Even de diepte in
Even de diepte in

Hoe optimaliseer je campagnes in Google Ads?

Het opzetten van een Google campagne is nog maar het begin. Het echte werk begint dan pas. Hieronder geven we je een stappenplan hoe je de campagnes in Google kunt optimaliseren.

Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden

De zoekwoorden die jij per advertentiegroep inzet worden getriggerd wanneer Google-gebruikers op een soortgelijk zoekwoord zoeken. Om ervoor te zorgen dat dit ook zoekwoorden zijn waar jij op gevonden wilt worden moet je deze lijst wekelijks nalopen. Zoekwoorden die niet in de lijst thuishoren sluit je vervolgens uit.

Deze taak keert wekelijks terug en houd je dit niet regelmatig bij dan betaal je uiteindelijk voor talloze zoekwoorden die geen conversies gaan opleveren.

Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe

Zoals we bij het opzetten van Google Ads advertenties aangaven is het belangrijk om de zoektermen per advertentiegroep te beperken tot max. 20 woorden. Zodra het er meer zijn dan 20 kun je de groep opsplitsen in specifiekere groepen. Ook kun je tijdens het nalopen van de zoekwoorden termen tegenkomen waar je nog geen groep voor hebt aangemaakt. Deze nieuwe groep voorzie je ook weer van passende advertentieteksten.

Stap 3: Verbeter de advertentieteksten

De volgende stap is het optimaliseren van de advertentieteksten. Advertenties die weinig vertoningen krijgen of geen conversies opleveren kun je verbeteren. Probeer een andere call-to-action of unique selling point. En kijk wat je concurrenten voor teksten gebruiken.

Stap 4: Optimaliseer de landingspagina

De landingspagina die je gebruikt in je advertenties moet een pagina zijn waarop bezoekers direct vinden wat ze zoeken. Gebruik hier dus niet een link naar de homepage, maar probeer een zo specifiek mogelijke pagina te gebruiken. Dit kan betekenen dat je een nieuwe pagina aan moet maken voor een merk of product dat je verkoopt. Hoe beter de pagina aansluit bij het zoekresultaat, hoe hoger je Google advertentie getoond wordt.

Disclaimer: Google Ads campagnes optimaliseren is tijdrovend

Bovenstaand stappenplan kun je gebruiken bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes. Dit is alleen geen taakje dat je even tussendoor kunt doen, maar een wekelijks terugkerende taak.

Plan een vast moment in de week voor het onderhouden van de zoekwoorden en plan grote werkzaamheden zoals het optimaliseren van groepen, teksten en landingspagina’s maandelijks in. Zo houd je grip op je campagnes. We hebben vaak genoeg meegemaakt dat campagnes losgelaten worden en dat na een half jaar of zelfs een jaar blijkt dat campagnes veel te weinig conversie opleveren en op de verkeerde zoekwoorden bieden. Een duur geintje. En het betekent dat er veel werk inzit om de campagnes op te schonen.

Merk je dat je hulp nodig hebt bij het optimaliseren van je Google Ads campagnes? Neem dan contact met ons op. Dan kijken we samen welke werkzaamheden we kunnen overnemen.

Auteur:

Sarina pakt het liefst alles aan, of het nu om werk of sport gaat. Gelukkig is ze daardoor multi-inzetbaar op online marketinggebied.

Andere interessante artikelen

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je  tijdelijke signing kunt inzetten

4 manieren waarop je tijdelijke signing kunt inzetten

Signing is zo veel meer dan alleen een logo op je pand. Laat je inspireren door onze klanten met deze vormen van tijdelijke signing.

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Hygiëne is besmettelijk!

Wat doen we als corona uit de wereld is? Hoe gaan we met elkaar om? Welke maatregelen worden er behouden als alles weer terug gaat naar het oude normaal? Lees het hier in onze blog!

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

Nieuw: WebP comprimeert je afbeeldingen voor meer snelheid

WebP afbeeldingen zorgen ervoor dat je website of webwinkel sneller laadt, en je hoger rankt binnen Google.

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen onbelangrijk? Zeker niet!

Bloggen is zeker niet onbelangrijk. Lees hier de redenen waarom jij zou moeten bloggen!

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

3 tips voor het verbeteren van je social media content

Ben je wekelijks druk in de weer met het bijhouden van je social media kanalen? Gebruik deze 3 tips voor het verbeteren van je content. 

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

De Indrukwekkend Contentkalender (Download)

Mis je de inspiratie voor je content? Met een contentkalender zijn je social media kanalen zo gevuld!

Terug naar boven