Tippie van ons
Tippie van ons

Gratis je Instagram berichten inplannen

Wanneer je het Instagram-account van jouw bedrijf beheert, dan heb je vast gemerkt dat dit het enige social media kanaal is waar je geen berichten kunt inplannen. Er zijn wel tools waarmee je Instagram berichten in kunt plannen, maar die zijn betaald en werken ook niet optimaal. Gelukkig is daar verandering ingekomen met de studio voor makers!

Beheer je meerdere social media accounts dan gebruik je wellicht al een tool om berichten in te kunnen plannen. De meest gebruikte tools die Instagram ondersteunen zijn Hootsuite, Later en Loomly. Het gebruik van deze tools is niet gratis en is voor het delen van video’s geen aanrader. Ondanks dat je berichten in kunt plannen, dien je ze alsnog handmatig te plaatsen. Een beetje omslachtig dus. En waarom zou je hiervoor betalen?

Facebook werkt daarentegen al jaren met een planningsysteem waarbij je flink vooruit kunt werken. Toen Facebook in april 2012 Instagram overnam had het planningssysteem ook bij Instagram geïmplementeerd kunnen worden. Maar daar is dus 7 jaar mee gewacht…

Waarom deed Instagram zo moeilijk over inplannen?

Net als Facebook is Instagram een platform om realtime foto’s te uploaden, waarmee je kunt delen wat jou of jouw bedrijf bezighoudt. Features die Facebook niet had waren de hashtags waarmee je het bereik van je foto kunt vergroten en de vele filters waarmee je je foto’s nog mooier kon maken. Na de overname hebben ze deze opties ook geïmplementeerd. Toch bleef Instagram vasthouden aan het realtime uploaden. Ook nieuwe mogelijkheden zoals Instagram Stories en IGTV wijzen erop dat Instagram graag wil dat je unieke en spontane foto’s en video’s uploadt. Toch is er nu dan eindelijk de mogelijkheid om je Instagram posts vooraf in te plannen.

Wat zijn de voordelen van inplannen?

Het gevoel “O ja, ik moet nog even snel een berichtje schrijven” komt je vast bekend voor. Door vooraf berichten in te plannen voorkom je dat je nog even snel aan de slag moet. Je werkt geconcentreerd aan berichten waardoor deze in eenzelfde stijl geschreven worden en consistenter zijn. Met een gerichte strategie kun je aan jouw marketingdoelstellingen werken. Daarnaast gaat het inplannen uiteindelijk veel sneller doordat je in een flow zit.

Hoe plan je berichten in op Instagram?

Om berichten in te plannen op Instagram moet je naar Facebook. Gebruik deze link om direct naar de studio voor makers te gaan.

Ga naar de Studio voor makers

Dit is de Studio voor makers, ook wel Creators Studio genoemd.
Je kunt hier Facebookberichten inplannen en de statistieken bekijken. Eigenlijk hetzelfde wat je ook kon bij het oude Publicatietools. Voor Facebook voegt het naar mijn idee nog niet zo veel toe, maar omdat je hier ook Instagram kunt inplannen maakt het de switch tussen de kanalen wat makkelijker.
Bovenin, zie je de Facebook en Instagram iconen. Daarmee kun je switchen tussen de kanalen.

Switch naar instagram

In het overzicht zie je welke berichten er geplaatst zijn, welke je kunt filteren op video, foto, carrousel, verhalen en IGTV. Resultaten en informatie over de doelgroep vind je bij Statistieken. Maar goed, laten we eerst je account toevoegen.

Je account toevoegen aan de Studio Creator.

Ga hiervoor naar Instagram accounts en vervolgens Instagram-account toevoegen. Vul de gebruikersnaam en het wachtwoord in van het business account dat je wil toevoegen en het account verschijnt vervolgens in onderstaand rijtje.

Voeg je instagram account toe aan studio voor makers

Plan je eerste Instagram bericht.

Ga nu naar bericht maken en kies voor Instagram-overzicht. Let op: als je meerdere accounts beheerd moet je eerst het Instagram-account selecteren waar je mee aan de slag wilt.

plan je eerste instagram bericht

Schrijf de tekst en voeg enkele hashtags toe om je bericht te ondersteunen. Tip: Kies hier voor een combinatie van veelgebruikte hashtags en hashtags die kenmerkend zijn voor jouw bedrijf.

Upload de foto’s die je wil toevoegen. Tag eventueel de personen die op de foto(‘s) staan door @ aan te vullen met diens naam. Onder iedere foto staan drie puntjes. Hier kun je de foto nog iets bijsnijden of verschuiven zodat deze mooier uitkomt. De optie om een filter toe te voegen is er nog niet. Hopelijk laat dat niet weer 7 jaar op zich wachten.

Om het bericht in te plannen klik je op het blauwe pijltje naast publiceren. Hier vind je de optie plannen + de kalender om een dag en tijd te kiezen. Vervolgens klik je op planning.

instagrambericht opmaken en inplannen

Als het goed is staat het geplande bericht nu in de inhoudsbibliotheek. Staat je bericht er nog niet tussen? Dan is de berichtstatus mogelijk verkeerd gefilterd. Zet de filter op Gepland of Alles, wat het bericht zal laten verschijnen.

Let op: Je kunt de tekst nog aanpassen, maar de foto’s niet. Het bericht verschijnt op de afgesproken dag en tijd op je Instagram-account. En dat zonder betaalde tool!

vind je ingeplande instagram bericht terug in het overzicht

Tips bij het inplannen van berichten

Nu je de berichten op jouw Instagram-account kunt inplannen kun je flink vooruit werken. We adviseren zelf een 80/20 verdeling aan te houden. Zorg dat 80% van je content klaar staat zodat je altijd iets op de plank hebt liggen en je marketingdoelstellingen kunt halen. De resterende 20% bestaat uit spontane momenten die tussentijds plaatsvinden. Omdat ze onverwachts komen of vooraf niet ingepland kunnen worden houd je hier rekening mee in je planning.

Maak je Instagram berichten niet te veel op in een bepaalde huisstijl. Het gaat juist om de foto. Plaats hier alleen een mooie filter overheen als dat de foto verrijkt. Voor quotes geldt natuurlijk een uitzondering. Deze kun je wel opmaken in jouw huisstijl. Hou wel altijd in gedachten dat het bericht er niet als een advertentie uit begint te zien.

Hulp nodig?

Kom je er niet uit en wil je graag ondersteuning bij je contentmarketing op Instagram of een ander social media kanaal? Dat kan! Bekijk hier wat we voor je kunnen doen op social gebied en neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

 

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Cloudflare: de nieuwe kwaliteitsimpuls van Kinsta

Website performance en beveiliging zijn twee belangrijke aandachtspunten wanneer wij een website ontwikkelen. Nieuwe technologieën kunnen een positieve impact op de veiligheid en prestaties van websites hebben.

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Slimme lanceringsmomenten voor je magazine

Ieder moment van het jaar kun je natuurlijk een magazine lanceren, maar voor sommige branches werkt de ene maand net iets beter dan de andere. 

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

De betekenis van kleuren in één handig overzicht

Download onze infographic om in één oogopslag te zien waar de bekende kleuren voor staan. Handig om eens door te nemen, maar ook erbij te pakken wanneer je met vormgeving aan de slag gaat.

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Het verschil tussen ongestreken en gestreken papier

Wat is het verschil tussen gestreken en ongestreken papier? Wat zou je het beste kunnen toepassen in jouw drukwerk producten? Dat lees je allemaal in deze blog!

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Concurrenten voor zijn dankzij een verdedigbaar voordeel

Bied jij hetzelfde als je concurrenten of heb je een verdedigbaar concurrentievoordeel? Een moeilijke vraag, die we in deze blog voor jou behandelen. Lees meer in dit artikel.

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

Wat betekenen al die kleurencoderingen?!

In de print-wereld vind je veel coderingen van kleuren. Aan het eind van deze blog, weet je de basis over deze coderingen!

Terug naar boven