We doelen hier op het begrip verdedigbaar concurrentievoordeel. Een begrip dat te weinig aan bod komt wanneer USP’s de wereld in geroepen worden. Eerst nog even over het begrip Unique Selling Point (USP): vrij vertaald is dat het voornaamste voordeel dat jij de klant biedt. Zo heeft een bakker als USP dat zijn brood en banket elke ochtend vers bereid is. Dat is een goede eigenschap, die de bakker waarschijnlijk in zijn communicatie uit wil dragen. Het is namelijk tegelijkertijd de reden waarom mensen graag brood bij de bakker kopen i.p.v. bij de supermarkt. Kijken we vanuit de klant naar het dagverse brood en banket van de bakker, dan hebben we het over een UBR ofwel Unique Buying Reason.
Unieke, verdedigbare eigenschappen
Dit was even een kleine, maar broodnodige introductie richting het verdedigbaar concurrentievoordeel. Wanneer je voor jouw organisatie het Unique Selling Point bepaalt is het belangrijk om ook naar de concurrenten te kijken. Want die producteigenschap die jij zo speciaal of sterk vind, is die ook echt zo uniek? Kun je verdedigen/onderbouwen dat de doelgroep voor die eigenschap naar jou moet komen, of bieden jouw concurrenten dezelfde zogenaamde unieke eigenschappen?
Ja, dit kunnen confronterende vragen zijn. Besef je wel dat deze vragen bewust of onbewust allang door het hoofd van de consument spoken. Want dat dagverse brood van bakker X, kan ik dat ook bij bakker Y en Z kopen?
Ja, dat kan dus. De USP van de bakker blijkt geen verdedigbaar concurrentievoordeel wanneer je deze vergelijkt met andere bakkerijen. Het is een voordeel en het zal zeker een reden zijn om niet bij de supermarkt maar bij de bakker een brood te kopen, maar welke van de drie was het ook alweer? Ohja, bakker X.
De kracht van bakker X
Hopelijk is het punt duidelijk. Laten we voor de bakker een echt verdedigbaar concurrentievoordeel bepalen. Eentje die hij vol trots uit kan dragen en ook echt kan onderbouwen. Wat is nou echt de kracht van bakker X?
De kracht van bakker X is geboren in 2012. Bakker X was op vakantie in Italië en leerde daar een plaatselijke boer kennen. Die liet hem een nieuw, zelf geproduceerd type gist zien. Gist dat het brood luchtiger maakt dan het gebruikelijke gist, waardoor het brood langer vers blijft. Bakker X was direct fan en besloot het gist te importeren voor zijn bakkerij. Hij tekende een leveringscontract dat de boer en hem aan elkaar committeert.
Inmiddels bakt hij al zijn broden met dit gist en dat wordt gewaardeerd door zijn vaste klantenkring. Zo luchtig en vers als bakker X zijn broden maakt, maken bakker Y en Z ze niet. Allemaal dankzij het goede cont(r)act met de Italiaanse boer en diens speciale gist. Hij heeft met recht een verdedigbaar concurrentievoordeel!