Wat doen je concurrenten?
Je advertenties in Google Ads zijn deels afhankelijk van hoe je concurrenten presteren. Wanneer zij advertenties hebben die beter aansluiten op het zoekgedrag of een hoger bod doen op een zoekwoord, zullen zij een grotere kans hebben op een goede positie.
Via de veilinginzichten kun je op campagne-niveau en op advertentiegroep-niveau bekijken wie je concurrenten zijn en hoe zij presteren. Hier kan een flink verschil in zitten dus check dit bij voorkeur op advertentiegroep-niveau. Voor de campagnegroep ‘Schoenen’ kunnen de advertentiegroepen ‘kinderschoenen’ en ‘slippers’ totaal andere concurrenten opleveren.
De statistiek ‘Percentage bovenaan pagina’ geeft aan in hoeveel procent van de gevallen je een top 4 positie behaald in Google.
Een top 4 positie wil je eigenlijk altijd scoren, anders ben je niet zichtbaar. Afhankelijk van het aantal concurrenten kun je een score van 100% halen. In andere gevallen is een score van 80% goed genoeg.
En de top 1 positie dan?
De statistiek ‘Abs. pctg. bovenaan pg.’ staat voor absolute percentage bovenaan pagina en geeft dus aan in hoeveel procent van de gevallen je de top 1 positie claimt. Met veel concurrenten is een score van 50% onwijs goed. Heb je weinig concurrenten? Mik dan op 75%.
Hoe kun je deze positie verbeteren?
Nu je in kaart hebt gebracht hoe je per advertentiegroep scoort t.o.v. je concurrenten kun je aan de slag met het optimaliseren van je campagnes. Het optimaliseren van campagnes doe je aan de hand van deze 4 stappen:
- Stap 1: Check de getriggerde zoekwoorden
- Stap 2: Voeg nieuwe campagnes of advertentiegroepen toe.
- Stap 3: Verbeter de advertentieteksten.
- Stap 4: Optimaliseer de landingspagina
Dus…
De veilinginzichten geven je een goed beeld van je positie in Google t.o.v. je concurrenten. Om deze positie te verbeteren optimaliseer je de advertentiegroepen in je campagnes. Naast de veilinginzichten zijn er nog andere statistieken die belangrijk zijn bij het optimaliseren van je Google advertenties. Hier gaan we een andere keer op in.