Tippie van ons
Tippie van ons

Het juiste afbeeldingsformaat voor Google Display, Facebook en andere online afbeeldingen

Wil je een nieuwe profielfoto voor jouw LinkedInprofiel, een mooie foto op Facebook zetten of Google display banneradvertenties maken? Maar, in welk formaat moet dat nou? Google no more, wij hebben hier de antwoorden!

Google display advertenties

Google display ads verschijnen zoals je weet in verschillende formaten op verschillende plaatsen van websites. Dit zijn de meest gebruikte formaten van Google display advertenties:

Let op: De banners voor Google display advertenties mogen niet groter zijn dan 150kb.

Banner – 468 x 60
Deze vrij platte banner verschijnt op websites meestal boven het hoofdmenu. Je komt hiermee dus meteen in beeld en door de landscape oriëntatie kun je hier goed tekst in kwijt.

Leaderboard – 728 x 90
Ook deze is vrij plat, maar dan van een groter formaat. Een leaderboard verschijnt op websites meestal boven het hoofdmenu. Dit is een zeer populair formaat onder adverteerders en dus houden websitebouwers veelal rekening met het leaderboard formaat voor de ruimte boven het hoofdmenu.

Inline Rectangle – 300 x 250
Verschijnt vaak in de zijbalk naast de hoofdtekst op een website, of tussen de alinea’s door. Het formaat 300 x 250 is één van de populairste formaten onder adverteerders omdat tekst én beeld er goed op uit de verf komt. Om die reden hebben veel informatieve websites zoals nieuwssites, blogs en forums, meerdere plaatsen voor een inline rectangle gereserveerd.

Skyscraper – 120 x 600
De skyscraper is, zoals de naam al doet vermoeden, een lange, smalle advertentie. Dit formaat vraagt om een hoop creativiteit omdat je er hoogstens korte woorden in kwijt kunt. Laat bij deze advertentievorm dus de beelden het werk doen. Skyscrapers staan vaak aan de rechterkant van een website.

Wide Skyscraper – 160 x 600
Deze is breder dan de gewone skyscraper en dus iets ruimer in de mogelijkheden. Een breder beeld of een langer woord komt in deze advertentievariant dan ook beter uit de verf. Toch is ook hier ons advies: probeer vooral de beelden op te laten vallen. Lange, continu afgebroken zinnen moedigen namelijk niet aan om op de advertentie te klikken.

Half-Page Ad – 300 x 600
De naam half-page ad is gekozen omdat dit advertentieformaat zo groot uitvalt dat hij doorgaans het halve scherm bezet. Daar maak je dus wel indruk mee. Het is dan ook een populaire advertentievorm. Evenals de inline rectangle van 300 x 250 is ook hier veel ruimte voor zowel tekst als beeld. Maak dus goed gebruik van die combinatie!

LinkedIn

LinkedIn maakt een duidelijk onderscheid in afbeeldingsformaat op een bedrijfs- of persoonlijke pagina. Let hier dus goed op welke formaten je hanteert! Hieronder staan de afbeeldingsformaten voor LinkedIn.

Persoonlijk profiel
Profielfoto: 400 x 400 pixels
Achtergrondfoto: 1584 x 396 pixels

Bedrijfspagina
Profielfoto: 300 x 300 pixels
Achtergrondfoto: 1128 x 191 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie:
Enkele afbeelding: 1200 x 628 pixels
Carrousel: 1080 x 1080 pixels (per afbeelding), maximaal 10mb. Maximaal 10 stuks in JPG of PNG.
Video: in de verhouding 1:1 (vierkant) of 16:9 (liggend). Staand (9:16) is niet aan te raden omdat er dan grijze vakken aan de zijkant van de video komen.

Berichtadvertenties
Dit betreft de automatisch verstuurde berichten die ook jij ongetwijfeld weleens in je LinkedIn-inbox ontvangen hebt. Het formaat van de afbeelding ernaast is 300 x 250 pixels, maximaal 40kb en in JPG of PNG formaat.

Facebook

Nog steeds het populairste social mediakanaal als we naar dagelijkse activiteit kijken. Anders dan op LinkedIn zijn op Facebook de formaten voor persoonlijke bedrijfspagina’s vrijwel altijd hetzelfde als bij de persoonlijke pagina’s. Wil je een afbeelding of video uploaden op Facebook, denk dan aan deze formaten:

Profielfoto en logo bedrijfspagina
180 x 180 pixels

Achtergrondfoto
820 x 360 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie met enkele afbeelding:
1200 x 630 pixels (liggend) of 1200 x 1200 pixels (vierkant)

Carousseladvertentie
1080 x 1080 pixels

Achtergrondfoto evenementpagina
1920 x 1080 pixels. Deze wordt veel op de tijdlijn vertoond dus zet hier belangrijke informatie in (zoals de datum).

Facebookgroep
820 x 462 pixels.

Instagram

De grote opmars van Instagram is al een aantal jaar geleden ingezet en het kanaal is inmiddels onderdeel van de Facebookgroep geworden. Het verschil tussen beide: waar Facebook zich focust op tekst + beeld draait het bij Instagram eigenlijk alleen om beeld. Nog meer reden om onderstaande afbeeldingsformaten dus eens goed door te nemen:

Profielfoto en logo bedrijfspagina
110 x 110 pixels

Tijdlijnbericht of -advertentie met enkele afbeelding of video:
1080 x 1080 pixels (vierkant, het aanbevolen formaat), 1200 x 628 pixels (liggend) of 1080 x 1350 pixels (staand)

Carousselbericht of -advertentie
1080 x 1080 pixels

Stories

Goed nieuws: de formaten van stories zijn op Instagram, Facebook en LinkedIn hetzelfde. Je hoeft ze dus maar één keer op te maken! Het aanbevolen formaat voor een story is 1080 x 1920 pixels. Houd bij je ontwerp rekening met het bovenste en onderste gedeelte van je afbeelding, want in de Instagram story omgeving komen daar knoppen overheen.

Hopelijk kun je nu aan de slag. Download al deze informatie via het formulier hieronder, zodat je het altijd bij de hand hebt. Mis je nog iets in dit overzicht? Dan horen we het graag zodat we het toe kunnen voegen. Succes!

Handig !

Download nu onze overzichtelijke infographic met alle online afbeeldingsformaten.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Handig !

Andere interessante artikelen

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

See, Think, Do & Care: een indrukwekkende strategie

Wil je een blijvende indruk maken op je doelgroep? Elke interactie met je klanten, van de eerste kennismaking tot het versterken van de klantrelatie, draagt bij aan je bedrijfsidentiteit. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten steeds weer bij jou terugkeren? Je leest het in deze blog!

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

6 redenen waarom Google Ads een must-have zijn voor jouw bedrijf

De wereld van online marketing breidt zich continu uit. Daarom begrijpen we het als je door de bomen het bos niet meer ziet. Maar geen paniek! Google Ads kan jou als B2C- of B2B bedrijf richting geven. Daarom delen we de 6 belangrijkste redenen waarom Google Ads een absolute must-have is als onderdeel van jouw online marketingstrategie

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Dé verwachte trends voor 2024

Terwijl we nog aan het nagenieten zijn van 2023, werpen we een blik op de horizon van 2024. Welke trends staan ons te wachten en hoe zullen ze de manier waarop we op dit moment werken beïnvloeden?

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Terug naar boven