Even de diepte in
Even de diepte in

Wat zijn de voordelen van een meertalige website?

Ooit nagedacht over het toevoegen van een tweede of misschien zelfs derde taal aan jouw website? Een meertalige website vergroot je exposure, bereik en in veel gevallen, omzet. Onlangs hebben we voor onze klant Akomo Kids meertaligheid toegevoegd aan de webwinkel.

Hoe voeg je meertaligheid toe aan een website?

Een snelle en makkelijke manier om een website of webwinkel te voorzien van meerdere talen is het gebruik van Google Translate. Er is een prima plugin voor WordPress beschikbaar waarmee Google Translate snel en makkelijk geïmplementeerd kan worden. Je zult dan echter wel genoegen moeten nemen met de vertalingskwaliteit die daarmee gepaard gaat. Soms is dat goed genoeg, in andere gevallen worden hogere eisen gesteld. In die gevallen biedt de plugin WPML uitkomst.

WPML staat voor WordPress MultiLingual en is de enige vertaal plugin die door alle grote thema’s en plugins ondersteund wordt. Met WPML kun je vrijwel ieder onderdeel van je WordPress site vertalen. Vanzelfsprekend je teksten, maar ook de permalinks (url), widgets, teksten van plugins en thema’s, menu’s, WooCommerce producten, custom post types enzovoorts. Daarnaast kun je met WPML bijhouden hoe ver je bent met vertalen, of een vertaler inhuren en zijn vorderingen bijhouden.

Twijfel je nog of een meertalige website/webwinkel iets voor jou is? We geven je 3 redenen om over te stappen op een meertalige website.

1. Je bereikt een grotere doelgroep

Meertalige websites ranken beter in Google en andere zoekmachines doordat er meer zoektermen zijn die matchen met de content op je website. Hierdoor kom je vaker naar voren in de zoekmachines.

Daarnaast spreek je de doelgroep aan in hun eigen taal waardoor de doelgroep sneller kiest voor jouw website dan voor een anderstalige website. Onderzoek wijst uit dat 56% van de internetgebruikers websites in een vreemde taal links laten liggen. Redenen hiervoor zijn dat een website in de moedertaal vertrouwelijker, gebruiksvriendelijker en persoonlijker overkomen. Hoe meer taalopties je dus aanbiedt, hoe groter je potentiële aantal bezoekers.

Het wordt dankzij de meertaligheid ook aantrekkelijker voor buitenlandse websites en blogs om je website te promoten.

2. Het vergroot de betrouwbaarheid

Waar zou je liever een bestelling doen: Op een webshop in je eigen taal of op een webshop met een vreemde taal? Uit onderzoek van de EU blijkt dat 42% van alle online shoppers alleen iets aanschaft op websites in hun moedertaal. 38% koopt af en toe iets op een site in een vreemde taal. Wil jij internationaal met je producten of services? Kies dan voor de moedertaal van je potentiële klant. De conversie bij meertalige websites ligt duidelijk hoger dankzij de veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van een meertalige site.

3. Je verhoogd de gebruiksvriendelijkheid van je website

De gebruiksvriendelijkheid van je website krijgt een flinke boost met meertaligheid. Klanten begrijpen de website beter en kunnen sneller vinden wat ze zoeken. Hierdoor is er minder kans dat er afgehaakt wordt tijdens het conversieproces.

Daarnaast komt een meertalige website ook professioneler over. Hiermee kun je je onderscheiden van de concurrent waardoor een klant sneller zal kiezen voor jou.

Dankzij meertaligheid bereik je een grotere doelgroep, oogt je website betrouwbaarder en is deze gebruiksvriendelijker. Dit alles heeft uiteindelijk effect op waar het allemaal om draait: Conversie!

Wat kost een meertalige website?

Er is geen vaste prijs voor een meertalige website. Houdt er rekening mee dat je framework meertalige content moet aankunnen en kies de juiste URL-structuur. Je kunt ervoor kiezen om voor iedere taal een aparte URL te gebruiken of te werken met sub-domeinen. Wij zullen je hierin ook van advies voorzien. Daarnaast moet je de juiste hostingmaatschappij kiezen omdat je meertalige website meer opslagruimte en geheugen nodig heeft. Hierdoor kunnen de hostingkosten toenemen.

Het vertalen van je website kost tijd. Hoe meer je moet vertalen, hoe meer tijd dit kost. Het bijhouden van een statische website is een stuk minder tijdrovend dan een website waarop de content vaak wordt vernieuwd. Je kunt er dan voor kiezen om bepaalde content zoals nieuwsberichten en updates niet te vertalen. Zo bespaar je veel tijd.

Kies nu niet vanwege de prijs voor een Nederlands- en Engelstalige website. Ja, de gemiddelde Europeaan spreekt aardig Engels, maar er zijn meer opties als je bijvoorbeeld alleen de Europese markt wil veroveren. Met alleen een Nederlands- en Engelstalige website loop je een grote groep potentiële klanten mis. 30% van de Europese bevolking woont in Frankrijk, Italië en Spanje. Daarvan spreekt 30% Engels.

Is het voor mij interessant?

Meertaligheid kan interessant zijn als je internationale ambities hebt. Houd daarbij goed in het oog wie je doelgroep is en wat je doel is. En wat de mogelijkheden zijn binnen jouw bedrijf om dit te realiseren.

Een meertalige website heeft zeker meerwaarde. Wil je weten hoe we dit kunnen toepassen op jouw website? We helpen je graag op weg. En kijk ondertussen even op de site van akomokids.com zodat je ziet hoe we het daar aangepakt hebben.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Zo maak je jouw site mobielvriendelijker

Omdat mobiel verkeer steeds meer toeneemt op websites is het enorm belangrijk dat je website of webwinkel mobielvriendelijk is.

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Terug naar boven