Nieuws
Nieuws

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden? In deze blog nemen we je mee in de nieuwste en verwachte trends voor 2024 op het gebied van online en offline marketing.

Online Marketing


Misschien is dit wel het onderdeel dat zich het snelst ontwikkelt: Online Marketing. We zouden hier honderden trends kunnen noemen, maar wees gerust, we houden het bij drie.

  1. Duurzaamheidsmarketing wordt dé norm

Al lange tijd is duurzaamheid een onderwerp dat steeds belangrijker wordt, maar het wordt nu echt de norm. In 2024 zullen bedrijven die op de juiste manier hun duurzaamheidsbeleid communiceren een duidelijk concurrentievoordeel behalen. Hierbij is eerlijkheid en transparantie essentieel. Zorg dat je kunt aantonen waarom en op welke manier je bijdraagt aan duurzaamheid.

  1. Voice search wordt steeds populairder

Je hebt vast wel eens van Siri gehoord, je weet wel, die trouwe assistent die muziek voor je opzet en de lichten aanzet. Steeds meer mensen maken gebruik van spraakgestuurde assistenten zoals Siri of Google Assistent voor voice search. Is je SEO-strategie hier wel op ingesteld? Een manier om hierop in te spelen is het gebruik van natuurlijke gesprekstaal in je content. Siri, wat zijn de verwachte marketingtrends voor 2024?

  1. Interactieve content neemt de overhand

Een band opbouwen met een betrokken persoon gaat net iets makkelijker dan met iemand die niet reageert of de kans niet krijgt om te reageren. Online werkt het ook zo, daarom wordt het steeds belangrijker om interactie en betrokkenheid te creëren met je doelgroep. Een quiz op social media, video’s met interactieve elementen of een creatieve winactie waarbij je de doelgroep leuke ideeën laat opdoen. Zo val je nog een beetje op in die overvolle digitale wereld.

Offline Communicatie


Online verandert er veel, maar offline verandert er ook van alles. Hoe zit het eigenlijk met de aansluiting tussen online en offline?

  1. Hybride evenementen

Eigenlijk hoort deze ook een beetje bij Online Marketing. Dit zijn namelijk evenementen waarbij zowel fysieke als virtuele deelnemers worden betrokken. In 2024 zal dit de nieuwe norm worden. Deze trend maakt het mogelijk om meer mensen te betrekken bij evenementen, de toegankelijkheid te verhogen en niet afhankelijk te zijn van de locatie!

  1. Lokale acties

Hoewel online aankopen al een lange tijd toenemen, hechten mensen steeds meer waarde aan lokale producten en bedrijven. Deze producten of diensten worden vaak offline en in de buurt afgenomen. Dit maakt het interessant voor bedrijven om lokale marketingacties op te zetten. Mensen steunen graag de lokale ondernemingen, maar zelfs als filiaal van een landelijke organisatie kun je hierop inspelen met lokale campagnes. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een feestelijke opening van een nieuwe winkel die helemaal inspeelt op de lokale cultuur en gebruiken.

  1. Duurzame verpakkingen en materialen

Duurzaamheid speelt ook een grote rol in offline communicatie. Bedrijven en individuen zullen streven naar duurzame verpakkingsmaterialen en milieuvriendelijke printopties om hun ecologische voetafdruk te verminderen en bewustwording te vergroten.

Vormgeving


Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is om indruk te maken! Om een blijvende indruk achter te laten, is het belangrijk om in te spelen op trends, helemaal als het gaat om vormgeving.

  1. 3D-visualisatie en -animatie

Grafisch ontwerp evolueert naar een meer dimensionale ervaring. 3D-visualisatie en -animatie zullen de beleving en uitstraling van websites en marketinguitingen transformeren. Organisaties hebben hierdoor steeds meer mogelijkheden om een eigen unieke stijl te creëren (en indruk te maken).

  1. Donkere modus

Gebruiksgemak en esthetiek gaan hand in hand; de donkere modus wint terrein. Steeds meer websites en apps zullen in 2024 deze optie aanbieden, wat niet alleen rustiger voor de ogen is, maar ook een modern en strak ontwerp oplevert.

  1. Typografie is de basis

Typografie wordt een ster in 2024. Grote, vetgedrukte letters, mixen van lettertypes en asymmetrische lay-outs zullen de aandacht trekken en een krachtige visuele impact hebben. Het doel is om tekst niet alleen als informatie over te brengen, maar ook als een visueel element.

Websites


Wanneer heb je voor het laatst je website aangepast vanwege een nieuwe trend? Ook als je website goed werkt, is het goed om na te blijven denken over deze trends, zodat je helemaal future-proof bent!

  1. Snelle laadtijden worden cruciaal

Snelheid is een belangrijk onderdeel van de gebruikservaring van een website of applicatie. De meeste mensen hebben gewoon niet zo veel zin om langer te wachten, vooral als de website van de concurrent wel ‘gewoon’ snel laadt. Google weet dat ook en hecht hier steeds meer waarde aan. Wist je dat je lager in de zoekresultaten komt te staan als je website 0,1 seconde te langzaam inlaadt?

  1. Personalisatie op een hoger niveau

Dankzij geavanceerde analyses zullen websites zich in real-time aanpassen aan individuele gebruikersvoorkeuren. Op deze manier wordt de relevantie van de content op de website verhoogd, wat zorgt voor een betere gebruikerservaring. Want daar draait het natuurlijk om!

  1. AI en Chatbots voor een betere dienstverlening

De integratie van kunstmatige intelligentie (AI) en chatbots zal de interactie met websites naar een hoger niveau tillen. Geavanceerde chatbots zullen in staat zijn om natuurlijke gesprekken te voeren, vragen te beantwoorden en bezoekers te begeleiden door complexe processen.

Strategie


Hier komt eigenlijk alles samen. Welke marketingkeuzes maak je en waar baseer je die op? Hoe pak je de aandacht van je doelgroep en welke boodschap wil je de wereld in brengen? Hier zijn alvast een aantal trends voor 2024 waar je over na kunt denken.

  1. Data-geïnformeerde besluitvorming

Data zal in 2024 een nog centralere rol spelen in marketingbeslissingen. Welk gedrag vertoont de doelgroep en hoe sluit dit aan op de klantreis zoals die is ingericht? Dit zijn vragen die beantwoord kunnen worden met het analyseren van data, vooral online. Data liegt niet en het geeft bijna altijd een accurate weerspiegeling van de realiteit.

  1. Mensgerichte automatisering

Bedrijven zullen in 2024 steeds meer tools implementeren die repetitieve taken automatiseren, zodat bijvoorbeeld marketeers meer tijd hebben voor creativiteit en strategie. Als marketeer kun je hier je voordeel mee doen. Leer omgaan met automatiseringstools, praat wat vaker met je grote vriend ChatGPT en maak gebruik van de vele kansen die het jou kan bieden om je werk beter uit te voeren.

  1. Purpose-driven marketing

Consumenten hechten steeds meer waarde aan een duidelijke missie en ethische waarden. Het is belangrijk om een gevoel te creëren bij je doelgroep, een emotionele connectie. Laat als bedrijf weten waar je voor staat, dan weet de consument ook of ze zich daarin kunnen vinden. Toch best belangrijk als je een langdurige relatie wilt opbouwen met je doelgroep.

En nu jij

Wij kijken er al naar uit! 2024 belooft vele interessante veranderingen en innovaties. Organisaties die inspelen op relevante trends zullen de concurrentie een stapje voor blijven. Ben je benieuwd hoe jij op deze trends kunt inspelen en kansen kunt benutten? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan met onze indrukwekkende merkstrategen.

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Ieder jaar is het laatste kwartaal de periode waar in de e-commerce de hoogste omzetten worden behaald. Dit komt grotendeels door de feestdagen in de maand december. Dus… bedankt Sinterklaas en de Kerstman! Het is dus belangrijk dat we voor de feestdagen een effectieve e-mailcampagne opzetten. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog!

Terug naar boven