Denk hier eens aan
Denk hier eens aan

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

Is de week alweer bijna voorbij en ben je wéér vergeten een bericht te plaatsen op Facebook? Of heb je op het moment totaal geen inspiratie voor een blog? Herkenbaar… Het voorkomen van dit soort momenten begint met een goede planning. Gelukkig hebben we een simpele tool die je kan helpen bij het plannen van je content: de contentkalender! In deze blog geven we je tips en tricks om de contentkalender te gebruiken en krijg je een opzet voor jouw contentkalender cadeau.

Wat is een contentkalender?

Een Facebookbericht, Instagramupdate, het vullen van een nieuwsbrief en het schrijven van blogs vallen allemaal onder content creatie. En om deze content overzichtelijk weer te geven gebruik je een contentkalender. Een goede contentkalender geeft structuur. Bijkomend voordeel is dat een contentkalender ervoor zorgt dat je werk makkelijker over te dragen is aan een nieuwe collega, als je op vakantie gaat of als je ziek bent.

Voordelen van een contentkalender

Een contentkalender kost je in het begin wat meer tijd, maar daarna heb je profijt van vele voordelen. Het zorgt ervoor dat jij precies weet wat je waar en wanneer gaat plaatsen.

Zo bespaart het tijd omdat je in een keer meerdere berichten kunt bedenken. Omdat je meerdere berichten achter elkaar bedenkt schrijf je deze in dezelfde tone of voice. Hierdoor sluiten je berichten beter op elkaar aan. In de contentkalender kun je ook alvast belangrijke dagen zetten die je wilt onthouden. Vergeet ook de belangrijke inhaakmomenten niet. Maak hiervoor gebruik van de inhaakkalender. Heb je een zeldzaam rustig moment? Gebruik het om alvast vooruit te werken. En heb je even geen idee wat je moet plaatsen? Kijk dan een paar weken terug of misschien wel een jaar en laat je inspireren door je eerdere berichten. Herhaling is echt geen schande. Je content van een paar weken terug kan nog steeds relevant zijn. Een overzichtelijke contentkalender is zo ingedeeld dat een collega zonder uitleg jouw taak kan overnemen.

Meten = weten

Ook bij het werken met de contentkalender is het slim om in kaart te brengen welke berichten het goed deden en welke minder. Een onderwerp dat goed aansloeg vraagt misschien om meer diepgang in een volgende blog of om extra exposure op je social media kanalen. Het meetbaar maken van je content doen we via ons dashboard. Daar gaan we in een andere blog dieper op in.

Hoe zet je een contentkalender op?

Een contentkalender kun je zo uitgebreid maken als je zelf wil, maar overdrijven is ook een vak. Het enige wat eigenlijk in je contentkalender aanwezig moet zijn is de datum, het kanaal en de tekst. Er zijn twee dingen waar je rekening mee moet houden bij het opzetten van een kalender:

  1. Zorg er voor dat de contentkalender je ontlast, in plaats van belast. Voeg dus alleen de kolommen toe die je nodig hebt.
  2. Een collega die niet dagelijks met de contentkalender werkt moet er ook mee uit de voeten kunnen. Wel zo fijn als jij er even niet bent.

Om het je makkelijker te maken hebben we een aantal vragen opgesteld die jou kunnen helpen bij het opzetten van de contentkalender:

  • Wat is het doel van je contentkalender?
  • Welke onderdelen heb je nodig in de contentkalender?
  • Hoe ga je de content vervolgens inplannen?
  • Hoe ver plan je vooruit?
  • Wie moeten er bij de contentkalender kunnen?
  • Welke kanalen ga je gebruiken?

Als je ons voorbeeld gebruikt zie je dat we al een aantal kolommen voor je hebben ingevuld, maar je kunt deze zo uitgebreid maken als jij nodig vindt. Hieronder staat een voorbeeld van de contentkalender.

preview contentkalender

 

Hoe gebruik je een contentkalender?

Eigenlijk is de contentkalender een mini-briefing naar jezelf en jouw collega’s. De eerste twee kolommen geven de dag en eventueel tijd aan wanneer het bericht geplaatst moet worden. Daarna benoem je het kanaal waar het bericht op geplaatst wordt. Schrijf de tekst uit. Geef een omschrijving van de afbeelding of plaats de locatie waar je deze kunt vinden. Tot slot voeg je de URL toe. Weet je nog niet zeker wat je gaat plaatsen op een specifieke dag, zet dan alleen het onderwerp neer. Heb je een bericht ingepland? Maak hem groen of voeg voor jezelf een kolom met status toe als je dat prettiger vindt.

Gaandeweg merk je welke kolommen voor jou wel van toepassing zijn, welke niet en welke je nog mist. Schroom niet om je contentkalender na een paar weken aan te passen.

Dus…

Een contentkalender is dé manier om je content voor al jouw social media kanalen overzichtelijk te maken. Zorg dat de contentkalender als een briefing dient voor jou en je collega’s. Pak een vast moment in de week of maand om content te bedenken. Pas ten slotte de kalender aan om hem zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. In dit geval ben je de klant van… Jezelf!

Tijd om zelf aan de slag te gaan! Klik hier voor de contentkalender, kopieer deze en vul ‘m in. En bij vragen weet je mij te vinden.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Ontvang een goed gevulde contentkalender

Dit jaar echt aan de slag met content? Begin dan met een goede kalender! We delen onze up-to-date contentkalender en kennis over online marketing graag, dus meld je aan voor het contentspreekuur! Nu slechts €160,- ex btw.

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Met deze vijf thuiswerktips kom jij blue monday door

Bekijk deze tips om meer uit jouw (blue monday) thuiswerkdag te halen. Je krijgt meer werk gedaan en hebt meer plezier!

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

WordPress: De klassieke editor VS Gutenberg

Bij indrukwekkend zijn we heel hard aan het werk om al onze websites op het nieuwe Gutenberg platform aan te kunnen bieden. Maar wat is Gutenberg?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

Hoe bereik je je marketingdoelen?

A goal without a plan is just a wish. Door je doelen SMART te formuleren heb je veel meer kans op succes.

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheidsrichtlijnen bij Indrukwekkend 

Toegankelijkheid van een website heeft bij ons altijd meegespeeld. Toen we jaren geleden onze eerste websites maakten op de zolderkamer, publiceerde de Nederlandse Overheid al de eerste richtlijnen waaraan hun websites zouden moeten voldoen.

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Waar kan ik eten bestellen?

Zet een flyer in om de mensen in jouw buurt te vertellen dat er bij jou besteld kan worden.

Terug naar boven