Waarom je geen volgers moet kopen op Facebook
Nadat je €20,- hebt afgerekend stromen de volgers binnen. Voor je het weet zit je op de 2.000. Maar als je goed kijkt naar de profielen zie je dat dit allemaal nepprofielen zijn. Ze zijn buitenlands, bevatten geen informatie en ze reageren ook op geen enkel bericht. Nu heb je 2.000 volgers, maar 0 interactie. Als je onze blog over het Facebook algoritme hebt gelezen weet je dat dit narigheid gaat opleveren. Door de lage interactie met je berichten denkt Facebook dat je pagina niet relevant is voor je doelgroep en laat deze als sanctie je berichten nog minder vaak aan je fans zien. Alle effort die je nu nog stopt in je Facebookpagina is zinloos. Zonde.
Is er een andere manier om supersnel aan volgers te komen.
Ja, die is er. Maar ook deze heeft nadelen. Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen. De Like&Win acties. Je geeft een mooie prijs weg en vraagt of gebruikers je pagina willen liken en het bericht willen delen zodat nog meer mensen de winactie voorbij zien komen. Ook hier merk je een stijging in het aantal fans. Maar behoren deze mensen ook echt tot jouw doelgroep? Helaas niet altijd. Het zijn voornamelijk mensen die met meerdere winacties tegelijk meedoen en nadat de actie voorbij is je pagina weer disliken of niet reageren op de berichten die je plaatst. Ook hier krijg je vanuit Facebook weer de sanctie opgelegd dat je blijkbaar geen relevante content plaatst en word je daarom minder getoond.
Maar wat kun je dan wel doen om meer volgers op je Facebook- of Instagrampagina te krijgen?
Geduld. Het laten groeien van je volgers is net als vissen. Je hebt het juiste aas nodig en een flinke portie geduld. Het aas is in dit geval de content op de pagina. Deze schrijf je voor de doelgroep. Welke informatie over jouw product zoeken zij? Waar liggen hun behoeftes? Daar baseer je je content op. Komen er likes op je bericht? Top! De personen die je bericht liken kun je uitnodigen. Klik op het aantal likes van je bericht en er verschijnt een pop-up waarin je kunt zien wie er al fan is van de pagina en wie je nog kunt uitnodigen. Deze groep heeft veel meer waarde voor je pagina dan volgers die je koopt of wint. Ze hebben namelijk al affiniteit getoond met je bedrijf.
Heb je nog niet zoveel Facebook volgers dan kun je de berichten ook promoten in een ‘betrokkenheidscampagne’ op Facebook. Deze stel je in via het advertentie menu van Facebook. Selecteer de interesses van jouw doelgroep en promoot het bericht voor een bepaalde tijd. Of nog beter! Installeer de Facebook pixel en bereik je bestaande websitebezoekers en mensen die hierop lijken!