072 562 54 82

Inhoudsopgave

Is de week alweer bijna voorbij en ben je wéér vergeten een bericht te plaatsen op Facebook? Of heb je op het moment totaal geen inspiratie voor een blog? Herkenbaar… Het voorkomen van dit soort momenten begint met een goede planning. Gelukkig hebben we een simpele tool die je kan helpen bij het plannen van je content: de contentkalender! In deze blog geven we je tips en tricks om de contentkalender te gebruiken en krijg je een opzet voor jouw contentkalender cadeau. Vraag hem aan door een mail te sturen naar onze marketingafdeling.

Wat is een contentkalender?

Een Facebookbericht, Instagramupdate, het vullen van een nieuwsbrief en het schrijven van blogs vallen allemaal onder content creatie. En om deze content overzichtelijk weer te geven gebruik je een contentkalender. Een goede contentkalender geeft structuur. Bijkomend voordeel is dat een contentkalender ervoor zorgt dat je werk makkelijker over te dragen is aan een nieuwe collega, als je op vakantie gaat of als je ziek bent.

Voordelen van een contentkalender

Een contentkalender kost je in het begin wat meer tijd, maar daarna heb je profijt van vele voordelen. Het zorgt ervoor dat jij precies weet wat je waar en wanneer gaat plaatsen.

  • Zo bespaart het tijd omdat je in een keer meerdere berichten kunt bedenken. Omdat je meerdere berichten achter elkaar bedenkt, schrijf je deze in dezelfde tone of voice. Hierdoor sluiten je berichten beter op elkaar aan.
  • In de contentkalender kun je ook alvast belangrijke dagen zetten die je wilt onthouden. Vergeet ook de belangrijke inhaakmomenten niet. Die verwerken we jaarlijks standaard in onze kalenders, zodat we altijd frisse ideeën hebben.
  • Heb je een zeldzaam rustig moment? Werk dan alvast vooruit door ideeën in het bestand te zetten.
  • En heb je even geen idee wat je moet plaatsen? Kijk dan een paar weken terug of misschien wel een jaar en laat je inspireren door je eerdere berichten. Herhaling is echt geen schande. Je content van een paar weken terug kan nog steeds relevant zijn.

Een overzichtelijke contentkalender is zo ingedeeld dat een collega zonder uitleg jouw taak kan overnemen.

Meten = weten

Ook bij het werken met een contentkalender is het slim om in kaart te brengen welke berichten het goed doen en welke minder. Een onderwerp dat goed aanslaat vraagt misschien om meer diepgang in een volgende blog of om extra exposure op je social media kanalen. Het meetbaar maken van je content doen we via ons dashboard. Daar gaan we in een andere blog dieper op in.

Hoe zet je een contentkalender op?

Een contentkalender kun je zo uitgebreid maken als je zelf wil, maar overdrijven is ook een vak. Het enige wat eigenlijk in je contentkalender aanwezig moet zijn is de datum, het kanaal en de tekst. Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een kalender:

  1. Zorg er voor dat de contentkalender je ontlast, in plaats van belast. Voeg dus alleen informatie toe die je nodig hebt.
  2. Een collega die niet dagelijks met de contentkalender werkt moet er ook mee uit de voeten kunnen. Wel zo fijn als jij er even niet bent.

Om het je makkelijker te maken hebben we een aantal vragen opgesteld die jou kunnen helpen bij het opzetten van de contentkalender:

  • Wat is het doel van je contentkalender?
  • Welke onderdelen heb je nodig in de contentkalender?
  • Hoe ga je de content vervolgens inplannen?
  • Hoe ver plan je vooruit?
  • Wie moeten er bij de contentkalender kunnen?
  • Welke kanalen ga je gebruiken?

De perfecte contentkalender

Na jarenlang werken met Excel sheets, tools zoals Trello en de Meta planner zijn we eruit. Dit kan vele malen makkelijker. We hebben daarom een contentkalender bedacht die gekoppeld is aan je Google Calendar. Handig, want op deze manier heb je de kalender altijd bij de hand en is deze gemakkelijk te delen met collega’s. Daarnaast kloppen de data altijd en hoef je dus niet te wachten op een nieuwe contentkalender. En de contentkalender is in 10 sec. aangemaakt.

contentkalender indrukwekkend

Hoe gebruik je onze contentkalender?

De contentkalender bestaat uit 2 agenda’s. Een bevat alle inhaakmomenten van het jaar. De 2e kalender is leeg en moet je zelf vullen met contentideeën.

  • Klik op een dag waarop je een bericht wil plannen zodat er een agenda-item wordt gecreëerd.
  • In de eerste regel voeg je een korte omschrijving van het bericht toe.
  • Als je wil kun je het hele bericht al uitschrijven zodat je collega dit makkelijk kan oppakken of je vermeld de status van het bericht.
  • Daarnaast is het handig om met een simpel kleurensysteem te werken. Zo zijn alle inhakers bij ons geel en onze eigen posts oranje (want dat is onze huisstijlkleur). Als een bericht is ingepland, maken we deze groen. Rode gemarkeerde agenda-items zijn contenttaken die we echt niet mogen vergeten zoals het verzenden van de nieuwsbrief of verjaardagen.
creeer een agenda item
creeer een agenda item

Gaandeweg merk je welke manier van werken voor jou het prettigst en overzichtelijkst werkt.

Stap over op de contentkalender

Een contentkalender is dé manier om je content voor al jouw social media kanalen overzichtelijk te maken. Nog even de tips op een rij:

  • Zorg dat de contentkalender als een briefing dient voor jou en je collega’s.
  • Pak een vast moment in de week of maand om content te bedenken.
  • Pas ten slotte de kalender aan om hem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. In dit geval ben je de klant van… Jezelf!

Tijd om zelf aan de slag te gaan!

Stuur ons een mail en we delen de inhaakkalender met je en maken een contentkalender voor je aan. Kom je er niet uit of ben je op zoek naar frisse ideeën? Dan mag je ons altijd bellen: 072-5625482 of mailen.