072 562 54 82

Inhoudsopgave

Héél lang geleden, met de opkomst van social media, werd gedacht dat e-mail marketing verleden tijd zou zijn. Nou… niet helemaal. Sterker nog, e-mail is één van de belangrijkste kanalen voor veel bedrijven en organisaties en dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. In deze blog lees je hoe je jouw e-mailstrategie helemaal future-proof maakt!

Trend 1: Kort maar krachtig

Dit is nu al belangrijk, maar in de toekomst zal dit steeds belangrijker worden. De aandachtspanne van je lezer wordt nou eenmaal steeds korter. Een lange lap tekst in de eerste alinea van je mail gaat (bijna) niemand lezen, laat staan de 2e of 3e alinea… . Dus, pak de aandacht, houd het simpel en maak de boodschap direct duidelijk aan de lezer. Wil je echt veel informatie kwijt, dan kun je altijd nog verwijzen naar een webpagina met meer informatie. Of je kijkt even naar trend 2 van deze blog. Punt!

Trend 2: Video’s in je e-mail

Die lange lappen tekst die we hiervoor noemden, kun je misschien beter verwerken in een video. Een beeld zegt namelijk meer dan duizend(en) woorden. In de video kun je een product laten zien, over je bedrijf vertellen, emotie overbrengen of een actie toelichten. Scheelt weer een hoop woorden. Deze video’s hoef je natuurlijk niet alleen voor e-mail te maken; je kunt ze ook gebruiken voor je sociale kanalen of je website.

Trend 3: De rol van AI

Als we aan AI (kunstmatige intelligentie) denken, denken we al gauw aan onze grote vriend ChatGPT. Of aan het genereren van compleet voorgekauwde productteksten. Maar AI is meer dan dat. Het kan je bijvoorbeeld helpen bepalen wat het meest effectieve moment is om je e-mails te versturen op basis van voorgaande data. Bij veel e-mailtools krijg je bij het inplannen al een suggestie voor het beste tijdstip om de mail te verzenden. Misschien is het binnenkort zelfs mogelijk om het moment van verzenden per persoon individueel te automatiseren. Persoon A opent de mail meestal op woensdag om 7 uur ’s avonds en persoon B op zondag om 8 uur ’s ochtends. Waarom zou je dan nog alle mails op hetzelfde moment versturen?

Ook kan AI je helpen met het bedenken van ideeën en effectieve onderwerpregels. Zorg er wel voor dat je uitgebreide en specifieke instructies geeft. Daarnaast is het belangrijk om de uitkomst altijd nog even zelf te controleren op fouten. Kortom, deze trend ontwikkelt zich razendsnel en zal een steeds grotere rol gaan spelen bij het opstellen en verzenden van e-mails!

Trend 4: Loyaliteitsprogramma’s

Steeds meer organisaties gaan aan de slag met loyaliteitsprogramma’s. Vaak gaat het zo dat klanten die regelmatig iets kopen of betrokken zijn bij het bedrijf meer voordelen krijgen dan klanten minder betrokken zijn bij het bedrijf. Zo creëert het bedrijf meer binding met deze ‘fans’ en een aantrekkelijk aanbod voor de andere klanten om meer betrokken te raken. Dit zie je ook steeds meer terug in e-mailmarketing. Klanten worden gesegmenteerd op verschillende criteria, waardoor er verschillende contactenlijsten ontstaan. Een klant die elke dag in je winkel komt, benader je toch ook op een andere manier dan een klant die voor het eerst even komt kijken?

Trend 5: Het cookieloze tijdperk & e-mailmarketing

Je hebt misschien al gehoord van het naderende ‘cookieloze tijdperk’. Dit houdt in dat online data niet meer verzonden mag worden naar derde partijen zoals bijvoorbeeld Facebook of Google. Dit maakt het dus nog belangrijker om je eigen data op orde te hebben. Gelukkig heeft e-mailmarketing het voordeel van een eigen database vol met gegevens. In de toekomst is het dus belangrijk voor e-mailmarketing om nog meer nadruk te leggen op het verrijken van deze database. Begin hier dus op tijd mee, want dit komt later weer van pas . Je kunt dit doen door actief gegevens op te vragen van je klanten en vervolgens segmenten te maken. Zo kun ook jij gepersonaliseerde e-mails verzenden!

Trend 6: Marketing Automation

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: je plaatst een online bestelling, vervolgens ontvang je automatisch een e-mail in je inbox: “Bedankt voor je bestelling!” Een week later volgt een nieuwe e-mail: “Ben je tevreden met je aankoop?” Dit zijn slechts enkele voorbeelden van e-mail automatisering, maar de mogelijkheden zijn werkelijk eindeloos.

Er is nog zoveel meer mogelijk. Denk aan complementaire aanbiedingen die aansluiten bij je aankoop of aan een trui die goed past bij een broek die je pas hebt gekocht. Een andere mogelijkheid is om de klant mee te nemen in het productie- of leveringsproces, ‘’we maken nu jouw product op maat en doen een kwaliteitscheck voordat we het naar je opsturen’’. Andere bekende en effectieve e-mail automatiseringen zijn de winkelwagen herinneringen en het stimuleren van herhaalaankopen op basis van eerder gekochte artikelen.

Deze e-mails zijn van tevoren ingesteld in een geautomatiseerd systeem. Het voordeel hiervan is dat je alles vooraf kunt klaarzetten, een gepersonaliseerde en relevante ervaring kunt bieden en de efficiëntie verhoogt doordat je repetitieve mails automatiseert. Ten slotte, kun je met e-mail automatisering de klant bereiken in meerdere fasen van de klantreis.

Wat kan ik nu alvast doen?

E-mailmarketing blijft in de toekomst voor veel bedrijven een essentieel kanaal, daarom is het belangrijk om vooruit te kijken. Maak een plan om data te verzamelen, experimenteer met nieuwe technieken, probeer nieuwe trends en analyseer de resultaten. Weet je niet goed waar je moet beginnen? Wij kunnen je hierbij helpen. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek en maak ook jouw e-mailstrategie future-proof.