk dan eens na over een complete employer branding campagne. Korte campagnes zijn voor jou waarschijnlijk niet effectief genoeg. Door een complete strategie te ontwikkelen en op alle mogelijke kanalen je uitingen te doen ben je veel effectiever. 

Laat het aan de pro’s van Indrukwekkend over!

Vind je dit nu allemaal nogal overweldigend? Dat snappen we wel! Het maken van goede recruitmentsites en campagnes is een vak apart. Wij doen dit al jaren voor onze klanten. Wil je meer weten of wil je eens met ons sparren, neem dan contact met ons op!