4 tips voor een sterke Instagram strategie
Vind je het lastig om je Instagrampagina van content te voorzien? Is het een zooitje aan posts en hik je iedere keer weer tegen de vraag ‘wat moet ik nu plaatsen’ aan?
Door onderstaande 4 vragen te beantwoorden heb jij binnen no-time een Instagram strategie op poten gezet en wordt het makkelijker om deze wekelijks te vullen met content. Laten we beginnen!
Vraag 1: Wat is jouw doel met Instagram?
Voordat je begint met Instagram is het belangrijk om je doel scherp te hebben. Waarom wil je eigenlijk gebruik maken van Instagram? Wat hoop je te bereiken? Het is een misvatting dat je op ieder social media kanaal aanwezig moet zijn. Gebruik Instagram alleen als dit ook past bij jouw marketingstrategie. Hetzelfde geldt voor Facebook, Twitter, Snapchat en LinkedIN. Gebruik deze kanalen alleen als jouw doelgroep hier te vinden is en deze media helpen bij het bereiken van jouw doel.
Ons doel met Instagram is potentiële klanten te inspireren op het gebied van on- en offline marketing. We willen hen de mogelijkheden laten zien van drukwerk en tips geven over het inzetten van communicatiemiddelen en de marketinggedachte daarachter.
Vraag 2: Wie is jouw ideale volger?
Sommige marketeers zijn allergisch voor het uitschrijven van een ijkpersoon, maar het helpt wel om duidelijk te krijgen voor wie je schrijft. Wie moet jou volgen op Instagram? Zijn dat particulieren, zzp-ers, kleine bedrijven of..? Geef een ruwe omschrijving van de doelgroep. Nu is het niet de bedoeling dat je Gerda, 53, houdt van tuinieren beschrijft. Dit is te kort door de bocht.
Onze doelgroep bestaat uit mkb-ers. Het zijn ondernemers die ondersteuning willen hebben bij hun marketingactiviteiten. Ze hebben zelf geen tijd om dit vorm te geven en uit te voeren, dus komen daarvoor bij ons.
Vraag 3: Wat zou deze doelgroep graag zien op jouw pagina?
Je instagrampagina zet je niet in om enkel berichten over verjaardagen en vrijdagmiddagborrels te plaatsen. Je doelgroep heeft een reden waarom ze jou volgen. Ze verlangen iets van je. Dat is ook precies de vraag die we willen beantwoorden. Waar verlangt jouw doelgroep het allermeest naar? Onderstaande vragen helpen het verlangen van jouw doelgroep in kaart te brengen.
- Voor welk probleem of problemen zoeken zij een oplossing?
- Waar inspireer je jouw doelgroep mee?
- Wat is jouw ESP (Emotional Selling Point)? Een ESP onderscheidt jou van je concurrenten. Het geeft aan welke werkwijze je hanteert.
- Waarmee trek jij jouw doelgroep over de streep?
- Waarom luisteren ze naar jou en wat maakt jou de expert?
- Wat is er op jouw vakgebied waar je het niet mee eens bent? Wat werkt niet en waar geloof jij wel in?
Dit zijn heel veel vragen, maar door deze te beantwoorden heb je meteen je eerste onderwerpen te pakken.
Vraag 4: Wat is je boodschap?
Je kunt verschillende boodschappen hebben die je wil uitdragen, maar je hebt één kernboodschap. Omschrijf deze en wissel je boodschap af met inspiratie en persoonlijke verhalen.
Inspiratie kan een blog zijn waar je aan hebt gewerkt, maar mag ook een quote of een leermoment zijn die je wil delen. Een persoonlijk verhaal kan een review zijn van een klant, een case waar je aan hebt gewerkt of een mijlpaal die je hebt bereikt. Op Instagram gaat het er vooral om dat je laat zien wie je bent en dat je een persoonlijk tintje meegeeft aan je berichten.
Heb je alle vragen beantwoord? Toets je content aan de hand van bovenstaande vragen en je zult zien dat je Instafeed veel gestroomlijnder zal zijn en dat het bedenken van nieuwe content makkelijker zal worden.
Dus…
Door onderstaande vragen te beantwoorden leg je een basis voor je Instagram strategie.
- Wat is jouw doel met Instagram?
- Wie is jouw ideale volger?
- Wat zou deze doelgroep graag zien op jouw pagina?
- Wat is je boodschap?
Tot slot heb ik nog een bonustip voor je. Zet je contentideeën in een contentkalender. Pak een vast moment in de week of maand waarop je vooruit gaat werken aan je content. Zo krijg je de smaak zeker te pakken. Succes!
Auteur:
Toe aan een nieuwe propositie of gewoon een verfrissend gesprek? Ik help je graag om je (online) doelen te behalen!
Andere interessante artikelen

10 tips voor het creëren van boeiende social media content

10 tips voor het creëren van boeiende social media content
Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen

De magie van warme en tastbare communicatie tijdens de feestdagen
In de snel veranderende wereld van digitale marketing lijkt het soms alsof offline communicatie een beetje vergeten wordt. Toch blijft het een krachtig instrument om een blijvende indruk achter te laten bij klanten, medewerkers en potentiële klanten. In deze blog gaan we dieper in op waarom offline marketing tijdens de feestdagen nog steeds heel populair is en delen we inspirerende en vooral unieke cadeau ideeën!

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.

Hoe je social media kunt inzetten om jouw merk te laten groeien.
Social media is een krachtig hulpmiddel om je merk te laten groeien en een sterke online aanwezigheid op te bouwen. Door je doelgroep te begrijpen, waardevolle content te creëren, consistent te zijn en betrokkenheid te stimuleren, kun je met succes social media jouw merk laten groeien en floreren in de digitale wereld. Blijf altijd luisteren naar je doelgroep en blijf leren van je resultaten om je strategie te verfijnen en te optimaliseren.

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen

Hoe je een effectieve e-mail marketingcampagne opzet voor de feestdagen
Ieder jaar is het laatste kwartaal de periode waar in de e-commerce de hoogste omzetten worden behaald. Dit komt grotendeels door de feestdagen in de maand december. Dus… bedankt Sinterklaas en de Kerstman! Het is dus belangrijk dat we voor de feestdagen een effectieve e-mailcampagne opzetten. Hoe je dat het beste kunt doen, lees je in deze blog!

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden

De toekomst van e-mail marketing: Trends om in de gaten te houden
Héél lang geleden, met de opkomst van social media, werd gedacht dat e-mailmarketing verleden tijd zou zijn. Nou… niet helemaal. Sterker nog, e-mail is één van de belangrijkste kanalen voor veel bedrijven en organisaties en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. In deze blog lees je hoe je jouw e-mailstrategie helemaal future-proof maakt!

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven

De impact van drukwerk op het milieu en duurzame alternatieven
Drukwerk is een effectief communicatiemiddel waarmee je een blijvende indruk maakt. Maar hoe duurzaam zijn die flyers en visitekaartjes eigenlijk? Wij liepen naar de afdeling Offline Communicatie en stelden deze vraag aan projectmanager Edwin van der Loo. Met 30 jaar ervaring in de grafische industrie, weet hij alles te vertellen over de duurzaamheid van drukwerk.