Wat is een A/B-test?
Een A/B-test, ook wel split-test genoemd, is een vergelijkingstest tussen 2 varianten van bijvoorbeeld een pagina of advertentie. Zo wordt 50% van de doelgroep naar versie A geleidt en de overige 50% naar versie B. Het is een manier om de effectiviteit van een pagina, advertentie of website te testen.
Met een A/B-test maak je 2 verschillende advertenties met dezelfde boodschap, maar waarbij je alleen het beeld, de tekst of een actieknop verandert. Zo kun je uitproberen welke versie het beste werkt. Je komt op deze manier achter de voorkeuren van jouw doelgroep. Het doel van een A/B test is het achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert.
Uiteindelijk heb je over de advertenties of pagina’s een bak met data verzameld en kun je op basis van feiten je website of advertentie verbeteren en je conversies verhogen.
Waarom A/B-testen?
Stel, je hebt veel bezoekers op je website, maar zij voeren niet de gewenste acties uit. Met A/B-testen optimaliseer je het aantal conversies van je website en zorg je ervoor dat je het optimale uit de acties van je bezoekers haalt. Uiteraard kun je niet ‘zomaar’ weten hoe bezoekers reageren op een knop of de opbouw van je pagina. Dat ga je onderzoeken.
Door middel van A/B-testen kom je erachter wat de voorkeuren van je bezoekers zijn. Kortom, met een A/B-test krijg je inzicht in wat werkt met betere resultaten als gevolg.
Wat kan je testen?
Het is noodzakelijk om te weten wat wel en niet werkt voor je doelgroep. Bepaal wat je wil bereiken en hoe je het gaat aanpakken.
Test bijvoorbeeld:
- Kleur, positie van de call-to-action of afbeelding;
- Plaats, grootte en inhoud van de afbeeldingen;
- Teksten, bijvoorbeeld korte tekst of lange tekst;
- Toevoegen van elementen zoals een carrousel of deel-button;
- Titels en subtitels.
Draai één test per keer per campagne
Zorg ervoor dat je altijd maar één test per campagne tegelijk uitvoert. Waarom maar één test? Als je meerdere tests uitvoert op hetzelfde moment loop je het risico dat je resultaten onoverzichtelijk zijn. Het is dan niet duidelijk of de afbeelding of de tekst zorgde voor een beter resultaat.
Analyseren van de data
Het analyseren van de data is het belangrijkste van de gehele A/B-test. Nu ga je de twee varianten naast elkaar leggen en ga je kijken waarom variant A of variant B beter heeft gepresteerd. Maar waar moet je nu op letten? Door naar de Click Through Rate (CTR) van een advertentie te kijken kun je bepalen welke variant er beter gepresteerd heeft. Kijk ook of de CTR betrouwbaar is door naar het aantal klikken en vertoningen te kijken.