Vandaag de dag vliegen termen als usability, growth hacking en customer journey je om de oren. Eén keer knipperen met je ogen en de wereld is weer zo’n marketingterm rijker. Toch is dat niet zonder reden, omdat er de afgelopen jaren nogal veel veranderd is in de ‘reis’ die jouw potentiële klant aflegt. Mocht jouw huidige website niet voldoen aan onderstaande zaken, dan is het tijd voor een nieuwe website.
1. Is je website mobielvriendelijk?
In Google Analytics kun je duidelijk zien via welk apparaat bezoekers je website bezoeken. Het hangt van je product of dienst af hoe bezoekers je website vinden. Bezoekers in een oriënterende fase zoeken in veel gevallen via hun mobiel. Ook Google hanteert een mobile-first beleid. Wat betekent dat je site allereerst goed moet werken op mobiele apparaten. Websites die dit voor elkaar hebben verschijnen dus hoger in Google.
2. Werkt je website op alle browsers?
Chrome, Firefox, Internet Explorer, Safari zijn enkele bekende browsers. Om ervoor te zorgen dat alle bezoekers de site kunnen gebruiken moet de site goed werken in iedere browser. Kunnen ze niet de gehele site kunnen zien of gebruiken, dan haken bezoekers af. Het gevolg hiervan is dat je ook lager in de Google zoekresultaten verschijnt.
3. Heb je een snelle website?
Check de laadtijd van je website via PageSpeed Insights of GTmetrix. Bij een langzame site haken bezoekers snel af uit verveling, ongeduld of irritatie. Iedere seconde is er een teveel. De snelheid van je website heeft ook invloed op je ranking in Google. We geven hier tips hoe je de snelheid van je website kunt verbeteren.
4. Krijg je genoeg bezoekers op je website?
Zonder bezoekers krijg je natuurlijk ook geen conversies op je website. Stimuleer het aantal bezoekers op je site. Bekijk waar je bezoekers vandaan komen. Verbeter je organische positie in Google met behulp van artikelen, blogs of het optimaliseren van teksten op je website. Maak gebruik van Google Ads of adverteer via social kanalen om het verkeer op je website te stimuleren.
5. Converteren bezoekers op je website?
Weinig bezoekers op je website leveren natuurlijk ook weinig tot geen leads op. Maar ook als je wel veel bezoekers op je site hebt, maar niemand converteert in een lead gaat er iets mis. Bekijk de User Experience (gebruiksvriendelijkheid) van je site.
- Kunnen bezoekers gemakkelijk vinden wat ze zoeken?
- Weten potentiële klanten hoe ze jouw dienst of product kunnen afnemen?
- Wordt de bezoeker niet teveel afgeleid tijdens het afrekenproces?
6. Past je website nog bij je bedrijf?
Na een paar jaar kan er veel veranderd zijn in je bedrijf. Misschien heb je wel een nieuwe huisstijl of ben je hieraan toe, of heb je je dienstenpakket uitgebreid? Het kan ook zijn dat de huidige site nieuwe functies niet meer ondersteund en daardoor niet meer optimaal kan presteren.
Tip: Maak je website meetbaar
Het meetbaar maken van jouw website geeft je inzicht in hoe je website presteert en hoe je deze kunt verbeteren. Alleen door te meten kom je erachter hoe je je site kunt optimaliseren. Zorg dat je gebruikt maakt van Google Analytics en stel via Google Tag Manager de conversies in die je wilt meten. Maak alles overzichtelijk in een Google Data Studio Dashboard. Zo kun je in een oogopslag zien hoe je website en je online marketing campagnes presteren.