Even de diepte in
Even de diepte in

Wat zijn de voordelen van een meertalige website?

Ooit nagedacht over het toevoegen van een tweede of misschien zelfs derde taal aan jouw website? Een meertalige website vergroot je exposure, bereik en in veel gevallen, omzet. Onlangs hebben we voor onze klant Akomo Kids meertaligheid toegevoegd aan de webwinkel.

Hoe voeg je meertaligheid toe aan een website?

Een snelle en makkelijke manier om een website of webwinkel te voorzien van meerdere talen is het gebruik van Google Translate. Er is een prima plugin voor WordPress beschikbaar waarmee Google Translate snel en makkelijk geïmplementeerd kan worden. Je zult dan echter wel genoegen moeten nemen met de vertalingskwaliteit die daarmee gepaard gaat. Soms is dat goed genoeg, in andere gevallen worden hogere eisen gesteld. In die gevallen biedt de plugin WPML uitkomst.

WPML staat voor WordPress MultiLingual en is de enige vertaal plugin die door alle grote thema’s en plugins ondersteund wordt. Met WPML kun je vrijwel ieder onderdeel van je WordPress site vertalen. Vanzelfsprekend je teksten, maar ook de permalinks (url), widgets, teksten van plugins en thema’s, menu’s, WooCommerce producten, custom post types enzovoorts. Daarnaast kun je met WPML bijhouden hoe ver je bent met vertalen, of een vertaler inhuren en zijn vorderingen bijhouden.

Twijfel je nog of een meertalige website/webwinkel iets voor jou is? We geven je 3 redenen om over te stappen op een meertalige website.

1. Je bereikt een grotere doelgroep

Meertalige websites ranken beter in Google en andere zoekmachines doordat er meer zoektermen zijn die matchen met de content op je website. Hierdoor kom je vaker naar voren in de zoekmachines.

Daarnaast spreek je de doelgroep aan in hun eigen taal waardoor de doelgroep sneller kiest voor jouw website dan voor een anderstalige website. Onderzoek wijst uit dat 56% van de internetgebruikers websites in een vreemde taal links laten liggen. Redenen hiervoor zijn dat een website in de moedertaal vertrouwelijker, gebruiksvriendelijker en persoonlijker overkomen. Hoe meer taalopties je dus aanbiedt, hoe groter je potentiële aantal bezoekers.

Het wordt dankzij de meertaligheid ook aantrekkelijker voor buitenlandse websites en blogs om je website te promoten.

2. Het vergroot de betrouwbaarheid

Waar zou je liever een bestelling doen: Op een webshop in je eigen taal of op een webshop met een vreemde taal? Uit onderzoek van de EU blijkt dat 42% van alle online shoppers alleen iets aanschaft op websites in hun moedertaal. 38% koopt af en toe iets op een site in een vreemde taal. Wil jij internationaal met je producten of services? Kies dan voor de moedertaal van je potentiële klant. De conversie bij meertalige websites ligt duidelijk hoger dankzij de veiligheid, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van een meertalige site.

3. Je verhoogd de gebruiksvriendelijkheid van je website

De gebruiksvriendelijkheid van je website krijgt een flinke boost met meertaligheid. Klanten begrijpen de website beter en kunnen sneller vinden wat ze zoeken. Hierdoor is er minder kans dat er afgehaakt wordt tijdens het conversieproces.

Daarnaast komt een meertalige website ook professioneler over. Hiermee kun je je onderscheiden van de concurrent waardoor een klant sneller zal kiezen voor jou.

Dankzij meertaligheid bereik je een grotere doelgroep, oogt je website betrouwbaarder en is deze gebruiksvriendelijker. Dit alles heeft uiteindelijk effect op waar het allemaal om draait: Conversie!

Wat kost een meertalige website?

Er is geen vaste prijs voor een meertalige website. Houdt er rekening mee dat je framework meertalige content moet aankunnen en kies de juiste URL-structuur. Je kunt ervoor kiezen om voor iedere taal een aparte URL te gebruiken of te werken met sub-domeinen. Wij zullen je hierin ook van advies voorzien. Daarnaast moet je de juiste hostingmaatschappij kiezen omdat je meertalige website meer opslagruimte en geheugen nodig heeft. Hierdoor kunnen de hostingkosten toenemen.

Het vertalen van je website kost tijd. Hoe meer je moet vertalen, hoe meer tijd dit kost. Het bijhouden van een statische website is een stuk minder tijdrovend dan een website waarop de content vaak wordt vernieuwd. Je kunt er dan voor kiezen om bepaalde content zoals nieuwsberichten en updates niet te vertalen. Zo bespaar je veel tijd.

Kies nu niet vanwege de prijs voor een Nederlands- en Engelstalige website. Ja, de gemiddelde Europeaan spreekt aardig Engels, maar er zijn meer opties als je bijvoorbeeld alleen de Europese markt wil veroveren. Met alleen een Nederlands- en Engelstalige website loop je een grote groep potentiële klanten mis. 30% van de Europese bevolking woont in Frankrijk, Italië en Spanje. Daarvan spreekt 30% Engels.

Is het voor mij interessant?

Meertaligheid kan interessant zijn als je internationale ambities hebt. Houd daarbij goed in het oog wie je doelgroep is en wat je doel is. En wat de mogelijkheden zijn binnen jouw bedrijf om dit te realiseren.

Een meertalige website heeft zeker meerwaarde. Wil je weten hoe we dit kunnen toepassen op jouw website? We helpen je graag op weg. En kijk ondertussen even op de site van akomokids.com zodat je ziet hoe we het daar aangepakt hebben.

Auteur:

Alex is onze webbouwer en een échte teamplayer. Of het nu om werk of privé gaat, hij is altijd fanatiek!

Andere interessante artikelen

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.

De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?

De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?

De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?

De nieuwste trends in online marketing: Wat werkt wel en wat werkt niet?

Ontdek de meest actuele online marketing trends in onze nieuwste blogpost! Leer hoe deze trends jouw digitale strategie kunnen transformeren en of ze het allemaal waard zijn.

10 Tips voor een succesvolle werken bij website

10 Tips voor een succesvolle werken bij website

10 Tips voor een succesvolle werken bij website

10 Tips voor een succesvolle werken bij website

Het is steeds lastiger om nieuw personeel te vinden. Veel bedrijfssites zijn niet geoptimaliseerd voor het vinden van nieuw personeel. Wij vertellen je met 10 tips waarom een werken bij website hierbij kan helpen!

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

De Indrukwekkend Contentkalender (gratis)

Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

WordPress Multisite – Beheer meerdere websites

Test heel eenvoudig of jouw website en internetverbinding moderne, betrouwbare internetstandaarden gebruiken en dus up-to-date zijn. Er wordt op vier hoofdonderdelen getest.

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Drukwerk controleren doe je zo

Om kwalitatief en mooi drukwerk te realiseren welke helemaal aansluit bij de wens van de klant, is het controleren van bestanden van cruciaal belang. Dit nemen we daarom uiterst serieus. In deze blog nemen we je mee in wat er allemaal bij het controleren van drukwerk komt kijken.

Terug naar boven